söndag 23 september 2012

Om att följa trädgårdens tideräkning

Hela lördagen regnade det här i Malmö, välbehövligt för trädgården och en efterlängtad innedag för oss. Vi har ägnat större delen av helgen åt att på olika sätt avsluta sommarsäsongen; sandaler och shorts har packats undan, solstolar ställts in och strandleksakerna som kasat omkring i bakluckan på bilen i flera månader har fått sin välförtjänta vila i källaren.

I trädgården är det lugnare nu. När hammock-kuddarna kånkats in och solseglet tagits ner börjar en annan tid, med mer stillsamma sysslor.

Idag har solen stundtals glimtat genom molnen och regnat har det inte gjort mer än någon enstaka droppe. Lökarna har kommit i jorden, komposten har vänts och gräsmattan klippts. Ännu någon gång behöver nog gräsklipparen tas fram, men snart får den också ta det lugnt i förrådet.

Blåbärsbuskarna visar så vacker höstfärg och äpplena hänger tungt på sina grenar. Det börjar dofta höst i hela trädgården, fallfrukt och jord. Och det känns verkligen som om tiden går långsammare.

Jag har inte varit så bra på att samla in fröer tidigare, men i år tänkte jag göra ett ryck. Rosenskära, ringblommor och myskmalva. Säg till om ni vill ha, jag delar gärna med mig!

Dahliorna blommar på trappan och en del av mig vill bara gå i ide nu. Läsa böcker, elda brasor, dricka thé och äta äpplen resten av hösten medan mörkret faller och dagarna driver förbi. Men nu går ju inte det, så det är bara att fortsätta att vara i vardagen och göra den så bra som möjligt. Och låta den där stillheten i höstträdgården överföras i kroppen, genom dagislämningar och planeringsmöten. Stressen får dra någon annanstans, för runt mig ska den inte få koppla sitt fula grepp igen.

Ikväll struntar jag alltså högaktningsfullt i att det är måndag imorgon och njuter av helgen ända in i kaklet. Äppelpaj och värmeljus och David Gray i hörlurarna. Från och med nu ska jag försöka följa trädgårdens rytm och göra allting lite, lite långsammare. Så bråttom är det inte. Eller hur?

Ha en skön kväll, och kom ihåg: Än är det helg!

Kram från

12 kommentarer:

  1. Ja, än är det helg! Och vad härligt att ha stökat i trädgården och fått så mkt gjort. Låter klokt att följa trädgårdens tideräkning. Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Försöker förtränga att jag börjar halv 8 i morgon bitti......hihi....men det går inget vidare tyvärr.
    Har mycket kvar att göra i trädgården, i den lilla alltså. Denna helgen gick åt till annars. Men detvsom inte hinns med får vara till våren.
    Kramar :)

    SvaraRadera
  3. Nä, så bråttom är det verkligen inte! Skönt fastslaget. Nu ska jag läsa en god bok, tack vare dig. tacktack.

    SvaraRadera
  4. Du har varit effektiv idag ser jag
    Visst är det skönt o krypa upp under filt med en god bok
    Men det är roligt med kombinationen
    Ha en skön kväll

    SvaraRadera
  5. Lite som här. Vi har också sorterat bland sommarkläder och sådant. Passade på att fika ute i uteköket (kanske sista för i år?) och jag hittade sen en rabatt att gräva ut. Glad blev jag då för jag gillar att gräva. Lökarna skulle kommit i jorden men jag kom inte så långt. Ingen fara, det får bli en annan dag.

    Kramar

    SvaraRadera
  6. Denna helg har verkligen gett oss en smak av höst.
    Viktiga, mysiga innedagar, dem behöver man också!
    Nu sitter jag här med en kopp te. Barnen sover, maken är borta. Bara jag och en kopp te. Härligt!
    Godkväll!
    Ulrika

    PS, har du många frön av rosenskära så kan jag tänka mig några. Mailar dig.

    SvaraRadera
  7. Vi har haft en riktigt solig och fin helg här hos oss.
    Så lite trädgårds grävning har det blivit.
    Det känns riktigt skönt att det inte behöver vara något som måste göras i trädgården nu kan jag njuta av alla fina höstfärger.

    Ha de gott

    SvaraRadera
  8. Det er deilig at hagens roligere tempo, kan smitte over på oss. Selv om jeg synes at frostnettene kommer for tidlig i år - 2 mil sør for Oslo. Så fin blogg du har. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  9. Att låta stillheten följa med i resten av
    vardagsbestyren är klokt men så svårt ibland.
    Man hinner det man hinner...
    Det viktigaste är du själv och dina nära och kära!
    Jag gillar din fina blogg!
    Ha det gott!
    Louise

    SvaraRadera
  10. Har jobbat med foton hela helgen...ytterligare en tidsslukande hobby :-) Älskar ditt collage i förra inlägget, så vackra färger. Samla fröer borde man göra, jag kanske skulle göra ett ryck. Har aldrig testat förut :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  11. Vilken skön känsla jag fick i kroppen när jag läste ditt inlägg. :) Klart vi ska följa naturens rytm. Följde faktiskt ditt råd utan att jag visste det i går. Satt och myste i soffan och åt glass tills det blev alldeles för sent. Myyyys!
    Kramar!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...