onsdag 3 oktober 2012

Trädgårdskärlek på distans

Så mörkt det blev. Så mycket höst. Tempot taktar upp på jobbet. Vardagen som fyller timmarna. Livet pågår för fullt här och nu.

Den där kråkan där på stolpen... Flyga vidare eller sitta kvar? Det kan ju vara rätt så lockande att bara strunta i alltsammans. Flaxa på, liksom. Slippa ansvar, bara bry sig om sig själv. Men den sitter kvar. För det är här den har sin uppgift just nu. Inte så himla glamouröst en höstdag i oktober när himlen är grå och skorna blöta, men viktigt. Så den sitter kvar ändå. Skönt att ha bestämt sig.

Och plötsligt var trädgårdssäsongen slut. Dagarna fulla av annat, senaste veckan har jag knappt satt min fot på gräsmattan ens. Funkiorna håller på att tacka för sig men jag missar visst deras avskedsföreställning.

 Magnolian skiftar i gult. Själv skiftar jag hårfärg. Brukar passa på att göra det samtidigt som löven.

Ljung på trappan från Johanna. Den står där så fint medan jag svischar förbi, in och ut, bort och hem. Fullt upp igen, men med en bra magkänsla. Det kommer att bli en bra avslutning på det här året, trots allt.
























Och medan mina dagar är upptagna av annat så finns trädgården ändå där, vilar och väntar. Så tryggt att veta, som en gammal kär vän. När jag behöver den så finns den där för mig. Men just nu är tid för annat ett tag. Eller åtminstone till helgen... då ska vi plocka äpplen! Och bara njuta av varandras sällskap, trädgården och jag.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...