torsdag 20 september 2012

Det bästa av två världar

Torsdagskväll. Gillar torsdagskvällar! Det finns så mycket att se fram emot just då, eller hur? Och helgen ligger oförstörd där runt hörnet och väntar...



Idag tänkte jag skriva lite om det här med att ha trädgård och bo i stan. Malmö har ju den fördelen att det är en ganska liten storstad, eller en jättestor småstad om man så vill. Det är cykelavstånd överallt och "högst en kvart till allt" som nån sa till mig när vi flyttade hit för nio år sedan. Som från vårt villaområde in till stan. Prick en kvart! Och jag tycker det är så himla härligt att kunna bo så nära centrum i en av våra största städer och ändå kunna odla sina egna morötter och gå barfota i gräset.

På de här bilderna ser man tydligt att vår trädgård ligger allt annat än i ödemarken. En massa hyreshus finns alldeles i närheten, på gatan utanför svischar bussar och budbilar förbi och ett stenkast bort ligger en stor skola. Ser ni alla glada barn som hänger som små klasar i klätterställningen? Deras lek och stoj fyller våra öron de gånger man har turen att vara hemma på dagtid och det är ett sådant härligt levande bakgrundsbrus att lyssna till.


Min lilla klotlönn har vuxit sig en bra bit större i sommar och kommer snart att skymma en del av skolan. Men barnens skratt går rakt igenom den, som tur är!


Alldeles i utkanten av stora staden, och ändå med egna knotiga träd att klappa på och äppelskörd att bärga. För mig är det värt så otroligt mycket.


Septembersolens klara ljus lyser upp de sista sommarblommorna så att de nästan ser självlysande ut. Bolltisteln gör mig sällskap långt in på hösten, och de lysande små kloten gör mig glad varje dag. Cirka 4 km från Stortorget växer de.


Den här fina boken läser jag just nu. Ett kalasbra boktips till den som inte har någon egen trädgård, men som ändå vill odla. På balkongen, på kolonilott eller i odlingskollektiv - här får man en massa 
tips på hur man kan gå tillväga. Om man inte vill bli en "guerilla gardener" förstås! Här tas också en mängd goda odlingsexempel från olika delar av världen upp, tex odlingsnätverket här i Malmö som jag berättat om här

Ja, i nio år har vi bott här, varav sju i huset med den citynära trädgården. Det är som en nio år lång kärlekshistoria mellan Malmö och mig, med trädgården som ett eget litet "kärleksbarn". Jag älskar min stad och jag har aldrig ångrat ens för en sekund att vi tog vårt pick och pack och flyttade hit. City lights och tomatodling, stadsbuss och rosenbuskar, en kväll på teatern eller kafferep i bersån. I can have it all. Fasiken, så lyckligt lottad jag är! Och imorgon, ja, imorgon är det fredag!

Kram från den citychica lantlollan

12 kommentarer:

  1. Ja, själv har jag levt i och älskat Malmö i mer än 20 år. Verkligen en fantastisk stad! Men en dag kändes det som om det var dags för något helt kontrasterande; livet i en småhåla i Östra Göinge. Jag är så glad att jag har fått uppleva båda delarna!

    Hoppas du får en fin start på helgen som kommer!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Haur do sitt malmöe - haur do sitt varden!!!
    Och tänk att bara 55 km från Malmö finns en Höjden där det växer solrosor och dahlior och det trippar rådjur både här och där :-)
    Förstår att du trivs. Helt klart.
    Trötta torsdagskramar från "varden po Höjden"!!!

    SvaraRadera
  3. Härligt sprudlande att läsa! Malmö är ju mer söderut och det ger pluspoäng:)). Tänk tre timmar kortare restid till Marina:)). Jag bor ungefär som du, i ett ordinärt villaområde. Med dagis inom lagom skrattavstånd:)).
    Så underbart med fredag:)). Denna veckan har gått fort men ändå varit lite seg.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Så härligt det låter med närheten till allt. Det är verkligen en ördel när det är cykelavstånd till allt. Själv bor jag i utkanten av Landskrona och har 3 km in till city, vilket jag tycker är perfekt. Nära till allt, skola, butiker, havet, ja allt. Ha en trevlig helg! Kram Therese

    SvaraRadera
  5. Det är en härlig känsla att känna att man är på rätt plats. Se är den platsen olika för oss alla men att vi var och en är nöjda är ju det viktigaste.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Du pratar dig så varm om Malmö att jag måste ge staden en chans. Besökte den för 20 år sen och var inte imponerad...men vem vet större förändringar har skett sen jag var 23 :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Jag håller med, det är det bästa av två världar att bo i utankanten av en stad. Nu är inte Lund lika stort som Malmö, men väl så trevligt, tycker jag! Och närheten till Köpenhamn gillar jag också. Men allra bäst är ju lugnet hemma i haven!
    Trevlig helg!
    Kram,
    Katarina

    SvaraRadera
  8. Så roligt med foto på din fina trädgård i kontrast till omgivningarna. Jag tycker att jag har en liten oas jag med trots att vi har en återvändsgatan strax utanför tomten. //M

    SvaraRadera
  9. Vilken fint inlägg du skriver. Jag blev så glad när du valde en vinkel som man oftast inte får se. Omgivningarna utanför den väldokumenterade tomten.
    Jag är ju nyinflyttad skåning (två år) och kan utan omsvep skriva att jag är väldans förtjust i Malmö. Jag kan absolut inte staden men känslan är väldigt välkomnande och inte så tillrättalagd. Jag känner mig hemma på något vänster. Malmö är den stad som jag tycker påminner mest om en liten del av världen utanför Sverige. Runt Möllan skulle lika gärna kunna vara i NY eller Köpenhamn eller London.
    Jag bodde på liknande sätt i Göteborg förut - i ett radhusområde med cykelavstånd till "allt".
    Tack för inspirationen!
    Malin

    SvaraRadera
  10. Ibland så skriver du rakt in i mitt hjärta! Jag kan bara hålla med om att det är en fantastisk känsla att ha en liten (ja min är ju minimal...) oas mitt i denna underbara stad Malmö!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Det ser så mysigt ut med er trädgård mitt ibland alla höga hus
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  12. Pang på rödbetan, Hanna! Exakt så känner jag det med - älskar faktiskt min stadsdel och min stad - Malmö in my heart! Jag har också en skola som granne och barnaröster och -skratt fyller min trädgård i veckorna vilket jag gillar! Att ha en busshållplats utanför, som jag har, är både plus och minus - men mest plus trots allt. Så är det att bo stadsnära. och jag gillar det!

    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...