söndag 30 september 2012

Trevligt trädgårdsmingel hos Tilia

De senaste dagarna har sannerligen gått i trädgårdens tecken för mig, trots att jag knappt hunnit sätta min fot i min egen trädgård. Några lökar hann jag i all hast peta ner i morse, men sen var det dags att ge sig iväg på nya trädgårdsäventyr. Min snälla bloggläsare Susanne, som besökte mig under Tusen Trädgårdar, hade bjudit med mig på kafferep och trädgårdsmingel på Tilia Trädgård i den lilla byn Norrto utanför Hörby. Det blev en riktigt mysig dag full av nya bekantskaper och trevliga pratstunder.


Den lilla plantskolan Tilia drivs av Eva, som det var väldigt kul att träffa. Hennes plantskola må vara liten, men hennes hjärta är desto större. Idag bjöd hon in nära och kära, kända och okända till sin fina gård. Av alla intäkter under dagen gick 20 procent till Läkare utan gränser, och det gjorde ju att shoppingen kändes ännu mer rätt. Och det fanns så mycket fint, jag hade kunnat köpa hur mycket som helst.




Plantorna skiftade så fint i höstfärger och det var en fröjd att gå omkring bland dem, njuta av de fina dekorationerna och titta ut över Ringsjön en bit bort. Mitt i bilden ovan står Eva och pratar med någon av sina gäster.


Vi gjorde varsin höstkruka, och när vi var klara visade det sig att Susanne och jag hade valt identiska växter! Men så är det snyggt med alunrot och gråtimjan också, eller hur?





Eva är hortonom till yrket och väldigt kunnig. Det syns inte minst i hennes egen trädgård, som det var en fantastisk upplevelse att vandra runt i. Hon är mycket skicklig på att kombinera buskar och små träd i rabatterna och där fanns många roliga blandningar och spännande växtmöten. Själv blev jag genast sugen på att våga blanda in några mindre barrväxter i mina rabatter. Och så är det så snyggt och kul med svängda former på rabatterna. Ja, det var en väldigt livfull och rolig trädgård vi fick se.


 Höstanemoner i sin vackraste blom.


 En hemlig passage genom häcken.



Spaljérade persikor mot en vacker gammal tegelvägg.


 Och så de här sköna typerna.

Vi bjöds också på ett dignande kafferep i det gamla stallet, två gånger om till och med. Kaffe i sirliga gamla kaffekoppar och de härligaste bakverk i mängder. Det var så mysigt, och ett perfekt sätt att tillbringa en solig höstsöndag.




På bordet stod ett av Evas många fina blomsterarrangemang. Vilket fick mig att tänka på att jag bara måste skaffa rosa höstanemoner! Det känns som de fattas i min trädgård.

Jag blev så glad att Susanne kom att tänka på mig och bjöd med mig idag. Ännu ett exempel på hur bloggen berikar och för en massa trevliga människor i min väg. Jag hoppas på fler trädgårdsturer ihop med henne, och att tiden går fort till nästa evenemang hos Eva på Tilia. I december ryktas det att det ska bli ljusstöpning, och det vill jag ju inte missa...

Hoppas att ni haft en lika skön söndag som jag och att solen skinit på er!

10 kommentarer:

  1. Låter jättehärligt! Jag skulle behöva lite nya växter till den utvidgade rabatten.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Idag har jag varit inne och längtat ut...Roligt att ha föreläsningar men en vacker höstdag spenderas helst i trädgården :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig dag du haft.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Vilken trädgårdshelg du har haft. Tilia kände jag inte till sedan tidigare. Nästa gång följer jag helt klart med :-)
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  5. SÅ fint du skrivit & fotat i täppan! När man ser sin egen trädgård genom någon annans ögon kan man ju konstatera att den ju är riktigt fin! Tack för att du förmedlade detta & välkommen tillbaka, så klart!
    Eva på Tilia Trädgård

    SvaraRadera
  6. Tack för igår Hanna! Har känt mig upplyft av vår utflykt hela dagen. Dina bilder är verkligen jättefina. Tror nästan att världen är lite finare genom dina ögon. Planterade inköpen i förmiddags, sedan blev det arbete i Malmö på eftermiddagen så "päronmuffinsen" får jag ta hand om i morgon. Den 18/10 är det plant- och lökbytardag på bygdegården i Höllviken. Jag läste om det i kommunens kulturprogram (trevligt att sådant finns med där) men har inte spikat att jag ska dit.

    / Susanne

    SvaraRadera
  7. Hej,

    hos mig kan du komma och få anemoner, för det har jag gott om. Det är verkligen en blomma som är vacker och blommar länge nu om hösten

    Kram kajsa

    SvaraRadera
  8. En höstdag när den är som bäst! Och så trevlig att Tilia förenade nytta (de 20 %) med nöje. Bra initiativ!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  9. Hade jag inte stått på mässa hade jag gärna följt med också. Kanske jag får haka på nästa gång? Men du... Är din nya idé med barrväxter förankrad hos resten av den vuxna delen av familjen? ;)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...