söndag 5 augusti 2012

Nu ska allt hända!

Söndag kväll och av semestern återstår nu bara några skälvande timmar. Jag brukar våndas väsentligt mycket mer än så här inför jobbstarten, men i år har jag ju skaffat mig annat som upptar mina tankar. Om exakt en vecka vet jag hur det gick, för då är Tusen Trädgårdar över sedan några timmar tillbaka. Men dit är det sex dagar av nervös väntan och fixande i varenda vrå. Fast just nu tycker jag inte att det finns någonting värt att visa upp mer än bladlöss, gulnande blad och halvtomma pallkragar med ledsna grönsaksodlingar i... men jag försöker fokusera på det jag tänkte då i våras då jag anmälde mig. Att det är viktigt att det inte bara är de perfekta, "färdiga" trädgårdarna som är med en sån här dag utan även de som är pågående, under uppbyggnad, experimentzoner... Och att man kan odla sin trädgård även när man är en trött småbarnsmamma, trädgårdslivet med små barn är värt att visas det också. Så tänkte jag då... nu känns det mest just nervöst.

För att det ska kännas bättre fyller jag de sista dagarna med att försöka få några fler av årets projekt på plats. Och idag var det alltså dags för trädplantering igen.


I morse satte vi (läs maken) spaden i jorden igen och började gräva Den Perfekt Runda gropen.

Dags att vattenfylla. Tage ville så gärna bada i gropen, men hans tråkiga föräldrar hindrade honom.

I vanlig ordning kan man inte gräva i den här trädgården utan att göra några arkeologiska fynd. Dagens var denna porslinsspole, troligen någon gammal el-attiralj. Rätt fin, kanske kan man göra nån slags knopp av den? Fast kanske inte just den här veckan...



Här står nykomlingen och slurpar vatten i en hink innan det är dags att äntligen få ta plats i den där fina cirkeln.

Storasyster var högst delaktig och utförde en egen liten trädritual inför planteringen. Med en liten ring av tur-saker runt stammen hoppas vi på en riktigt lycklig start för vår nyaste trädgårdsinvånare.


Väl på plats i gropen var det dags att slå ner stödstolpar. Tre stycken till det lilla trädet, tänker ni kanske? Men kom ihåg att vi bor i blåsiga Skåne, där vinden tar i allt som oftast. Bäst att gardera ordentligt. Självklart måste stolparna stå på exakt avstånd från varandra och bankas ned på millimetern lika mycket... här nånstans behövde jag en paus från det mest pedantiska mätandet. Och maken var glad över att få fixa ifred en stund.

En kopp kaffe och några sniff på mina ljuvliga zinnior senare var jag välkommen tillbaka, lagom till slutfinishen.



Det är ett stiligt glanskörsbär som flyttat in. Drygt två meter högt är det just nu, men om det trivs kan det nå en höjd på 7-8 meter. Stammen är sidenmjuk och så vacker, och det kommer att pryda sin plats även på vintern. Vi valde ett enstammigt träd, men det finns även flerstammiga glanskörsbär. På våren blommar det med vita blommor och jag ser redan fram emot det.


Så stod trädet där till sist, alla var glada och semesterns sista dag kunde väl knappast ha spenderats bättre. Med detta träd har vi ersatt alla de fyra som vi tagit ner, och det känns riktigt bra. Genast blev det mycket mera trädgård där i hörnan och platsen känns mera genomtänkt. Med den tänkta lilla ligusterhäcken bakom längs med köksträdgården kommer det att bli mycket mera ombonat och rumsligt i den här delen av trädgården. Jag är väldigt nöjd!

Nu är det snart dags att bänka sig inför finalen på 100 meter. Än är det faktiskt semester, och jag hejar på Bolt!

Kram från

15 kommentarer:

  1. Jag förstår att du är nöjd för det ser helt fantastiskt ut och det är ett så vackert träd, vilket exemplar du hittat!

    Jag tror du kan ta och lugna dig helt och hållet för du har en så fantastiskt fin trädgård och det är ju inspiration man är ute efter. Helt lugn kan du vara!

    Och så är det roligt med din man som är så noggrann, det är inte min. Det kan jag verkligen säga, han sätter spaden i jorden och så är det klart, här grävs inga runda fina gropar. Du tror inte vi skulle kunna byta män ett par dar?

    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Det blev ju hur bra som helst. Fattas bara med en perfekt rund ring och lyckoblommor;-) tänk vilken skillnad ett träd kan göra. Gör din fina trädgård än mer levande.

    Lycka till i morgon
    Kram från åsa som står utan fungerande mobil eftersom de tydligen inte mår så bra av att bada i saltvattenbassänger med hajar i. Klena konstruktioner eller hur?!!

    SvaraRadera
  3. Hurra för ert nya fina träd! Ett året-om-vackert träd som man måste klappa lite dessutom - barken är ju så inbjudande.

    Det kommer att gå finfint på söndag. Vädret i veckan verkar ju bli lagom och helgen ser ju hyfsad ut - om nu prognoserna stämmer...

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det blev ju hur bra som helst. Fattas bara med en perfekt rund ring och lyckoblommor;-) tänk vilken skillnad ett träd kan göra. Gör din fina trädgård än mer levande.

    Lycka till i morgon
    Kram från åsa som står utan fungerande mobil eftersom de tydligen inte mår så bra av att bada i saltvattenbassänger med hajar i. Klena konstruktioner eller hur?!!

    SvaraRadera
  5. Det är inte The Yellow Book som kommer på besök:-). Du kan vara helt lugn Hanna, lyssna på dina egna kloka tankar. Jag kanske dyker upp, hade varit kul att se din trädgård IRL. Så vackert det blev med glanskörsbäret, passar perfekt på den platsen. Lycka till på söndag!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Grattis till det nya trädet, och lycka till på söndag! Det kommer nog bli jättekul, tror jag!!!

    SvaraRadera
  7. Vilket stort och vackert träd ni har planterat! Det blev ju jättefint och helt perfekt grop och växtstöd. Här är det inte lika perfekt på den fronten... ;-)

    Jag tror att du kan vara lugn inför helgen. Synd att du inte bor i närheten. Hade varit kul att se din trädgård (och dig) IRL.

    Och Bolt vann förstås (eftersom vi höll på honom).

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  8. Vilket fint trädval!

    Tror att det blir toppen på söndag när du slår upp trädgårdsgrindarna! Om jag hade haft närmre skulle jag varit först vid insläppet:)

    Ha en finfin vecka,
    Rebecca

    SvaraRadera
  9. Lycka till med din "trädgårdsvisning"! //M

    SvaraRadera
  10. Härligt inlägg med många kloka rader.

    Mycket fint träd som ser ut att pryda sin plats hur bra som helst.

    Kram

    SvaraRadera
  11. Kan se Tage framför mig när han vill ta ett dyk i gropen :-)
    Så vackert träd! Jag ville väldigt gärna åka ner till Malmö i helgen och besöka din trädgård men det blev en för lång resa för F. Nu åker jag upp till Anna-Karin "Landet Krokus" på lördagen. Gävle ligger lite närmre och jag tror F fixar den resan lite bättre. H sa igår kväll när jag suckade lite att nästa år tar vi en resa till södra Sverige och besöker trädgårdar :-) Han vet inte vad han har gett sig in i...
    Kramar Hélena

    SvaraRadera
  12. Du behöver inte vara nervös, det är jättefint! Och glanskörsbär...står på min önskelista. Så vacker! Ha det fint nu. Kram Marie

    SvaraRadera
  13. Du har jo ingen grunn til å være nervøs foran 1000 åpne hager! Du har jo en fantastisk hage, og med glanskirsebærstreet på plass ble det skikkelig flott! Nydelig bork på treet ditt!
    Ønsker deg lykke til neste søndag!

    SvaraRadera
  14. Vilket ståtligt träd som pryder sin plats! Glanskörsbär har jag också funderat på... Lycka till på Tusen trädgårdar, du har ju massor att visa upp!

    SvaraRadera
  15. Fint! Rekommenderar järn runt cirkeln för att hålla de olika materialen på plats, och cirkeln rund för alltid.
    Karin

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...