söndag 25 november 2012

Ibland behövs en tjuvstart!

Åh rackarns, så grått och mörkt det har varit idag. Kan det bli mörkare än så här? Jag tycker jag går omkring i halvdvala hela dagarna, gäspande väntar jag på att kvällen ska komma så att jag äntligen får sova. November är inte min månad, i alla fall inte när regnet vräker ner och allt är brungrått och trist därute. Nej, det är för segt. Så varför inte dra igång adventsfirandet en vecka för tidigt?


Sagt och gjort! Idag har vi hängt upp stjärnorna, planterat hyacinter, tänt fler ljusslingor och haft det allmänt mysigt. Och det behövdes för att råda bot på mörkret, genast kände sig alla piggare.


Pigga nog rentav att dra igång årets lussebak. Åh, jag älskar lussekatter! Om jag bara fick välja en enda sak att äta som är ett absolut måste under julen så är det saffransbröd för mig. När doften av saffran och nybakat sprider sig genom huset, ja, vem orkar höstdeppa då?









Lite suddigt vart det allt här, men det gör ingenting utan fångar faktiskt vår lilla ljusfest ännu bättre. Många, många värmeljus går det åt hos så här års. Deras milda ljus sveper in alla dammråttor och trötthetsrynkor i ett förlåtande sken och de brinner och brinner i väntan på ljusare tider.

Efter den här lilla adventsorgien känner jag mig nu stärkt att ta itu med en ny vecka. Tyvärr lär det inte bli mycket bloggat för jag ska iväg på utbildning och seminarium i dagarna fyra. Och när den intensiva veckan är slut, ja, då är det första advent på riktigt för alla som lyckats hålla sig från att sätta igång i förtid...

En mysig söndagskväll önskar jag er alla!

Kram från

16 kommentarer:

  1. Så mysigt du har det... jag tillhör dem som ännu inte gjort någonting, dvs satt upp ljusstakar, byggt mitt tomtelandskap mm. Jag pyntar inte så mycket för min man är inte så förtjust i det och det var annorlunda när "killarna" var små. Satsar på "less is more"....vädret hos oss är förfärligt, blåser, duggregnar, grått hela dagen och nu mer än svart...men som min mor alltid sa "snart vänder det" och det är faktiskt bara 4 veckor tills dess. //M

    SvaraRadera
  2. Hihi, helt rätt att tjuvstarta:). Jag väntar dock några dagar till:)). Så mysigt hos dig, känner doften av nybakade lussebullar ända hit.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Och jag som har gått och lagt band på mig hela dagen.
    Jag skulle ha gjort som du och bara satt igång!
    Nåväl, nu har jag ju det roliga kvar att se fram emot!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Ja, visst ville man tjuvstarta adventspyntandet redan nu! Här blev det gjort i helgen, jag känner mig faktiskt bättre till mods av allt vackert ljussken i fönster, i utelyktor o ute i växthuset...Men några lussebullar ville inte nån ha i familjen (gubben!), så det struntar jag i! Men gott är det...kanske en liiiten degsats blir av att sätta...?
    ha det gott o myyys!
    lena

    SvaraRadera
  5. Saffransskorpor bakades idag men i övrigt tror jag vi ska lyckas hålla oss till nästa helg. Har visserligen förberett lite genom att kolla alla lampor i slingor, stjärnor och ljusstakar. Funkar.

    Visst doftar det underbart med saffran!

    Ha nu en bra vecka så är det snart advent.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag förstår dig precis, känner exakt likadant. Hade också tänkt hänga upp stjärnorna idag men vi hann inte. Firat lilla tjejen som fyller 10 år i morgon.

    Du måste bara prova saffrans och kardemummaknutarna som jag bloggade om häromdagen. Du kommer att gå nuts!

    Kram, kram

    SvaraRadera
  7. Mys! Jag och mamma har börjat tvätta fönster och hänga gardiner. Älskar första advent och alla ljus i fönstren.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. Hej på dig!
    Ja jag har inga problem med att bryta mot traditioner... Här åkte det upp stjärnor och stakar för 10 dagar sedan... När det är så grått och mörkt bara jag MÅSTE få upp lite ljus här och där. För några år sedan bodde jag i radhus i Göteborg och satte upp stjärnorna när jag tyckte det behövdes lite ljuspimpning i huset. På kvällen knackade en granne på och frågade försynt om jag inte visste att det var advent nästnästa helg! Jag blev helt ställd - jag VISSTE inte att det var just då det var tradition att sätta upp ljusen... När jag stängde dörren höll jag på att bryta ihop av fniss för jag kände mig påkommen som om jag stått med fingrarna i en syltburk när hon knackade på.
    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, så kul! :) Jag brukar försöka lägga band på mig men i det kompakta mörker vi har nu så gick det bara inte. Man behöver ljus i november, så är det bara.

      Ha en fin start på veckan! Kram Hanna

      Radera
  9. Härligt med tjuv start...jag älskar att få upp stjärnorna men dom får vänta tills nästa helg. Saffrans har har vi där emot ordnat här hemma i dag precis som ni. Jag har redan fått i mig två stycken.

    Kram Kram Anna

    SvaraRadera
  10. grått var verkligen orden. så mysigt ni fått det. jag envisas med att vilja vänta till nästa helg med allt fix och lussebak (men jag kanske laddar upp i veckan så det går extra fort när jag/vi väl sätter igång). hoppas det blir bra för dig i veckan. hör av mig i det snaraste med mail eller nåt sånt. kram kram

    SvaraRadera
  11. Ja, idag blev det inte mycket av dag... Mörkt, regnigt och blåsigt. Sådana dagar är det inte lika kul att vara hundägare.

    Jag har också tjuvstartat och kommer att plocka fram lite efter lite adventsgrejor under den kommande veckan. Håll ut! Snart så är det jul på riktigt.

    Kram

    SvaraRadera
  12. Fint! Visst maste man lysa upp novembermorkret. Och vi ar ena riktiga lagbrytare da granen redan star och glittrar...hm...kanske liiite tidigt men det fanns anledningar till det. Har tar manga in granen 2-3 veckor fore jul dock. Nu maste jag baka lussebullar - far blir till helgen. Hoppas din vecka blir bra med nya och roliga utmaningar, med betoning pa roliga! Kram

    SvaraRadera
  13. Såg på vägen hem idag att fler än du nog fått samma tanke. Det var stjärnor och stakar uppe på flera ställen. Själv väntar jag till nästa helg med både pynt och lussebak. Men pepparkakorna ska bli bakade på fredag.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  14. Åh! Härliga Hanna! :) Vilken adventsglädje jag fick efter ditt inlägg. Som du säger. Det är rackarns mörkt. Något måste verkligen göras för att få bukt på novembertristessen. Ska nog också tjuvstarta och på så sätt kicka igång julkänslorna. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  15. Härligt! Fler än du som tjuvstartat... ser jag när jag går kvällspromenad med vovven. Blir glad över alla ljus i fönstren, ser så mysigt ut. Själv har jag inte hunnit, än. Inget bakande heller, än. Men har mumsat i mig en och annan lussekatt, det har jag hunnit. Gäller att prioritera =oP (Ja, och igår kväll fiskgryta med saffran. Denna vackra och goda krydda förhöjer och förnöjer. Mmmm.) Ha det riktigt gott! /Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...