lördag 6 oktober 2012

Oktober är rosa

Oktober är ju den internationella bröstcancermånaden, med mängder av informationsinsatser, aktiviteter och kampanjer för att sätta fokus på bröstcancer och samla in pengar till forskningen. Själv brukar jag ge en slant till Rosa bandet varje år vid den här tiden, och med det här inlägget vill jag uppmana mina läsare att göra detsamma. Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor och varje dag insjuknar mellan 15 och 20 svenska kvinnor i sjukdomen. Forskningen har kommit långt, men mycket mer behöver göras. Precis som jag har säkert många av er nära och kära som har drabbats, så låt oss hjälpas åt att göra något. 

Jag gick ut i min trädgård för att leta efter rosa blommor att illustrera mitt inlägg med och trodde att det skulle bli svårt att hitta. Men det visade sig att det faktiskt är rosa som dominerar bland de växter som fortfarande blommar. Senblommande perenner och en och annan envis eftersläntrare bland sommarblommorna gör att min trädgård just nu är som en egen liten Rosa bandet-manifestation. Här kommer de rosa och de blommar för alla som har drabbats av skitsjukdomen. 





























Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Jag skulle vilja uppmana er att läsa den här viktiga texten och komma ihåg att cancer tyvärr inte bryr sig om vilken månad det är. Så även efter det att den rosa månaden övergått i en annan, kom ihåg.

Till sist, här några som bestämde sig för att göra något. Själv har jag lagt upp en banner från Cancerfonden i min blogg och vill ni också göra det så hittar ni dem här.



Ha en bra lördag allihop och var rädda om varandra!

Kram från

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...