torsdag 22 november 2012

Sent i november



Jag läser vanligtvis inte om böcker, och är inte heller så mycket för att titta på filmer fler än en gång. Det finns ju så många böcker, men så lite tid. Men det finns ett undantag. Varje år vid den här tiden tar jag fram Tove Janssons Sent i november, och njuter av berättelsen om hur Filifjonkan, Hemulen och flera andra välkända invånare i Mumindalen under sen höst söker sig till Muminhuset  för att få lite värme och umgänge. Men Muminfamiljen är inte hemma, de är oförklarligt försvunna och besökarna tvingas ta hand om sig själva och sina egna problem. Det är en fantastisk historia, som alla Tove Janssons böcker. Lågmäld, finstämd, vemodig och den perfekta läsningen när novemberdimman sveper in...

Höstens lugna gång mot vinter är ingen dålig tid. Det är en tid för bevara och säkra och lägga upp så stora förråd man kan. Det är skönt att samla det man har så tätt intill sig som möjligt, samla sin värme och sina tankar och gräva sig en säker håla längst in, en kärna av trygghet där man försvarar det som är viktigt och dyrbart och ens eget. Sen kan kölden och stormarna och mörkret komma bäst de vill. De trevar över väggarna och letar efter en ingång men det går inte, alltihop är stängt och därinne sitter den som varit förtänksam och skrattar i sin värme och sin ensamhet. 

Ja, jag älskar den här boken. Den är ren läsnjutning för mig, och jag hoppas att någon av mina läsare som ännu inte läst den tar den till sitt hjärta någon mörk och kulen kväll framöver...



5 kommentarer:

  1. jag både läser, ser och lyssnar gärna om på mina favoriter. riktigt gottar mig i den speciella känslan de får mig att känna. har inte läst "sent i november" men älskar illustrationerna från hennes andra böcker. vi har "vad hände sen" här hemma och den har varit en av mina favoriter ända sen jag var liten.

    kram i det gråa från åsa

    SvaraRadera
  2. Jag har min läsperiod under höst och vinter sen läser jag nästan inget alls under resterande del av året eftersom jag inte har tid.. Jag har inte läst din bok men ska fundera på det. För några dagar sedan beställde jag massa böker på nätet och jag hoppas dom kommer idag så helgen är räddad. Bla är det en bok om julen och tiden innan som jag längtar efter.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Jag som anda laser ganska mycket, och har last en hel del i mina dar, tank, har liksom aldrig kommit in i Tove Jansons bocker - tror jag tyckte TV-serien var lite skrammande som barn, med hemulen och hattifnattarna och allt det dar...Men, man ska nog ge det en chans som vuxen! Tack for tipset.

    Titeln ar ju passande i alla fall. November ar verkligen en manad for sig...
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst den men det där lilla utdraget lät så fint, den måste jag såklart läsa, tack för tipstet!

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  5. Mmm, den gillar jag också, har haft den sedan jag var barn och läser den då och då. kram Sophia

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...