onsdag 8 augusti 2012

Nyfrissade fruktträd


Idag har Andreas från arboristfirman Kronverket varit här och beskurit mina fruktträd. Klart äppelträden ska vara fina i håret när de ska vara med på Tusen trädgårdar!

Andreas är jätteduktig på allt som har med träd att göra, och är du skåning och behöver hjälp med beskärning, trädfällning eller trädvård kan jag varmt rekommendera honom.


Beskärningen av träden är en av få saker som vi tagit hjälp med i vår trädgård. Jag har läst i åtskilliga trädgårdsböcker om beskärning, men blir mest förvirrad. Funderar på att gå en kurs istället där man får lära sig mer handfast. Eller så fortsätter jag att anlita Kronverket... med tanke på att vi gör allt annat i trädgården själva kan det ju vara värt att slippa ett moment. Och jag klättrar inte så gärna i träd, trivs bättre under dem!




Sådär, nu ser man molnen igen mellan plommonträdet och det stora äppelträdet. Och trädgården ser med ens så mycket prydligare ut. Skönt, och när träden mår bra och blir ompysslade så mår ju jag också bra!

Nu är det bara tre dagar kvar... och ikväll är jag så trött efter en intensiv jobbstart så jag bara inte orkar ge mig ut och rensa ogräs. Nej, det får vara tills imorgon! Lite ogräs får mina besökare stå ut med. Men däremot önskar jag att det kunde sluta blåsa så, är lite orolig att en del av mina perenner lägger sig om det fortsätter så här. Spänningen inför söndagen tätnar... men SMHI:s prognos för Malmö ser i alla fall rätt bra och hyfsat vindstilla ut!



9 kommentarer:

  1. Det där med beskärning är en konst....och jag håller med dig om att det är lätt att bli förvirrad.
    Klippte faktiskt några daggkåpor idag....som ett experiment. kanske det är för sent men innan semestern blommade de ju fortfarande fint.
    Kramar :)

    SvaraRadera
  2. Jag stod och tittade på tages äppelträd idag som han fick på sin namngivning. Helt klart dags att beskäras. Det spretar än hit än dit. Jag tycker du gör helt rätt i att ta hjälp av en arborist så det hela blir bra gjort. Håller alla vädertummar jag kan inför tusen trädgårdardagen. Sol, lagom varmt och så vindstilla det nu kan bli i blåshålet Malmö ;-)
    Kram från åsa

    SvaraRadera
  3. Härligt med nyfrissade träd men visst är det en konst som inte är så lätt att förstå! Skulle vara kul att lära sig göra det rikigt! Hoppas på riktigt fint väder för dig till söndagen, det kommer att bli en toppenbra dag för dig, med många glada och trevliga besökare!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad fint det blir med nyfrissade träd
    Lycka till i helgen
    Ha en skön kväll

    SvaraRadera
  5. Jag tycker inte alls att det är lätt att beskära. Vare sig fruktträd eller vinrankan. Har aldrig tagit hit hjälp. Får kanske ta och kolla priset.

    Ser fint ut med dina nyfriserade träd.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Helt rätt att ta hjälp med beskärning. Vi har gjort det i alla år förut, men i år har vi klippt själva. Och så vi har bara hunnit med 3 av 7....
    Nyklippta träd blir ett lyft för hela trädgården tycker jag. Det känns så luftigt och fräscht.
    Ha det gott och det kommer gå kanon på söndag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Smart ta in proffs, jag tror du måste ha sett och beskurit väääldigt många träd innan du har öga för hur du ska göra på ett bra sätt. Svårt att hinna få den erfarenheten i sin egen trädgård. Men en kurs är ju aldrig fel. Jag har gått en endagskurs och skulle gärna gå fler!

    SvaraRadera
  8. Förstår att det känns skönt med nyklippta äppelträd!!! Våra är helt förvuxna... Var sådana när vi flyttade hit. Stora och gamla. Har bara ansat bort grenar som stört. Men varje år vill jag få tid till att ta itu med äppelträden. Ska nog anlita någon som kan när det väl blir dags :-))

    Lycka till på söndag!! Kommer gå hur bra som helst!!!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  9. Jag har alltid varit rädd för att beskära själv, och det är en konst - verkligen. I och med utbildningen får vi ju lära oss en del, och det första vi gjorde var att gå runt och (smyg-)titta på "stympade" träd...jättevanligt, och inte alls så konstigt. De böcker som finns är inte lätta att förstå.
    En handfast kurs är nog rätt om man vill lära sig ;). Men vet du, det ÄR jätteroligt att få knepen, tänket, greppet!! För varje träd du ger dig på lär du dig något nytt, och det behövs ett antal för att lära sig konstverket fullt ut...
    Visst är det häftigt att se proffsen jobba?! Vad fint det blev :). Kram Marie

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...