lördag 29 september 2012

Det blommar på bokmässan

Årets upplaga av Bok & Biblioteksmässan pågår som bekant för fullt just nu. Själv var jag där i torsdags och hade en kul dag då jag mötte en massa gamla bekanta, lyssnade på ett par seminarier, åt lunch med en kär vän och, förstås, knuffade mig fram bland hundratals montrar och tusentals människor. Ganska snabbt blir benen trötta och huvudet ännu tröttare. Desto skönare att åka rulltrappan upp till Trädgårdsscenen en stund, dit jag kom precis i tid för att lyssna på Gunnel Carlson som pratade om Tusen trädgårdar med en av de ansvariga från Studiefrämjandet.



Efteråt fick jag en liten pratstund med Gunnel och möjlighet att tacka henne för hennes stora engagemang som gjort att vi fått ett så fint jätte-arrangemang till Sverige. Jag berättade om min medverkan och hur otroligt glad jag är att jag vågade ställa upp. Hon är en verkligt trevlig person, den där Gunnel och det var roligt att få träffa henne i verkligheten. Ser ni förresten hur fin scenen var, klädd i grönaste gräs som doftade sommar lång väg och med en massa fina höstdekorationer av bland andra Minna Mercke Schmidt.



En skön trädgårdsinstallation med en massa höstprakt fanns också, perfekt att tanka lite ny energi i. Ja, det var som att göra ett mikrobesök i sin egen trädgård, tre djupa andetag och så ut i trängseln och sorlet igen.


Men först en liten titt på alla trädgårdsböcker som fanns där. Eller titt och titt, jag blev nog faktiskt kvar lite längre än så... Med hem följde en bok om villaträdgårdens historia som förgyllde min tågresa. En cykeltur i hällregn senare var jag hemma, full av intryck och glad efter att ha lyckats klämma in några trädgårdsmöten också denna fullspäckade dag.

Och idag väntar ännu ett mässbesök, dags att dra. Ha en finfin lördag allesammans!

3 kommentarer:

  1. Oj oj, vad det verkar hända massa roliga saker runt dig. Och böcker, vilket det är trädgårds eller romaner, det kan man ju inte få för många av. Det är en rikedom att ha dem, tycker jag. Sedan gillar jag också tågresor med en bok att bläddra och läsa i. Vilken kanonhelg du får!
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  2. En riktig favoritbok som jag gärna rekommenderar till mina uppdragsgivare. Intressant och spännande och inte "bara" vackra bilder på ännu fler pastellblommiga perenner. Alltså, trädgårdsböcker är ju trevliga, och även violetta perenner :-) men jag tycker att man släpper igenom en hel del ganska ointressanta och dåligt bearbetade böcker nuförtiden som saknar en innehållsmässig substans. Gnällig? Jag? Kanske :-)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Gunnel träffade jag för några år sedan när jag ordnade trädgårdsföreläsningar. Hon var verkligen jättetrevlig. Det var inte alla. Jag träffade flera av vårt lands mest kända trädgårdsprofiler.
    Jag hoppas att jag kommer åka till bokmässan någon gång.

    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...