måndag 27 augusti 2012

Plommonrecept sökes!

Det är visst ett fruktår i år. Våra äppelträd bär mer frukt än på länge och plommonträdet dignar. Nu skiftar plommonen färg och de första har redan provsmakats. En vecka eller två till och vi kommer att vara mitt i det årliga plommoninfernot...


Varje år, fruktår eller ej, infaller samma fenomen en vecka i september. Vad sjutton ska vi göra av alla plommon? Och så börjar vi skänka bort frukt till höger och vänster, till grannar och till köket på förskolan. Till jobbet cyklar jag med en hink plommon på styret för att bjuda kollegerna på. De flesta blir glada. Ja, de som bor i lägenhet vill säga. De som själva har hus och ett eget plommonträd brukar mest se lite irriterade ut för att inte de hann först. Det finns trots allt gränser för hur mycket plommon som går åt i ett helt vanligt fikarum.


Ja, snart är vi där. Men i år tänker jag banne mig försöka göra åtgång på så många plommon det bara går, så därför ber jag er som läser min blogg att skicka era bästa plommonrecept till mig. Jag har hittills provat att baka paj, koka marmelad och göra chutnney, men det måste finnas mer man kan hitta på med så där ett ton Victoriaplommon?


För att komma igång med receptsamlandet så börjar jag med att själv dela med mig av receptet på min mormor Astrids goda plommonkaka. Ruskigt god är den, särskilt med lite vispgrädde, vaniljglass eller vaniljsås till. Här kommer det, ordagrant avskrivet från hennes fina gamla receptpärm.

Astrids plommonkaka

2 ägg
1,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Blanda allt utan att vispa. Häll i smord form. Täck smeten med halva plommon. Hyvla över margarin så att det täcker hela formen och strö över pärlsocker och eventuellt lite flisad mandel. Grädda i 200 grader i 25 minuter. 

Ok, då kör vi - den stora plommonjakten har börjat!

Kram från

21 kommentarer:

  1. Hmmm, plommonkaka var nog mitt förslag. Och plommonsylt brukar jag göra, men det verkar du redan ha också. Jag brukar vara dålig på att ta vara på saker jag skördar, men just plommon har jag aldrig några problem med. När jag plockar dem kärnar jag ur dem direkt och fryser in dem, så kan jag äta god plommonkaka hela året. :-)
    Vilken tur du har med så många plommon förresten. Vårt Victoriaträd är så gammalt och mår inte bra och alla plommon är fulla med mask. Och det nya Opalträdet har barnen tömt på bara en dag. Minstingen springer fortfarande runt och skriker "mer plommon!". Stackarn har inte insett än att de är slut för i år...
    Jag försökte göra plommonkräm förra året förresten och det var inte gott! ;-)
    Lycka till med alla plommonen!

    SvaraRadera
  2. Vårt plommonträd är bara ett år och jag flyttade det i våras...inte ett plommon så jag har inte funderat så mycket på det där med överflödet :-) Härligt med så mycket plommon!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill du att jag ska buda upp lite till er? ;) Kram!

      Radera
  3. SÅ många plommon! Kan fortfarande känns smaken av dem trots att jag inte ätit dem på ca 20 år. Började reagera på frukt i 20-årsåldern.
    Har tyvärr inga recept att dela med mig av när det gäller plommon.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag har bloggat om en mer vuxen blommonmarmelad som är en riktig höjade. Titta här: http://www.rosegardeninstockholm.blogspot.se/search/label/marmelad

    Den har jag fått väldigt mycket positiv feedback på. Det också ett av de inlägg som det kommer flest besökare ifrån google om. Sagt alltså att det inte bara är du som har problem med vad man skall göra av alla plommon :-)

    SvaraRadera
  5. Ahhhh... Lyllos dig! Älskar Victoriaplommon. När jag var liten hade vi just Victoriaplommon och jag minns hur trädet vissa år höll på att knäckas för att frukten var så tung. Pappa satte stöttor.
    Vi planterade ett när vi byggde vårt hus 2001, men det överlevde inte. Vi hade för blött och fick inte dränera tomten...
    Gå in på www.alltommat.se och sök på bara "plommon" så får du massor av kul recept.
    Plommon i salladen t ex...
    Njut av dem, skänk till grannarna och fortsätt terrorisera dina kollegor hahaha...
    Synd du inte bor i Helsingborg ;-)

    Kram, Eira

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Åh, vad jag saknar vårt gamla Victoriaträd! Året innan det dog fick vi uppskattningsvis minst 150 liter! Vi plockade och gav bort precis som du. Vi kokade plommonsaft, vilket är riktigt gott. Sedan brukade jag göra plommonrutor i långpanna. Jag ska leta på receptet och återkommer...

    Vi har ett nytt Victoriaträd sedan ett par år, så vi får i alla fall lite lagom att äta. Men än så dröjer det några år innan det blir några mängder, vilket i och för sig är ganska skönt... ;-)

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  8. Synd att jag inte bor närmare;) Vi har inget plommonträd. Har ett gott recept på plommonmarmelad...fast ser att du redan gör marmelad. Hoppas du får lite nya recept.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  9. Haha! Precis så där har vi det med. Och dessutom blir et värre, för jag trodde att plommonträdet höll på att dö, så jag planterade TVÅ nya träd. I år bär de båda för första gången, så pm en två, tre år har vi säkert inferno x3. Varför göra något dumt om man kan göra det dumt x3?

    SvaraRadera
  10. Har väl smakat "inlagda" plommon på ett kloster, i någon typ av sockerlag och under en längre tid. Äts med mjölk eller grädde, får en stark mandelsmak av kärnorna...gammeldags och gott!
    allt gott
    Annso

    SvaraRadera
  11. Vad gott det lät med plommonkaka. Jag vet inte om jag har plommon så det räcker till en kaka. Trots att vi har tre plommonträd... I år vill sig inte fruktträden hos mig, det har drabbats av någon sjuka och tappar bladen.
    Lycka till i jakten på fler recept. Min mamma gjorde ofta plommonkräm.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  12. Plommonmarmelad med stjärnanis och vanilj är underbart och en perfekt gåbortspresent så det lönar sig att göra mycket. En annan enkel sak vi gjort mycket de sista åren - och som går åt mer än marmelad - är plommonsylt. Perfekt på gröten på morgnarna. Ta bara receptet på lättsockrad sylt på syltsockerpåsen och tillsätt 2 pressade citroner.
    Allt gott,
    Kerstin

    SvaraRadera
  13. Oj vad mycket plommon! Ja det är ju ofta så med frukt - för mycket eller för lite! Jag har inga bra tipps kring vad man ska göra med dem men vet att svägerskan gör både marmelad och likör som är god. Jag hade nog satsat på plommonpajer var egiga dag men massor av vaniljsås! Gottegris som jag är!

    kram Louise

    SvaraRadera
  14. Så mycket plommon..det önskar jag mej..ett plommon träd!!

    SvaraRadera
  15. Frys plommene ned og lag syltetøy sammen med rabarbra og vaniljestang til våren - det er en god kombinasjon. Eller kanskje chutney!

    Fin hage og imponerende arbeid som er lagt ned på kort tid!

    SvaraRadera
  16. Jeg kom bare lige forbi.
    Gode billeder af dine mange fine blommer.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske lite sent men en ide' för kommande år.. Romtopf!
      Jag brukar blanda olika frukter, jordgubbar, smultron, körsbär, vindruvor (ibland russin), plommon, persika, äpple, krusbär, vinbär, saskatoon osv.
      Ner med allt efterhand som det mognar i en STOR glasburk(som har tätt lock), tillsätt lite sirap (socker), en vaniljstång och häll över rom (jag föredrar mörk) så det täcker. Placera mörkt i rumstemperatur, skaka försiktigt ibland.
      Vid jul brukar jag fiska upp av frukten som serveras med god vaniljsås (vispad grädde) som efterrätt (dock inte till barn!!) och slutligen silas 'likören', kan behöva tillsätta lite kokt sockerlag.
      Ha det bra!!

      Radera
  17. Tänkte prova receptet på Astrids plommonkaka, kör du den i en springform?

    Kram
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. är det någon som har kungsljus blomma och ge mig eller gräva upp en lång gul blomma med gula klockor

      yvonne pira västerås

      Radera
  18. yvonne08@hotmail.se

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...