måndag 6 augusti 2012

Sensommarkärlek

Nu blommar rosenskäran! Det är verkligen en av sensommarens höjdpunkter, det tycker både jag och humlorna. Med lite tur får jag njuta av blomningen ända in i november, för har den väl börjat brukar den inte ge upp i första taget. I år testar jag en sort som heter 'Candy Stripe' som enligt fröpåsen skulle vara vit med rosa kanter. Hittills ser den dock väldigt kritvit ut. Och så har jag en härlig mörkröd variant som jag tappat namnet på, det var en gratis fröpåse som följde med en tidning. Mycket fin som granne till min japanska blodlönn.

Jag går här i trädgården och njuter av alla blommor och tänker på min mormor Astrid. Rosenskära fanns det alltid hos henne och jag minns hennes trädgård nästan lika bra som jag minns henne. Den där mormorskärleken, den har jag med mig och i blomdoften finns hon kvar hos mig för alltid.

Doftminnet är det starkaste minnet, sägs det ju. Jag är tacksam att jag hade en mormor och även en farmor som älskade blommor, för genom de härliga dofterna bevarar jag mina barndomsminnen. I ringblommorna finns farmor, i luktärterna min mormor. Ja, jag går här och tänker att blommor spelat en stor roll i mitt liv ända sedan jag var liten eftersom jag varit omgiven av vuxna som värdesatt dem så mycket. Vilken tur för mig! Det är bara att hoppas att mina egna barn kommer att ha lika många fina trädgårdsminnen med sig från sin barndom som jag har. Eller så kommer de vara så trötta på blommor och plantskolor och grävande att de kommer att älska doften av varm asfalt istället!

Tack alla ni som peppar mig inför Tusen trädgårdar. Idag är jag lite mer på igen! Det kom ett välbehövligt regn i förmiddags och nu ikväll lystes hela trädgården upp av ett varmt skönt sensommarljus. Då såg den plötsligt så rentvättad och fin ut igen att det genast kändes bättre. Men jag gissar att jag kommer att hinna ångra mig ett par hundra gånger till innan det blir söndag!

Nu blir det sängen och senaste numret av Allt om trädgård. Attans, vad jobbigt det var att gå upp och ta sig till jobbet i morse. Dags att vända tillbaka dygnet!

Godnatt!

14 kommentarer:

  1. De där mormorsminnena, de är så starka och betyder så mycket.
    Rosenskära är verkligen fint. Vill ha massor, men det vill jag i och för sig av allt...
    Lycka till på söndag! Hoppas vädret blir bra. Jag hade planerat in ett besök hos dig - skulle jobba på eftermiddagen, så jag kunde hinna innan. Nu blev jag tvungen att jobba hela dagen i stället. Tråkigt.
    Lycka till!
    Ulrika

    SvaraRadera
  2. Vilket fint inlägg!! Min morfar förknippar jag med sockerärtor som han odlade och min mormor med zinnior och dahlior. Så fina rosenskäror, du anar inte hur sugen jag är på att fröså nu!!! Har inte sått något alls i år. Abstinens:)).
    Förstår att det var tufft i morse, jag ser inte fram emot min jobbstart.
    Lycka till på söndag, det kommer gå kanonbra! Själv är jag hemma och blir ett år äldre den dagen:)).
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Vilket fint träd som har flyttat in hos dig! Urtjusig bark, den kommer du att kunna njuta av på vintern också!
    Och tusen trädgårdar kommer att bli jättekul, du har ju massor av snygg att ooh-a och aah-a över! Synd att vi haröppet samma dag, jag kan ju inte komma tiil dig, det är nackdelen med tusen trädgårdar tycker jag.
    Ha det bra och glöm inte att njuta!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Kommer att gå hur bra som helst med Tusen Trädgårdar, njut av tidningen som i alla fall jag fick massor med inspiration ifrån.

    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  5. Vilket fint inlägg! Visst är det fint när blommorna kan föra oss tillbaka till våra kära för en liten stund. Kram Gela.

    SvaraRadera
  6. Kära hanna,

    Sååååå fint ni gör i trädgården! Vilket bra val att sätta ett glanskörsbär- Dom är verkligen underbara. Jag skule gärna ha ett och funderar hit och dit på om det skulle funka.

    När det gäller din öppna trädgård så räcker det nästan med att du varma, härliga tjej finns på plats för att det ska bli en trevlig upplevelse för alla besökare.

    Många kramar,
    Maria

    SvaraRadera
  7. Härliga minnen! Jag har också trädgårdsminnen från mormor och farmor. Är tacksam för det.

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Det kommer gå super bra men jag kommer ihåg hur du känner det men ta det lugn för alla som kommer är super trevliga. Jag hoppashinna ut en svång och hade hoppats på att titta in till dig men det återstår att se.

    Kram anna

    SvaraRadera
  9. Ja, jag är ju själv mormor, så jag hoppas att mina barnbarn får ett så fint minne av mig, som du har av din mormor!
    Lycka till på söndag!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  10. Har för först gången rosenskära i min trädgård! Fick plantor av min mans moster! Mörkrosa och ljusrosa. Gillar dom jättemycket! Kanske något minne som ligger i bakhuvudet! Tycker din vita är läcker!/Lila-Christina

    SvaraRadera
  11. Rosenskära är så fin! Tack för länktipset, jättefina bilder :-) Jobbet känns långt borta och både idag och igår har jag mest vimsat omkring...
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  12. Rosenskäran hör sommaren till...säger jag som inte satt några. Fast jag får väl skylla på att jag inga rabatter har knappt;)
    Ska sätta vita i pionrabatten nästa år, kom jag på just nu:)
    Ser att ni planterat det nya trädet. Lycka till!

    SvaraRadera
  13. Vad härligt att få ha så många fina minnen av trädgårds och blomdofter, en skatt!

    Jag tycker du har en fantastisk trädgård!!

    Ha en fin kväll, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  14. Åh, vilka frodiga rosenskäror du har! Mina är ganska mesiga, men de blommar i alla fall. Jag har faktiskt en vit med rosaröda kanter, fast det var nog inte "med flit". :)
    Dina kommer i alla fall göra succé på visningen, Lycka till!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...