fredag 3 augusti 2012

Kosters trädgårdar - ett litet paradis

Som ni märkt tog jag några dagars blogg-paus och vi for norrut för några härliga dagar på Koster. Nästan så långt västerut man kan komma i vårt land ligger dessa karga öar med sina granitklippor och salta vatten. Mycket exotiskt är det för en ölänning och jag blir lika betagen av den vackra naturen varje gång jag kommer dit. Vi har cyklat omkring och njutit av alla vackra vyer, tagit det lugnt och haft det bra. 



Men tro inte att det var helt trädgårdsfritt för det! På Syd-Koster finns också ett riktigt trädgårdsparadis, Kosters trädgårdar som jag besökte flera gånger under de dagar vi var där. Här odlar man ekologiskt, det finns en liten gårdsbutik och en underbar restaurang och café där man serverar egenodlat och närproducerat. Restaurangen är knuten till Slow Food-rörelsen och är med i White Guide, och det förstår man efter att ha ätit lunch här. Bland alla godsaker vi smakade på fanns bland annat den godaste hummus jag någonsin ätit, gjord på gröna söta ärter. Mums!


Trädgården är härligt rufsig, här finns höns och tupparna galer så mysigt medan man sitter där och fikar. 

Havet är närvarande även i trädgården, genom dessa vackra ostronskal.



Staket och växtstöd är flätade av pil, och här ges också kurser. 


Zinniorna bjöd på sprakande blomning här precis som hemma i min egen trädgård.


Rosenböna. Så fin. 


Fina handmålade skyltar i den lilla plantskolan. Det är inte vilka växter som helst som trivs i de saltstänkta vindarna, men här kan man hitta det som passar i denna speciella miljö. 


Personalens schema som bygger på flexibilitet och samarbete. Jag skulle gärna vara en av dem, vilken arbetsplats de har!


Varje sommar har man också flera utställningar här. Just nu visas Kerstin Nilsson Eskilssons trädgårdssmycken som är fästa i armeringsmattor. 



Läckerheter i cafét. Jag gillar att det är ätbara blommor som dekoration på alla smörgåsar och bakverk. Penséerna är min favorit, de är jättegoda. Särskilt när de toppar en sådan där delikat nötmuffins... 


Det är trångt på cykelparkeringen - Koster är i stort sett bilfritt - och det är inte konstigt för detta är en riktig pärla som man inte får missa om man kommer hit. 

Det var en fin vecka, men nu är det skönt att vara hemma i trädgården igen. Otroligt vad det hinner växa på bara några dagar! Imorgon har jag en liten djungel att ta tag i därute, och så börjar nedräkningen till Tusen Trädgårdar på allvar. Mycket småfix som ska hinna göras innan, och även lite storfix faktiskt. Men mer om det imorgon, nu ska jag pusta ut i OS-soffan och njuta av att vara hemma efter en lång dag i bilen. 

Kram på er så länge!

8 kommentarer:

  1. Verkar vara ett läckert ställe, både för öga och gom!
    Ha en fin helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Åh, dit har jag velat åka ett bra tag, verkar helmysigt! Hälsar ni på någon ni känner eller hyr ni nåt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda! Min man har varit på Koster varje sommar sedan han var liten, och mina svärföräldrar har hyrt i alla år. Nu i veckan ett mysigt hus med havsutsikt på Sydkoster. Hör av dig om du vill ha tips, och det är klart du ska åka dit! :) Kram Hanna

      Radera
  3. Västkusten är väldigt exotiskt för oss också och underbart på alla sätt. Vi brukar hyra en stuga på hösten någonstans i Bohuslän. Så himla skönt att bara knata runt på klippor och lufsa i skogar... och äta ett och annat skaldjur.

    Härliga bakverk du visar! Lycka till inför den 12 med ditt fixeri - om allt går som det är tänkt kommer jag och hälsar på :-)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh, älskar Koster, speciellt naturkompingen på norra ön. Men nu ser jag att jag måste tillbaks, vilken tur! Vilket härligt trädgårdsställe du hamnade på. :-)

    SvaraRadera
  5. Tänk att jag aldrig tagit mig dit! Nu sätter jag upp det också (hittade Handelsman Flinks bod på en annan blogg alldeles nyss), har bara varit på Nordkoster en gång. Skärpning. Det ser helt underbart ut och maten är ju sådär vacker som man vill ha den! Mysigt, fint reportage!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Jag säger bara... wow!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. tack för att vi fick följa med till Koster! Fint!!!
    och så läste jag dina tidigare inlägg idag: Måste absolut skaffa mig ett NYTT Silverpäron, ser ja ju nu igen! Hade ett litet, som fick nåt slags mögel i fjol, repade sig aldrig, så i maj tog jag bort det. Satt dit en japansk sälg där istället. Men har hela tiden tänkt att ett Silverpäron vill jag ha! Så det får bli så i höst.
    Och jag håller med om att Grekisk Lövkoja är underbar! Den fanns alltid hemma hos mina föräldrar, jag har haft den här, men det var längesen nu. Så det var bra jag fick en påminnelse om detta! Nästa sommar så! Då finns den ljuvliga doften hos mig också - igen!
    Och så vill jag också berätta att snart har jag ett staket med inspiration från dej! Dina bilder o text om din spalje av armeringsnät ska bli staket här på två av trädgården sidor. material är beställt, maken har gjort en "prototyp" och filurat färdigt, så snart börjar det bygget! Tack för bra tips, jag hade haft lite tankar innan om nåt sånt, men alltid bra att se det på bild.
    Ha det gott! kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...