fredag 5 oktober 2012

Blooming Friday: Färg & Form

Dagens tema hos Hélena är Färg & Form. Först blev jag inte alls peppad, ska jag erkänna. Här måste man ju tänka till, tänkte mitt lata fredagsjag, trött efter en intensiv vecka som toppats med febernätter och sjuka barn. Det är mycket nu, huvudet fullt av tankar, ett och annat tvivel och fokus på något annat. Och när fredagen äntligen kommer lockar soffa och mysbyxor... Men sen insåg jag ju att det egentligen var ett rätt självklart tema och så fann fingrarna vägen till tangentbordet även denna fredag.

För ärligt talat är det ju precis det här det handlar om för mig. Färg och form är det centrala i mitt stora trädgårdsintresse, även om jag faktiskt inte fattade det förrän ganska nyligen. 

När jag var yngre avundades jag alla som hade ett självklart konstnärligt uttryck. Jag tyckte att alla andra skrev låtar eller poesi, målade eller sjöng i kör. Drejade, sydde eller spelade i band. Det kändes som jag var den enda som inte hade hittat hem. Det var väl inget jag egentligen led av men det kändes lite tomt på något sätt. Och ibland tänkte jag osäkert att hjälp, är jag inte kreativ alls?


Men sen blev jag med trädgård, och då var det som om något bara vällde fram i mig. Här fanns ju min målarduk! Äntligen hade jag hittat den, bland blommor, blad och krukor. Sedan började jag blogga och då föll ännu en bit på plats. Först då fattade jag att det ju egentligen funnits där hela tiden. Ända sedan jag var liten hade jag ju älskat att flytta runt grejer och kombinera dem på olika sätt. Och till och med i mitt minimala studentrum trängdes växter på fönsterbrädan. Plus att jag alltid tyckt så mycket om att skriva. Allt detta fanns alltså där hela tiden medan jag grubblade på om jag egentligen hade någon kreativ ådra... ibland är jag nog lite trög!


För mig är trädgården i högsta grad något konstnärligt. Jag odlar gärna grönsaker, det är härligt på alla sätt. Men det är färger, former, kontraster, texturer och mötet mellan dem som är drivkraften för mig. Som när det blänker i skuggrönans djupgröna blad eller när solen silas genom nävornas tunna kronblad och gör den violetta färgen nästan självlysande...


De små dropparna som glittrar i daggkåpans blad. Ett stenklot som vilar på gruset, och en murgröneslinga som graciöst vindlar sig upp längs det fyrkantiga statiska armeringsjärnet. Mjukt och hårt, flyktigt och beständigt. Så många material och möjligheter det finns i en trädgård!

Och det ändras ju hela tiden. En trädgårds färger och former är aldrig samma från dag till dag eller ens från timme till timme. Skuggor som vandrar, temperaturen som stiger och sjunker, årstider som kommer och går. Att få vara med på ett hörn i naturens växlingar, låta färgerna mötas i rabatten och bladens former förstärka varandra i planteringarna. Det är livet för en trädgårdskonstnär. Och att försöka fånga allt detta i ord och bild, det är utmaningen för en trädgårdsbloggare!

Nu ska jag och Tage fortsätta med vår vabb-dag. Han är febrig men pigg som en mört och själv är jag feberfri men jättetrött. Vi är inte riktigt på samma våglängd alltså men har ändå kompromissat oss fram till att titta på Mumin och äta äpple. Hög tid för det nu.

Ha en riktigt skön start på helgen!

Kram från

17 kommentarer:

  1. Så härligt att du också har hittat hem, hittat till ditt skapande. Ibland är allt så självklart så man inte fattar det. Som jag som var tvungen att ta omvägen i ett annat yrke innan jag fattade att man kunde jobba med det som man tycker var det roligaste av allt... Hoppas lille T njöt av film- och fruktstund.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Helt underbara bilder du visar.Mina barn har växt ifrån tiden då man fick vabba...saknar det lite faktiskt när man fick mysa med dom i soffan när de var lite småsjuka. Nu är de stora och den yngsta fyller 14 på söndag så ibland fattar man inte vart tiden tar vägen....
    ha det gott och hoppas ni snart är friska igen.
    Mia

    SvaraRadera
  3. Bra tolkning av temat!
    Vabba kan jag inte göra längre men jag själv är förkyld och dassig idag.

    Kram o trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Så fint du beskriver ditt intresse för trädgårdens form och färg.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  5. :-) Klart trädgård är ett sätt att uttrycka sig!

    SvaraRadera
  6. Så underbart du beskriver hur din konstnärlighet vaknat till liv! Jättefint! /Maria

    SvaraRadera
  7. Ja trädgården är verkligen en lekplats som lockar till kreativitet.
    Pigga på er...
    Kram :)

    SvaraRadera
  8. Du är så underbar Hanna :-) Tack för ditt härlig och ärliga inlägg.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  9. Fint inlägg. Naturen är en outtömlig källa till kreativitet och inspiration.
    Ha en bra helg. /Liv

    SvaraRadera
  10. Jaa, trädgården är en föränderlig plats... ibland måste man nypa sig själv för att stanna utt och se.... ivf jag!

    Ha det gott!

    //Veronica

    SvaraRadera
  11. Mig gör det inget att du är lite trög, bara du fortsätter dela med dig av vackra och tänkvärda inlägg ;)

    Krya-på-sig-kramar till både Tage o dig!
    Tamara

    SvaraRadera
  12. Jag har också alltid avundats alla med kreativ och konstnärlig ådra. Försökte måla sm ung, men var rätt kass. Är rätt kass på att kombinera färg och form i trädgården också, men växter är snälla och låter mig flytta på dem titt som tätt.
    Din konstnärliga ådra visas i de fina fotona.Hoppas barnen mår bättre.
    Ha en bra (och feberfri) helg.
    //Katarina

    SvaraRadera
  13. Det kan ta en stund att hitta hem.
    Ha en skön helg
    Vivian

    SvaraRadera
  14. Härliga foto! Krya-på-er hälsningar från mig //M

    SvaraRadera
  15. Vilket underbart inlägg på temat!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  16. Jag är glad att du hittade inspiration till att delta i veckans Blommig fredag! Det du skriver känns såå rätt och jag känner precis igen mig.

    SvaraRadera
  17. Härligt inlägg på temat.
    Trevlig helg

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...