söndag 11 november 2012

Dimma och äpplen

En riktigt grå och dimmig novembermorgon hade vi här i morse. Trädgården låg tyst och stilla, luften var fuktig och doften av nedfallna äpplen svävade omkring i luften medan jag tog en runda med min kamera.

Mitt lilla silverpäron skiftar nu helt i gult och står så vackert mot den gråa himlen. Jag huttrade i min jacka medan jag knäppte bilderna. Men just när jag tog den här kom jag att tänka på den dagen då vi planterade trädet. Sommarens hetaste dag! Minns ni? Genast kändes det lite varmare!


När dimman kommer svepande och bäddar in allt i sin väg förvandlas trädgården och känns mindre, mer ombonad och lite mer sagolik.


En sista liten rest av sommarens luktärtsfest hänger ännu kvar på min rostiga spaljé.


Och så elefantgräset igen. Förlåt att jag tjatar, men roligare än så här blir det faktiskt inte i trädgården i november! Men visst tål ni att se det igen? Nu har ju höstskruden åkt på dessutom, och det är minsann lika grannt i gult.


Kärleksörten sjunger på sista versen...


...och pionerna har säckat ihop fullständigt. 


Tur att plommonträdets gyllene blad lyser upp i gråheten.


Under äppelträden lyser de nedfallna frukterna som små lyktor, medan jätterams och funkior nu har vissnat ned helt. Det går så fort!


Nu är det bara gräsmattan som fortfarande är grön och frodig...


Jag har plockat in de allra sista sommarsakerna från trädgården, men mitt lilla vindspel fick vara kvar. Ljudet av det är rogivande och jag gillar att lyssna till det från sovrummet under blåsiga kvällar. Sommaren känns inte så långt borta då, trots allt.


Bambun skiftar också färg. Jag tycker den är väldigt vacker nu med sina gulkantade blad.





Syrenen har också fällt nästan alla sina blad. Nånstans här började min fotorunda bli rätt så kylig. Ont i halsen har jag också, så det var hög tid att gå in. Dags att njuta av det som november har att erbjuda inomhus istället. Som en riktigt bra bok. En älskad gammal låt att lyssna till, ja, och den passar ju utmärkt så här i äppeltider. En kopp thé på det och ett alldeles eget Ingrid Marie att mumsa på och jag fick några riktigt sköna ensamma timmar under filten i soffan. Och ibland är ett par sådana timmar allt som behövs för att man ska få nya krafter till den kommande veckan.

Hoppas er söndag också varit fin, och att det är många, många pappor som fått veta hur betydelsefulla de är idag!

 

8 kommentarer:

  1. Så fint och stämningsfullt du har beskrivit dagen och trädgården. Och fina, lite vemodiga bilder.
    Tack för titten.
    Kram från Törnrosa

    SvaraRadera
  2. Himmel och pannkaka Hanna. Blicken for ut i din högra list på dina månadsbilder och här skrollade jag ner och upp och ner och upp igen. Så mycket ni gjort under detta år och som det har vuxit sedan. Den usligaste gräsmattan har ni ju lyckats otroligt bra med att få tipptoppfin och grus- och rabattpartiet mot gatan ser definitivt inte ut att vara sprillans nytt för säsongen. Ja, himmel och pannkaka än en gång.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Krya pa dig! Fina bilder som vanligt.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jo, nu börjar det bli grått ute men snart är det advent och det kommer att lysa i alla fönster. Sen är det inte långt tills våren kommer och vi kommer att blogga om minsta lilla vårtecken vi ser...och längta :-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Grått och trist är det, men fortfarande ganska "varmt" ute, och det gillar jag:)).
    Mitt fina vindspel som jag vann hos dig hänger också ute fortfarande, det pinglar så vackert i vinden. Och så ser jag det från köksbordet där jag sitter nu:)).
    Önskar dig en fin start på veckan.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Tack för den lilla höstsvängen runt på dina ägor :)

    SvaraRadera
  7. Gråa och bruna nyanser kan vara nog så vackert! Det visar inte minst dina fina bilder.
    Hoppas kraften "kom till dig" :)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  8. Vackra bilder i gråväder, men visst är det mycket färg ändå i allt. Inte som högsommarens fyrverkeri, men stillsamt vackert. Ha det gott!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...