lördag 25 augusti 2012

Lördagsgodis

Det har visst hunnit gå några dagar sedan jag bloggade sist. Terminsstarten kom emellan med allt vad det innebär, inte minst av trötta vardagskvällar. Och så är det mycket som ska fixas så här års, nya scheman, en plats i simskolan och en hel hög med nya kläder till små barnkroppar som dragit i höjden under sommaren och som inte får frysa när hösten kommer. En liten trädgårdströtthet har faktiskt också infunnit sig, men det är kanske inte så konstigt efter den intensiva säsong vi har haft. Nu blir det i alla fall inga fler stora projekt i år och jag börjar tycka att de mörknande kvällarna är mysiga. Snart ska trädgården vila, och jag likaså. Och det enda som ska höras är det stilla prasslet av sidor som bläddras i en hög med nyutgivna trädgårdsböcker medan brasan sprakar och temperaturen sjunker...

Men stopp nu, där är vi ju faktiskt inte än! Sommaren dröjer sig fortfarande kvar och trädgården håller som bäst på med sitt finalfyrverkeri för den här säsongen. Mina rosenskäror 'Candy stripe' som jag besviket trodde skulle förbli vita har nu äntligen skiftat färg och är så här läckert rosafläckiga och nästan lite batikaktiga. Snacka om ögongodis, de lever verkligen upp till sitt namn. Jag tycker de är superfina, vad tycker ni?



Hoppas de ska blomma länge, länge än!

Sist av alla funkior blommar doftfunkian. Till skillnad från de flesta av dess släktingar har den kritvita blommor som doftar ljuvligt. En riktig uppstickare är den så här års, och den sträcker sig upp fräsch och frodig och knockar allt motstånd från halvt överblommade grannar runt omkring.


En del små snigelangrepp har det som vanligt blivit, men annars är bladen glansiga och fina och ser försommargröna ut trots att hösten snabbt närmar sig. 


Jag klipper oftast bort funkiablommorna som jag tycker ser rätt trista och skräpiga ut, men de här behåller jag med glädje. 





Det är något med knoppen som påminner om snödroppar... eller hur?

Annars tillbringas den här helgen med storstädning av källaren, barnkalas, lite regn här och där, sushiätning och avnjutning av årets första Victoria-plommon. Rätt lugnt och skönt, precis som vi vill ha det nu efter sommarens alla äventyr. Man behöver liksom en andningspaus mellan årstiderna... Hoppas att ni också har det riktigt bra, här i glappet mellan sommaren och hösten!

Kram från

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...