onsdag 5 september 2012

Det finns en särskild plats i himlen för kvinnor som hjälper varandra

Ikväll har jag varit på en jätterolig och inspirerande föreläsning med Clara Lidström, Underbara Clara ni vet. Tillsammans med Anna-Karin Nyberg som är forskare och författare till den nyutkomna boken Digitalt entreprenörskap. Det var fullsatt, en hel föreläsningssal knökad med bloggare och annat folk som var intresserade av få veta mer om Claras framgångssaga och om hur man kan ta sin bloggpassion vidare och kanske rentav börja tjäna pengar på den. Jag är en hängiven läsare av Claras blogg sedan flera år och tyckte det var himla kul att lyssna på berättelsen om hur hennes blogg gått från att vara ett personligt intresse och hobby till ett företag som idag försörjer hennes familj. Parallellt berättade Anna-Karin, som forskat om bloggvärlden sedan 2006, om hur bloggandet har vuxit till en folkrörelse och maktfaktor där det dessutom är alltmer reklampengar inblandade.


Det som var mest intressant var att få veta att i Sverige är bloggandet i hög grad en kvinnlig företeelse, och det är också alltfler kvinnor som går från att hobbyblogga till att bli entreprenörer. Det är otroligt glädjande att höra tycker jag. Bloggandet har blivit en uttrycksform där kvinnor kan mötas, nätverka och ta plats. Anna-Karin beskrev hur hon i sin forskning ofta slagits av den varma, uppmuntrande och hjälpsamma ton som ofta finns på bloggarna, att man länkar till varandra och hjälper till att dra läsare till varandras bloggar. Men ärligt talat, det var ju ingenting  nytt för mig som håller till här i den trevligaste delen av bloggosfären, bland de andra trädgårdstokiga. Här är vi alltid snälla mot varandra och det är en så positiv stämning. Alltid!

Men visst är det tyvärr ofta så att kvinnor inte alltid är lika bra på att hjälpas åt? Nu generaliserar jag, det vet jag, men alltför ofta tycker jag det förekommer en massa skitsnack och intrigerande när någon tjej vågar sticka ut hakan. Inte minst på kvinnodominerade arbetsplatser, tyvärr. Den svenska bloggvärlden domineras helt av tjejer, många av dem mycket unga, och då blir man ju ännu gladare över de starka relationer som skapas där och där man hjälper varandra trots att man kanske egentligen är konkurrenter. Det var ett av många sådana positiva budskap som föreläsarna levererade ikväll.

De gav också en massa handfasta tips, både till den som vill starta en blogg och till den som hållit på ett tag och kanske vill ta steget vidare till att i likhet med Clara starta ett företag och leva på sin hobby. För att lyckas och få trogna och hängivna läsare måste man hitta sitt ämne, hitta tiden och sitt sammanhang. Det är viktigt att utveckla sitt eget tonfall och bloggspråk, förstärka med bilder och sätta slagkraftiga rubriker. Ja, och det har jag väl gjort idag, eller vad tycker ni?  Den anspelar på ett citat av den förre amerikanska utrikesministern Madeleine Albright: "I also think it is important for women to help one another. I have a saying: There is a special place in hell for women who don't"Det kunde nästan lika gärna varit rubriken på hela föreläsningen faktiskt.

Ja, det var en spännande kväll som gav många tankar och jag slogs av hur otroligt genomtänkta och starka många av de bloggar är som jag läser varje dag. Där finns så mycket glädje, gemenskap och inspiration. Det är fantastiskt! Jag hoppas att fler av er får chansen att lyssna på Anna-Karin och Clara som under hösten föreläser tillsammans runt om i landet. Bor ni i Skåne kan ni göra det redan imorgon kväll, på Lunds stadsbibliotek. Gå dit om ni kan!




Posted using BlogPress from my iPhone

8 kommentarer:

  1. Visst är det otroligt vilken gemenskap det finns bland bloggare och speciellt trädgårdsbloggare tror jag. Häftigt att det finns de som hittar nya sysselsättningar genom att de bloggar. Det är så häftigt att man inte vet vad som kommer från alla oväntade möten, både i cyberrymden och i verkligheten.
    Många kramar Hélena

    SvaraRadera
  2. Det är så roligt med bloggandet det ger mycket på flera olika sätt!
    Har blivit som en egen lite 'värld' :-) jag är glad att jag började efter mycket funderande...just trädgårdsbloggare är ju ett speciellt 'släkte'ett trevligt sådant!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Vår nisch i bloggosfären är nog alldeles extra trevlig....
    Kram :)

    SvaraRadera
  4. Vilket intressant ämne! Tack för att du delade med dig och visst är det väl så att trädgårdsbloggarna är extra trevliga! ;o)

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Jag har faktiskt ofta fascinerats över hur mycket glädje och positivitet det är på bloggarna, jättehärligt och man hoppas så att det ska fortsätta!
    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset, det verkar vara ett jätteintressant föredrag!

    Varm kram

    SvaraRadera
  7. Det lät som en bra kväll. Ska se om de kommer uppåt mina trakter.

    Ha det bra i Blogglandia. (och privat med förstås)
    Marie

    SvaraRadera
  8. Så intressant, roligt att du delar med dig!

    Ha det gott!
    Åsa

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...