måndag 3 september 2012

Att blomma i skuggan

Alltså vissa dagar... man vill bara gömma sig. Gå i ide, sjappa, kasta in handduken. Eller ducka inuti en krasseblomma. Syns jag nu? Hoppas inte!

Men sen efter ett tag borstar man frömjölet av sig. Nä, minsann, här kan jag ju inte sitta och kura. Fram i ljuset igen, och försöka göra det bästa av situationen. Som skuggliljan, där har vi en som strålar trots att förutsättningarna kanske inte är de bästa.


För det är helt klart svårare att blomma när det är skuggigt, fuktigt och lite halvtrist i trädgårdens mörkaste hörna. Det finns ju dessutom en massa andra som syns mycket mer, som sträcker sig mot solen och är både större och färggladare. Mot trädgårdens divor har man inte mycket att sätta emot om man är en skugglilja. Eller?


Men skuggliljan, hon bidar sin tid och sen, när alla andra haft sina blomningsveckor i solen, när de flesta blommat över och börjat se rätt bedagade och sjaskiga ut - då! Då är det skuggliljans tur, och när kronbladen vecklas ut är de något alldeles extra. Kanske inte den starkaste färgen, de coolaste fröställningarna eller den som brer ut sig mest. Men helt och hållet sin egen, med eller utan fläckar. En liten överlevare där i skugghörnet.

Tack snälla ni för alla era kloka, inspirerande och stöttande kommentarer på mitt förra inlägg. Det svider nu, men jag vet att det går över. Ibland måste det bli värre ett tag innan det kan bli bättre. Och ni gör det lättare!

Kram från

13 kommentarer:

  1. Jag blir helt betagen av dina underbara bilder, tänk om jag hade en sådan trädgård. hihi nu har jag ju inte det så jag njuter av din, kram kram Victoria

    SvaraRadera
  2. Så vackra bilder! Med anledning av ditt förra inlägg; du har ju helt rätt i att det inte fungerar att ösa ur sig en massa utropstecken på bloggen. Bra skrivet, som alltid! Och visst är det så att trädgården rensar ens sinne och det gör så gott att få tillbringa tid där. Det är ju det som är så jobbigt på vintern, att man inte får den möjligheten och därför blir alla problem så mycket tyngre då.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Skugglilja den har jag aldrig sett förut
    Jättefin
    hA EN SKÖN KVÄLL

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker Skugglilja!

    SvaraRadera
  5. Nu är det klart, jag måste ha en skugglilja, oj, så vacker! Och vilka bilder! Undrar om dom trivs här på mitt lilla berg.....måste ha!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Jag har tänkt på dig Hanna och undrat hur det går för dig. Hoppas det snart känns bättre.
    För mig kom vändningen idag, när jag äntligen kunde gå ner till att jobba 75%. Jag har varit både arg och ledsen det senast året på orättvisor. Varför ska andra bestämma vad som går att göra och inte? Varför känns det främmande för andra när man tänker på ett annat sätt, att man vill ha mer tid hemma och mindre på jobbet? Varför inte glädjas med varandra? Tankarna har snurrat, men nu försöker jag lägga det bakom mig och njuta av att jag har 25% mer fritid:)).
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Hej fina du! Hoppas att du har en bättre dag och att livet är lite snällare.
    Skuggliljan har jag hållit i många gånger men tyckt att den ser lite väl exotisk ut för att passa här hos oss. Men nu undrar jag varför... Underbart söt och dekorativ.
    Många varma kramar till dig!

    SvaraRadera
  8. Utrolig flott blomstring du har!

    Klem Vivi

    SvaraRadera
  9. Så är det! Idag kom jag på mig själv med att tänka förminskande tankar om mig själv i viss samvaro. Så får jag inte göra mot mig själv tänkte jag. Varför blir det så?

    Det är fint med skuggväxter men ibland ser man inte dem, som med människor. Jag brukar försöka att verkligen se de där blommorna/människorna som inte tar plats utan bara tar den plats de får.

    Fina blommor och fina tankar!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Jag har oxå min skugglilja på senaste inlägget! De är fantastiska. Gällande att trädgården är härlig att ha och att vissa av oss har blivit begåvade med ett intresse av densamma ska man nog vara superglad för.... För ett par år sedan så mådde jag inte så bra och var sjukskriven från i mitten på juni till oktober.... Min trädgård var "mitt plåster"........

    Veronica

    SvaraRadera
  11. Skugglilja är en ny bekantskap för mig, så vacker! Tänker på dig och sänder massor av energi genom cyperrymden. Du värd det bästa som finns!
    Många kramar Hélena

    SvaraRadera
  12. Som sagt. Även om det suger så måste man ibland ner för att komma upp ;) Kämpa på!

    En "introvert" men vacker lilja det där! Och varför vara som alla andra och slåss om strålkastarljuset när man kan vara för sig själv och glänsa? Lite Norrlands guld: När man vill vara sig själv för en stund... Gillar det uttrycket.

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  13. Ditt inlägg i dag o det förra är mycket bra skrivet!Jag känner då igen mig :-)men du vi kommer igen eller hur?
    TACK o lov för trädgården o den trevliga trädgårdsbloggar 'världen' :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...