måndag 15 oktober 2012

Kan man få gå i ide nu?

Den gråaste dagen var det idag. "Mamma, varför är det mörkt ute på morgonen?", undrade Tage i morse, och det kan man ju undra. Ett kompakt mörkgrått molntäcke har legat över oss sedan i natt och det har bara regnat och regnat och regnat...

Lämna barn i spöregn, cykla i spöregn, ut på stan på möte i spöregn och ta sig hem i spöregn. Fuktiga skor och mascara på kinderna, sammanbiten mamma som bara vill in. Lillebror i leriga galonbyxor och gummistövlar som vill hoppa i precis alla vattenpölarna. Storasyster gäspar käkarna ur led och själv önskar jag för en stund att jag vore en igelkott. Hade inte haft något emot att rulla ihop mig längst in i en mjuk och prasslig lövhög för att krypa fram igen först någon gång framemot vårkanten. Men, men... Under min runda på stan såg jag hur de packade upp adventsstjärnor och ljusstakar. Snart blir mörkret upplyst av ett helt annat slags ljus.

En kort sväng med kameran tog jag trots regnet när vi kom hem, bara för att det glänste så fint i allt trädgårdens regnvåta.



Den vitkantade funkian under äppelträdet är så här läcker just nu. Bara några korta dagar till så är den nedvissnad till oigenkännlighet.


Vackrast av alla så här års är häggmispeln, som flammar som eld längs gatan. Två gånger om året, under den skira vita vårblomningen och så nu när den brinner i rödaste rött, äger den min trädgård.


Små regndroppar som pärlband i hirsens skira vippor.



Och så den lilla carmencitarönnen. Som ett stoppljus står den där närhelst jag tittar ut genom vardagsrumsfönstret. Så glad jag är att den fick flytta hit! I dagarna är det precis ett år sedan. Minns ni? 

Ja, det har varit en lång, grå dag. Nu längtar jag efter en kopp thé i soffan, tända ljus och andra delen av Jonas Gardells starka serie Torka aldrig tårar utan handskar. Men först ska två små nattas. Dags för det nu.

Ha en fin kväll!

15 kommentarer:

  1. Tack för att du inte går i ide ännu. Det är glesare med trädgårdsbloggarna nu när mörkret sänker sig! Vi måste ju hålla oss "vid liv" tills adventsljusstakarna packas upp, som du säger. Och dina bilder och tankar är så fina att läsa så här på kvällskvisten.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Fin höstväxter. Jag letar hela tiden tips på fina höstfärger nu eftersom jag ska bestämma mig för en buske till nyutgrävda rabatten.
    Regnigt och grått även här.

    Te och samma tv-program som du ska se gäller även för mig. Barnen får dock stoppa sig själva i säng.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Tänk, vad mycket fint du hittade trots höstregnet. Och det ser så fint ut i din trädgård, där genom fönstret.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  4. Trist med mörkret som inte vill släppa sitt grepp vissa dagar. Du har mycket fint i trädgården fortfarande.
    Mysigt att kura i soffan med en kopp te.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Det har varit ganska grått idag... och blött. Jag tror att vi trädgårdsmänniskor är extra väderkänsliga - inte bara för vår oro för trädgårdens väl och ve utan även att vi rent själsligen och kroppsligen är extremt vädersensibla. Eller så är vi så intresserade av våra trädgårdar för att vi är utpräglade utomhusmänniskor och bara måste vara utomhus och nu när årstiden börjar motarbeta oss så krymper vi en smula...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna! Så bra skrivet! Kram Hanna

      Radera
  6. Tur man jobbar på förskola så man får sin utedos.....
    Kram :)

    SvaraRadera
  7. Ja, det är trist med detta regnande men jag tror man måste försöka "glömma bort" det, men medges att det är svårt. Jag är glad varje dag, nu när jag är pensionär, och inte behöver gå ut om jag inte själv vill. Lyx!
    Jättefina foto tycker jag du har tagit ändå....//M

    SvaraRadera
  8. Häggmispeln är helt underbar. Jag har ingen själv, men njuter av alla som finns i området där vi bor. Granhäckar och häggmisplar finns det i överflöd här. De förstnämnda vanskötta och allt annat än vackra tyvärr, men häggmispeln är ju snygg oavsett!

    SvaraRadera
  9. Visst är det vackert på hösten men regnet kan allt få ta och ge sig nu. Vill inte ha mer! Jättefina växter du har och är det verkligen ett år sen du köpte rönnen? Inte klokt vad tiden går.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  10. Trots (eller tack vare?!) att jag gärna vill vara men inte är trädgårdsnörd kikar jag in här. Nu har jag äntligen bestämt vilken avsändare jag ska ha så nu kan jag skriva som ohemlig :-)

    Fina färger fortfarande i trädgården - tar du konsultuppdrag månntro, i trädgårdar som är pyttesmå (ja, som ett femöresfrimärke) och som har en rabatt som är en meter lång, en halvmeter bred och ändå har femtioelva tusen plantor....Eh?!!! ;-D

    Höst!
    Sonen ropade i morse: "titta, det är mörkt som mitt i natten!" :-) Han lät överlycklig över detta faktum.

    Själv tänker jag film, skrivande, vindrickande och kaffe, brasa..... Ja, du vet!
    Kram och ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna! Så fint att du är här! Kram Hanna

      Radera
  11. Visst är hösten en vacker årstid, men just nu känns det riktigt segt! Jag saknar ljuset! Tror jag ska installera mig i källaren under växtlampan för att "tanka ljus"...

    Fint fångad funkia :)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  12. Än så länge kan man ju glädja sig åt alla fina höstfärger, precis som du fångat med kameran. Men sen, när alla löven trillat av? Jaja, det ska väl gå i år också, hoppas jag.
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  13. Häggmispeln är verkligen vacker så här års! Har turen att själv ha en i trädgården, mycket valuta för pengarna. Din carmencitarönn är väldigt fin den också.

    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...