söndag 21 oktober 2012

På fotokurs hos Sophia

Igår var jag på fotokurs hos Sophia, som är en jätteduktig trädgårds- och naturfotograf här i Skåne. Vi var fyra elever som alla var lika ivriga att lära oss mer om digitalfoto och bildkomposition. Själv skaffade jag ju en systemkamera i våras som jag har använt flitigt sedan dess. Jag har kommit så långt att jag släppt auto-knappen, men däremot använder jag mig fortfarande av de olika förinställningarna som är anpassade efter olika motiv. Det är allt lite fegt när man har en så bra kamera och nu är det alltså dags att komma vidare och våga testa alla knappar.

Det var en helt underbar dag igår härnere i söder, värmerekord och allt. Ute hos Sophia på landet var det var 17 grader varmt, solen sken och höstfärgerna var så vackra. Vi åt lunch ute och vore det inte för alla färgsprakande höstlov hade det kunnat vara sommar. Vad gjorde vi då? Ja, vi fick bland annat träna på att använda hög eller låg bländare för att få skarp eller suddig bakgrund. Så här, ungefär.



Nästa övning handlade om komposition, och att pröva olika vinklar på samma motiv. Som att placera horisonten högt eller lågt. Det är kul att pröva sig fram, för det blir verkligen helt olika bilder.



Vi tränade också på fågelperspektiv. Här den bedårande dvärgtaxen Viggo sedd uppifrån. Han förgyllde dagen ännu mer med sin sköna lilla personlighet. Jag som är en stor hundälskare blev smått förälskad i honom. Hans trevliga matte Katarina har en fin blogg som ni hittar här.

Här en björk i grodperspektiv. Man måste liksom ända upp mot stammen för att det ska bli bra.


Nöjdast blev jag med den närbilden av gräset och mossbilden med sina sirliga strån. Få saker är vackrare än daggdroppar, men de är inte så lätta att fånga på bild...


Ja, det var en rolig dag som gick jättefort trots att vi hann med massor. Den sista övningen handlade om rörelse och det blev otroligt komiskt när vi försökte tvinga den trötta lilla taxen Viggo att springa trots att han helst ville vila. Tänk er synen av fyra halvgalna kvinnor med kameror i högsta hugg som har hela sitt fokus på en ovillig liten hund som inte lät sig luras förrän godismutorna kom fram. Tack Sophia för allt du lärde oss och er andra för en härlig dag!

Och på tal om mossa - vilken uppmärksamhet det blev kring mina mossiga gamla betongplattor i förra inlägget. Nej, det ligger inget hemligt recept bakom dess gröna frodighet, bara några regniga veckor och en uteplats som ligger i halvskugga... Nu vankas det söndagkväll, vi har varit ute hela dagen och plockat äpplen och nu ska det sitta fint med soppmiddag och äppelkaka till efterrätt. Hoppas ni alla haft en fin helg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...