fredag 10 augusti 2012

Vad hände egentligen med växthuset?

Minns ni mina växthusdrömmar? Hur jag googlade runt och letade efter någon liten modell som skulle kunna passa där i hörnan, där den gamla yttertrappan var förut? Så hittade jag ju till min glädje ett sådant på Blocket, och slog till. Och nu äntligen står det där!

Det passar ju finfint där i lilla hörnan. Men det var minsann sju sorger och minst åtta bedrövelser innan det kom på plats. Först var det den kalla våren, så efter att vi hade fraktat hem det blev det liggande i källaren ett bra tag i väntan på vårvärmen. Och sen byggde vi en ny uteplats och gjorde en ny stor rabatt, det tog ju sin lilla tid. 


När vi så till sist skulle börja montera det och hade kånkat ut allt en dag på försommaren märkte vi rätt snart att det fattades en hel del skruvar och smådelar. Vi kontaktade säljaren, som varit jättetrevlig vid köpet, och som nu lovade att kolla upp detta. Medan vi väntade på svar från henne fick växthuset åter vänta i källaren, där det fick ligga tills semestern började. Vid nästa försök att kontakta säljaren var hon  tyvärr inte längre intresserad av att hjälpa oss, och det såg rätt mörkt ut där ett tag. Men som tur var gick det att beställa de delar som fattades från webbutiken som sålt det från början, så till sist kunde vi sätta igång bygget som vi nu slutfört i sista sekunden innan Tusen Trädgårdar. 


Denna långa följetong resulterade till sist i att det begagnade växthuset blev lika dyrt som ett nytt. Och vad har jag lärt mig av detta? Jo, att vara extra uppmärksam nästa gång jag handlar på Blocket och kolla alla delar, bruksanvisning mm direkt efter köpet. Men strunt i det nu, för nu har jag äntligen mitt lilla växthus! Med betoning på lilla, för det är minst sagt pyttigt!

Kan ju passa på att berätta att det var en ruskigt krånglig manual som följde med, så det såg rätt osäkert ut om vi skulle hinna klart. Min man som i vanliga fall är en fena på att läsa ritningar gick bet även han, och det muttrades både ett och annat inte så rumsrent ord innan vi var klara. Nu pustar vi ut i soffan, men imorgon blir det full rulle igen - då är det ju dags för "piffet" inför söndagen. Det blir en annorlunda helg i trädgården, men så roligt det ska bli!

Hoppas alla njuter av fredagen!

Kram från

12 kommentarer:

  1. Äntiligen!!! ;-)
    Jag skulle lätt gett upp under alla de där bedrövelserna. Bra att ni härdade ut. Ja, det där beskrivningarna alltså. M trodde ju att vårt växthus skulle byggas på 1 timme. Så blev det ju i n t e ;-)
    Ska bli så kul att få se allt på söndag.
    Kramelikram

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att det är på plats!! Jättefint, det passar så bra där i hörnan. Bra jobbat att få ihop det trots krånglig beskrivning.
    Hihi, mitt står fortfarande utan glas:)).
    Ha det gott. Och ta det lugnt i fixandet och fejandet i morgon:)).
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Det blev verkligen helt perfekt med det lilla växthuset där i hörnet! Lagom avstånd till fönster och hörnen på huset. Kan det vara matematikern i familjen som har räknat ut det...? Hoppas att du får plats med en stol också, för det blir säkert skönt där inne när höstkvällarna kommer eller när vårsolen tittar fram så småningom.

    Lycka till på söndag! Skulle gärna tittat förbi om du hade bott lite närmare.

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  4. Tack för visningen! Jaha, det var ju inte så trevligt att någon inte var intresserad av att vara behjälplig efter ett tag. Ser fint ut nu i alla fall.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att ni fick ihop huset till slut iaf. Lycka till på söndag och hoppas ni får en jättebra dag.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilken följetång! Skönt att det är på plats och innan söndagen också. Tänk när söndagen är över då kommer du kunna bara vara i trädgården ett tag och inte tänka på ett projekt...undrar just hur länge du kommer att kunna hålla dig ;-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Skönt att ni fick ihop det till slut.. önskar dig en bra söndag och det kommer säkert att gå jättebra!

    SvaraRadera
  8. Så bra att ni fick ihopa det till slut! Det passar ju som handen i handsken där i den lilla smutten. Vädret ser ju hyfsat ut inför söndagen, jippie, inte mycket blåst och inte mycket regn. Nu håller vi tummarna för att prognosen stämmer.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Skönt att det gick bra till slut iaf! Det blev ju så fint!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  10. Trist med allt krångel, men jag måste säga att växthuset är som skräddarsytt för den där hörnan!

    Förstår att du pysslar som bara den nu, inför den stora dagen imorgon. I år kommer jag tyvärr inte ha möjlighet att kika förbi, men jag håller tummarna för gedigen rapport här på bloggen och att det kommer en ny chans nästa år.

    Lycka till imorgon, och passa på att njuta av dagen och alla fina besök du kommer få!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  11. Men hallå, det sitter ju som ett smäck precis just där!!! ;) Vad härligt att det löste sig till slut. Stort eller litet växthus spelar ingen roll, det är underbart att ha ett :). Även om man faktiskt har förmågan att sedan önska sig större, och större, och större.... *fniss*. Ska tänka på dig i morgon - det blir roligt att höra om dina uppleveleser av Tusen trädgårdar, modiga, duktiga du! Kram Marie

    SvaraRadera
  12. Det ser ju ut att vara platsbyggt för den hörnan, perfekt! Jag vet vad du menar med krångliga manualer och lång monteringstid. Förhoppningsvis blir vårt växthus glasat snart så att jag också kan flytta in i mitt växthus! :)

    Jag hoppas att allt gick bra idag och att ni hade strålande väder och trevliga besökare!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...