söndag 12 augusti 2012

Vilken underbar trädgårdsdag!

Så har den då passerat, den magiska Tusen Trädgårdar-dagen. Och vilken dag det blev! Jag sitter här nu ikväll helt omtumlad, trött och hes men med ett stort leende. Det har var helt klart bland det roligaste jag gjort i hela mitt liv!


Totalt kom det 101 personer till Tages trädgård denna dag. Etthundraen!!! Eftersom jag aldrig varit med på något liknande arrangemang tidigare hade jag ingen aning om vad jag kunde förvänta mig. Men klart är att det kom många, många fler än jag någonsin vågat drömma om! Att hinna fotografera var det inte tal om, och de bilder jag visar här är tagna ungefär halv tio i morse, då premiärnerverna spökade som värst och pirret i magen pirrade som allra mest. 


Dags att hänga upp skyltarna! 


Tage inspekterar och ser till så att allt går rätt till.


Lugnet före stormen... snart skulle de första trädgårdsgästerna komma. Prick tio steg de första in genom grindarna, och sedan var det faktiskt folk här prick hela tiden fram till klockan fem. Gamla och unga om vartannat, kända och okända. Det kom väldigt många barn, vilket gladde mig extra mycket eftersom vi verkligen försökt att göra en så barnvänlig trädgård det bara går. Och det sparkades fotboll, det dracks saft och grävdes i sandlådan så det stod härliga till. Precis som jag hade hoppats!

Nya vattenväxter på plats, och snart skulle de få sällskap av bollar, snäckskal, grus och blommor som behövde ett bad. Det kom till och med en annan liten Tage på besök!


Min fina födelsedagspresent, keramikblommorna från Öland, fick många kommentarer. De kommer alltså från Alséns i Glömminge på Öland. Dit är det ju en bit från Skåne, men den som är intresserad kan kolla under aktuellt på deras hemsida. Där ser man att de kommer att visa sina produkter bland annat på flera skånska julmässor i höst.


Tage och jag var inte överrens om flytljusen i lilla zinkbaljan. Jag ville tända dem, han ville blåsa ut! Det var kul att göra det där lilla extra piffet i trädgården som man inte gör till vardags.


Det är verkligen rätt tid att ha ett trädgårdsevenemang så här i mitten av augusti när det är så mycket som blommar. Zinniorna och rosenskäran blommar över alla breddar och hälsar välkommen vid grinden.



En av de saker som gjorde mig gladast idag var att det kom så många grannar från området där vi bor. Folk som brukar gå förbi och som följt våra projekt från andra sidan staketet och nu passade på att ta en titt inifrån. Så kul att ni tittade förbi, gör gärna om det så vi hinner prata lite mer!

Nej, det var inte lätt att hinna med att prata med alla. Som tur var hade jag gjort en liten folder som berättade om trädgården, hur länge vi har bott här och hur allt har vuxit fram. Det var många som hade frågor och det var lika kul att svara på varenda en av dem.


Och så kom ju så många av mina bloggvänner! Anna, AnnCharlotteEva och Petra - tack för att ni kom, det gör mig så glad att ni tog er tid och det var så kul att se er rusa runt med era kameror! Och Johanna, så roligt det var att få visa vår trädgård tillsammans med dig, utan dig vete sjutton hur det hade sett ut. Tack också till min fina syster och systerson och andra nära och kära för att ni var med och gjorde min trädgårdsdag till ett härligt minne att bevara i hjärtat. Det betyder så mycket för mig att ni tog er tid att komma! Och till sist det största tacket av dem alla till Åsa för att du fanns där hela dagen, peppade och räknade och kokade kaffe och svarade på frågor. Du är bäst! ♥

Nu är det en trött men mycket lycklig trädgårdstok som härmed slänger sig i soffan, pustar ut och känner sig så himla nöjd!

Kram till er allihop från

27 kommentarer:

  1. Så roligt att höra att du är nöjd med din premiär! Vi som besökare var mer än nöjda... underbart på alla sätt. Vädret, samtalen. vädret och så gott kaffe :-)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Det låter så härligt och jag känner mig nu tveksam till om jag gjorde rätt val som stannade hemma. Men som du skrev, vi kan ju ses en annan gång.

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Så underbart det låter, Hanna!
    Och av bilderna att döma förstår jag att ingen gick därifrån besviken.
    Som sagt, så hoppas jag på en ny chans nästa år.
    Inatt kan jag tro att du sover gott! =)
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Vad glad jag blir när jag läser ditt inlägg och att allt gick så bra, glad ner till tårna :-) Det är ni helt klart värda och jag ser så fram emot att besöka er trädgård nästa år när vi ska på en liten skåneutflykt.
    Många kramar till dig och din familj!
    Hélena

    SvaraRadera
  5. Låter ju helt underbart! Kul att det kom så många, kanske inte så konstigt med tanke på vilken fin trädgård du visar här på bloggen. Och tur med vädret hade ni verkligen!
    Spara nu detta som ett fint minne långt inne i dig, så kan du plocka fram det när stormarna river och kölden biter. Det är så man ska göra med sommarminnen!
    Ha det bra!
    Ulrika

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att så många kom! Din trädgård ser verkligen underbar ut! Tyvärr hann jag bara med en enda trädgård idag... Hoppas att jag kan komma och besöka din nästa år. Ser jätte fin ut! Kram Therese

    SvaraRadera
  7. Å, vad härlig din trädgård ser ut! Och så roligt att det kom så många besökare! Det måste vara kul att få visa upp allt man jobbat med, planerat och planterat, byggt och fixat. Och vad härligt det låter med en så barnvänlig trädgård!

    Kram // AH

    SvaraRadera
  8. Vad jätteroligt att det blev så lyckat! Jag vet ju att du var lite pirrig innan, men trädgårdsmänniskor är oftast väldigt trevliga så jag är inte förvånad över att du är så nöjd med dagen! Men jag är inte lika nöjd med att jag inte fick/kunde komma, det måste ändras på!
    Ha det bra!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Det ser fantastiskt fint och och ett stort grattis till dig som har genomfört det hela, trots en del vånda, eller?
    Har du fått blodad tand?
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Det låter verkligen som en toppendag. Jag hade tänkt komma men valde att inte dra iväg barnen som inte ville så det fick bli en lekdag hemma istället. Ångrar mig nästan lite när jag ser alla bilder. Men man kan inte göra allt...
    Ha en trevlig och lugn kväll! :-)
    Kerstin

    SvaraRadera
  11. Vad roligt att det gick så bra!! Vad glad jag blir för din skull! Jag hade aldrig vågat...
    Jag har kikat in på några av bloggarna som var hos dig idag, kul att se deras bilder.
    Ha det gott och hoppas du har kunnat slappna av och pusta ut nu i kväll.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  12. Så flott at det kom så mange til din hage. Virkelig en flott hage du har!

    SvaraRadera
  13. Tack för ett mycket trevligt och inspirerande trädgårdsbesök idag! Ni har en trädgård med många fina detaljer och det var nästan omöjligt att inte få med sig en massa idéer hem till den egna täppan. Är nu bara SÅ sugen på att sätta spaden i marken!
    Malin

    SvaraRadera
  14. Så härligt att det blev en sån fin dag!!
    Kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  15. Åh vad fint du har det! Grattis till alla besökare och jag hade absolut kommit om det var lite närmre. kram Victoria

    SvaraRadera
  16. Verkar som det var en toppendag! Och så fint du gjort innan! Blir både sugen på att visa vår trädgård på sikt men, men också på att ta hjälp med strukturen för att gå vidare med alla idéer. Dagen var nog en bra injektion för hela hösten :) / Petra

    SvaraRadera
  17. Så fint du har det. Jag förstår din känsla precis. Själva har vi också haft fullt med folk här idag på ett lokalt arangemang som kallas "grönträdgård".

    SvaraRadera
  18. Tack själv. Det var en toppendag.
    Stor kram Åsa

    SvaraRadera
  19. Oj va roligt att det kom så många och att dagen blev så lyckad. Om jag bott i skåne hade jag garanterat besökt din trädgård, det kanske blir tillfälle någon annan gång :-).

    Kram
    Nina

    SvaraRadera
  20. Så roligt att det kom så många besökare! Ni ser ut att ha haft toppenväder (åtminstone på morgonen). Så förutseende av dig att göra en liten folder om trädgården också! Tyvärr blev det inte tillfälle att besöka ens den närmaste trädgården. Man hinner inte allt man vill...

    Så fint det blommar i Tages låda!

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  21. Vad roligt att det blev så lyckat!! Och vad bra att du ställde upp, det kanske inte är så många småbarnsfamiljer som är med och visar? Er trädgård verkar verkligen vara en skön plats att hänga på! Och vad det blommar, helt fantastiskt! Heja dig!

    SvaraRadera
  22. Jippie och stort grattis till dig för att gårdagen blev så lyckad! :)
    Jag är ledsen för att jag inte kunde kika runt och inspireras i din och andras trädgårdar, men jag satt ju på tuff-tuff-tåget hem från Norrland. Nåja. Det kommer ett nästa år. Snart igen ;)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack för det trevliga besöket i er i går. Jag har tittat på din blogg regelbundet sen i vintras och det var verkligen spännande att se trädgården i verkligheten. Fast du tar så fina bilder var den ännu bättre "på riktigt". Hatten av för allt ert arbete och för hur fint det blivit!

      Susanne "dom med krukan" Olsson, stallsmash@tele2.se

      PS Krukan återkommer jag om, Den har mellanlandat i Gessie och det är inte alls säkert att den kommer vidare.

      Radera
  23. Hej kära Hanna! Ler från öra till öra när jag läser ditt inlägg. Precis så känner jag också efter helgen. :) Så himla kul var det! Och det ser helt ljuvligt ut hos dig. Allt som blommar överdådigt och alla vackra detaljer! Önskar sååå att det var lite närmare till skåneland. :) Och visst... jag sov som en stock ända till nio i morse. ;)
    Kramar i massor!

    SvaraRadera
  24. wow vad kul. Funderade på att ta en tur, men det kom så mycket annat emellan..
    kram

    SvaraRadera
  25. Onskar att jag hade kunnat komma! Ser sa himla fint ut och vad roligt att allt blev precis som du hade tankt! Kram, Nina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...