torsdag 16 augusti 2012

Vitlysing - rakt in på topplistan!


Här är ännu en av årets nykomlingar i min trädgård. Sent i höstas fick jag helt oväntat en plastpåse med trassliga små rötter av några snälla och trädgårdstokiga kolleger. Eftersom det var november grävde jag ner dem i en pallkrage i väntan på våren och på bättre tider. Idag har jag redan ett vackert litet bestånd av vitlysing (Lysimachia clethroides), som denna snygging heter. Eller gåsahalsar, som det inte så poetiska skånska namnet lyder.


I våras flyttade jag dem till skuggrabatten under äppelträden, där de verkar trivas alldeles utmärkt. Jag saknade sensommarblomning just där och är nöjd med både placering och kombinationer. Särskilt min vitkantade funkia som skymtar till höger i bilden nedan tycker jag blev en fin granne.


Vitlysingen är släkt med den gula praktlysingen, som många tycker är rena ogräset och som är känd för att sprida sig hejdlöst. Men den här ska visst vara betydligt mindre invasiv, och det känns ju tryggt.


Åh, jag tycker den är så fin med sina hängande blommor med den där lilla tippen som strävar uppåt längst ut på blomspiran! Ett frodigt grönt bladverk har den också och så småningom får den fina höstfärger. Den kräver inte mycket mer än att slippa den värsta torkan och verkar alltså uppfylla många kriterier för att bli en riktig favorit hos mig. Så tack snälla M och H för att ni delade med er, jag tänker på er varje gång jag ser de vackra blommorna! Är det förresten någon av er bloggläsare som har erfarenheter av den och kan berätta hur mycket den sprider sig?

Jaha, då var det torsdag igen och vi har landat i vardagen igen efter semestern. Lämna och hämta på dagis, veckohandla och fredagsmysa. Men det är skönt på något vis tycker jag, en ny termin och nya förväntningar. Och över hela området där vi bor ligger en söt doft av fallfrukt. Bara en sån sak...

Ha en fin kväll!

Kram från

17 kommentarer:

  1. Den är ju hur fin som helst!! Den måste hamna på min önskelista:). Min vardag börjar i morgon, så jag kör direkt på med fredagsmyset:)). Ska bara jobba först efter 8 v ledigt, hur nu det ska gå...
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Åh den är fin, vitlysingen! Här frös den bort i vintras efter tio år i samma rabatt - så trist! Den sprider sig inte värre än att du hinner ta bort det du inte vill ha skulle jag vilja säga men passa den med vatten på sommaren för den får snabbt gula blad om det blir för torrt.

    Ha det gott!
    Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att din frös bort! Du får ge min en säsong till att växa till sig så kan jag skicka sticklingar sen. Skönt att den sprider sig lite makligt!

      Radera
  3. Jag älskar den också.Den sprider sig precis lagom fort och är lätt att flytta/dela när den blivit för stor. Och så gör den sig så bra på bild :)

    SvaraRadera
  4. Gåsahalsar - vilket härligt & passande namn. Den är verkligen fin!

    Ha en trevlig helg!
    Ulrika

    SvaraRadera
  5. De ser ju precis ut som gåsahalsar nu när man hör namnet.....
    kramar :)

    SvaraRadera
  6. Vilket roligt namn! Riktigt snygga, liknar budlejan..

    Hur härdig är den?

    Kram
    Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr verkar den inte vara så härdig, men klarar sig bättre om man bäddar ner den över vintern. :)

      Radera
  7. Vilken söting! Jag ögnade snabbt genom raderna för att se om du skrivit om den var torktålig. Hm, det verkar som att den alltså inte gillar alltför torrt, eller? Jag behöver anspråkslösa höstblommande blommor, gärna vita, som tål torka.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, nej, torka gillar den inte. Men kanske vit axveronika skulle kunna vara ett alternativ? Den är ju lite lik, och jättefin den också tycker jag. :) Kram Hanna

      Radera
  8. Har en stor (ca 1,5 X 1 m) rugge som jag tycker jättemycket för att den lockar till sig massor av fjärilar - mest påfågelöga. Men det började med fem stjälkar som jag fick av en kollega för knappt 10 år sedan, så visst sprider den sig. Fast min är stor har jag ändå gett bort stora bitar och även rensat bort mycket. Det är nog bra att ha annat som också tar för sig runt den. Mvh Susanne i Gessie

    SvaraRadera
  9. Hm, kanske något för mitt under eken projekt, speciellt i kanten mot grannen där det faktiskt är ganska fuktigt...Så snygg, har spanat på den länge!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  10. Jag hade en i förra trädgården. Där växte den i lätt sandjord och trivdes lite för bra med det. Den spred sig ganska aggressivt och dök bland annat upp i gräsmattan en bit ifrån ruggen. Men samtidigt så håller jag med om att den är helt underbar, så läcker med sin böjda blomma. Jag skulle nog inte tveka att sätta den igen, men kanske ha bättre uppsikt över den så att man kan snabbt kan dra bort skott på vift.

    SvaraRadera
  11. Ja, visst är den supersöt? Jag tycker mycket om den men i förra trädgården spred den sig galet mycket :( Har inte vågat sätta den här av den anledningen, men ska kanske göra ett försök ändå? Här är det tung lerjord, där var lätt sandjord...

    I vilket fall. Hos dig passar den väldigt bra med sina tjusiga grannar! Du får väl hålla lite extra koll på den så den håller sig "på mattan".

    Trevlig helg!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
  12. Den är nog lite vild, det är ju en lysing... Men nog är den väl härdig? Den kan ju inte både vara vild och vinterkänslig?! Men jag håller med om att den är söt.
    Ha det bra!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  13. Visst är den vacker!!! Har upptäckt den i veckan - i en uppgift att analysera och gestalta en perennanläggning. Den gillar inte torka som sagt. Om man delar den med jämna mellanrum hålls den under kontroll, och klippa ner den på våren. Den anses vara halvhärdig...

    SvaraRadera
  14. Den håller sej länge i vas också, jag plockade in några i en bukett.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...