söndag 9 september 2012

Att släppa taget om sommaren

Det blev en blåsig lördag här igår, och den plommonfika med trädgårdsvännerna som jag planerat fick flytta inomhus. Så kul det är att kunna mötas i sin trädgårdsglädje, tvärs över generationsgränserna. Vi tittade runt i min trädgård, jag fick en massa tips och vi plockade plommon förstås. Först när de hade åkt hem sprack molnen upp, vinden mojnade och det blev en solig och fin eftermiddag.


Maken målade fönster och jag, jag gjorde inget särskilt. Klappade lite på mina äpplen, som nog aldrig varit så många och fina som i år. Funderade på äppelpaj. Tänkte på att det ändå är tydligt nu att hösten är här, det är en klarhet i luften och en annan känsla.

Jag började avveckla sommaren så smått. Tömde några pallkragar på de sista grönsakerna, tog bort några överblommade sommarblommor och konstaterade att den grekiska lövkojans doft förtrollat färdigt här i trädgården för i år. Lite vemodigt är det alltid, men sådan tur då att det finns så många perenner som blommar fortfarande.



Solhattarna är nog den här sommarens största kärlek för mig. De är lika snygga i alla sina stadier tycker jag, som knopp, i full blom och som nu, när de så sakteliga är på väg att blomma över. Raka i ryggen står de kvar, genom hela sommaren och långt in på hösten. Stolta blommor, de där!


Och lika förälskad i 'Magnus' är jag nu som då. Det ser ju onekligen lite konstigt ut när man skriver det. Särskilt som jag har flera vänner som heter Magnus. Maken kan ju börja ana oråd... men han behöver inte oroa sig. Tur är väl det, tänk om han hade behövt konkurrera om min kärlek med blommorna. Då hade det kunnat bli komplicerat...

Jag tittar på en av sommarens mest lyckade perenn-matchningar. Pärleternell, lammöron och silverarv. Och så tänker jag på besöket i Katarinas trädgård, det var en av sommarens bästa dagar för mig och jag fick så mycket inspiration med mig hem, inte minst om gråbladiga kombinationer.


Sedan lade jag mig i solstolen en stund och tittade på molnen som for förbi. Så mycket mera hände inte den här helgen, men det var ju just så jag ville ha det. Det har hänt så mycket här hela säsongen. Nu måste det få hända lite ett tag. Och att ligga där känns som det allra bästa sättet att behålla sommaren en liten, liten stund till...

Nu väntar söndagskvällen, med fredagstacos som inte blev av i fredags, stora söndagsbadet och sedan tända ljus i soffan. Hoppas ni får en fin kväll allesammans!

Kram från

7 kommentarer:

  1. Låter lite som min helg! Har mest myst omkring och gjort det jag har känt för i trädgården. Nu ska vi hoppa i badet och sen blir det mys i soffan. Tycker om hösten!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Här var det också blåsigt i går men lugnare idag.
    Jag känner också att det är höst nu. I flera av odlingslådorna är grönsakerna slut, gula löv börjar ligga på marken och färgerna skiftar.

    Hoppas era tacos smakar bra.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen vansinnigt vackert hos dig. Och det känns inte det minsta höstigt. Men det känns ju så klart att den är på väg. Fast jag inte riktigt vill. Jag väntar fortfarande lite på sommaren som aldrig kom igång riktigt ... Jaja, jag gillar hösten också. :) Får njuta av den!
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Du får till och med mig att tycka att solhattar är vackra! Har alltid haft lite svårt för den blomman men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig... ;)

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  5. Jag vill inte alls släppa sommaren, men det är väl bara att göra det och följa med hösten:). Vad snyggt det var med solhattarna och gräset i bakgrunden.
    Skönt att du fick den lugna helg du ville ha:)).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Nog är det med blandade känslor man börjar ta emot hösten. Vemodigt på ett sätt, skönt på ett annat sätt.
    Mentalt har jag börjat trappa ner när det gäller trädgården, nu får det bli lite som det blir. Men jag klippte iallafall gräset idag, - kanske hinner det bli några gånger till i år.

    Söndagsbad låter underbart. Jag längtar till den dagen då vi har ett badkar i källaren...

    Hoppas du får en fin start på veckan som kommer!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Jag tycker det är skönt att släppa sommaren, det känns så vilsamt, lugnt, vackert och färgmättat, jag älskar hösten och då kan man redan börja vänta på nästa årstid, det är liksom fantastiskt!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...