onsdag 31 oktober 2012

Hösttrötthetens tid

Snart november, bara några timmar dit. Tiden går så fort, veckorna rinner förbi och jag bara åker med så gott jag kan. Huvudet fullt av annat än trädgård, sommar och sol känns långt borta och det börjar bli grått runtomkring oss. Jag somnar som en sten om kvällarna och saknar ork att blogga som jag skulle vilja. Men imorse, då var himlen alldeles rosa. Och jag sprang tillbaka in trots att jag hade bråttom till jobbet, bara för att ta de här bilderna.

Där är du ju, min trädgård. Vilar och väntar. Skickar med mig en dos energi på färden, tar emot mig när jag med trötta steg kommer tillbaka genom grinden. Då är det redan mörkt, men bara vetskapen om att den finns där är så skön.


















Trädgården känner inte till begrepp som otålighet, förväntningar eller besvikelse. Eller stress. Den bara är och den bara ger. Men hur är det med er bloggläsare? Har ni tålamod med mig även när jag inte skriver så ofta? Finns ni kvar därute i mörkret trots att jag inte kan se er? Jag hoppas det, och jag hoppas att det är fler som låter tempot gå ner lite och låter inläggen bli lite färre så här års utan att det måste betyda att man tappar alltför mycket. Det finns en tid för allt och just nu är hösttrötthetens tid.  Men snart stundar en långhelg och då ska här minsann bloggas! Det finns ord därinne som vill ut... och löv som behöver räfsas. En oslagbar kombination för den som hittar sina ord i trädgården. Vänta några dagar bara, sen kommer dom!

Ha en fortsatt fin vecka så länge, och jag hoppas att ni som har höstlov har riktigt härliga dagar!

Kram från

15 kommentarer:

  1. Klart jag finns kvar :-) Vad skulle jag annars vara för slags vän? Bloggar gör man när man vill, kan och orkar. Inga krav eller måsten då försvinner hela vitsen med att blogga.
    Bamsekram Hélena

    SvaraRadera
  2. Klart att vi finns kvar. Blogga är ju livet och det måste få gå upp och ner. Jag känner igen din stress och man känner att varken tid eller ork räcker till.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Klart man väntar tills man ser om det kommit något nytt inlägg...men jag har några bloggar som jag inte är följare på och som sällan daterar upp och då händer det ju att de faller lite i glömska till förmån för andra. Vilken underbar bild! //M

    SvaraRadera
  4. Såklart att vi finns kvar, vad trodde du Hanna? Var sak har sin tid och ibland måste man välja vad tiden ska räcka till. Nu börjar det bli riktigt bläigt eftersom det är så få timmar med dagsljus dessutom, det blir ju pangmörkt redan på eftermiddagen och tiden utomhus krymper till ett minimum = energiförlust. Nä, vår, sommar och höst är mina årstider = man kan vara ute, så vintern kommer jag aldrig att förlika mig med.

    Kram

    SvaraRadera
  5. I wait, and I enjoy when a post happens. Patience is a virtue. Jack

    SvaraRadera
  6. Klart vi är kvar.
    Rätt vad det är kommer lusten tillbaka och då blir bloggandet kanske ett fint hjälpmedel för att hantera saknaden efter trädgårdsvistelse/arbete irl...
    Kram ;)

    SvaraRadera
  7. Klart vi finns kvar, jag har ju också bloggat väldigt sporadiskt. Man får välja ibland och det är inte alltid man har ork,lust och tid.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  8. Klart jag finns här! Man kan inte alltid ha tid och ork för allt, blogga ska ju vara lustfyllt och inte ett krav.
    Jag tycker det är svårt att hinna ut och fota innan det blir mörkt, så det blir lite inredning i min blogg nu:)).
    Men jag vet att saknaden efter trädgården kommer bli stor i januari, det brukar vara så för mig.
    Ta den tid du behöver, och blogga bara när du har lust.
    Ha det gott och ta vara på dig och familjen.
    Stor kram från mig

    SvaraRadera
  9. Trädgårdsbloggandet och läsandet går ner ganska drastiskt den här tiden, till förmån för annat. Jag tror det är så för många! Sen när nyårsfyrverkerierna bränt klart... DÅ börjar vårlängtan sätta in igen :-) Jag är ju följare så jag finns ju kvar, men det är inte säkert att jag kollar bloggarna varje dag. Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Du kan räkna med mig också, självklart :-). Jag tror att det är viktigt att känna att man inte måste blogga, då försvinner lusten och glädjen med det. Livet är som en berg- och dalbana, så även bloggandet, i alla fall för mig. Fint inlägg, Hanna.

    Varm kram till dig/Eva

    SvaraRadera
  11. Vi är nog många som är höstdeppiga just nu och går ner i tempo. Och jag tror inte det är fel. Tid för eftertanke och återhämtning är viktiga saker...

    Sköt om och dig och känn ingen press.
    Vi finns kvar!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
  12. Jag har höstlov och njuter men längtar grymt mycket efter dottern. Det är mycket värre än mörker och höst, för min del i alla fall.
    Jag finns kvar, jag har tålamod. Skriv när du vill och om du vill. Jag saknar dina inlägg när de inte kommer men det ska du se som positivt. Gillar ju din blogg.
    Trädgården har sina faser men finns alltid kvar. Jag kan tycka de tär mysigt att summera men också planera för nästa säsong under hösten och vintern. Tycker också det är en bra tid nu att kolla efter hur jag kan göra trädgården ännu mera fin under hela året. Vilka buskar, träd och växter gör sig bra på hösten och vintern? Ska vi ha lampor och lyktor därute? Var ska de vara för att vi ska se dem?

    Jag hoppas du hittar energi och lust för det du vill.
    Många kramar!

    SvaraRadera
  13. Jajamen, jag finns kvar, och gör lite som du...stannar upp, tittar in ibland.Det är nyttigt att "längta" ibland ;, till nästa inlägg... Ta hand om dig! KRAM Marie

    SvaraRadera
  14. Träffade dig och din fantastiska trädgård live i augusti under Tusen Trädgårdar och har sedan dess varit en trogen läsare både av dina nya och gamla inlägg.
    Inte ger man upp en trevlig bekantskap för att inläggen skulle komma lite glesare än vanligt?!

    Mörkret bekämpar jag bland annat med uppåtriktad belysning i vår gamla hängbjörk längst ner i trädgården. Den riktigt vaknar till liv därute morgon och kväll. Kom förbi och titta en kväll!
    Sätt några spotlights upp mot grenarna i era fina gamla knotiga äppleträd och se vad som händer.... Det hade blivit fantastiskt!!
    Kramar / Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie! Tack för ditt fina inlägg och tack för tipset om belysning på äppelträden. Du har helt rätt, det hade varit hur fint som helst! Ska försöka fixa det innan jul, helt klart. Kram Hanna

      Radera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...