onsdag 22 augusti 2012

Jag är rik!


Augustilycka för en trädgårdstok är att se luktärterna fortsätta att svinga sig uppför sitt klätterstöd och bara blomma och blomma och blomma. Och jag, jag plockar och plockar, fyller vas efter vas. Fyller näsan med väldoft och njuter så enormt av dessa vackra blommor.


Den här bilden är tagen nu i eftermiddags efter att jag hade plockat en stor bukett till matbordet och en ännu större till min granne, som jag tänkte kunde behöva en liten doftande present när hon kom hem från jobbet. Ja, jag plockar och jag plockar och blommorna tar aldrig slut. Klipper jag av alla blommor på kvällen har jag lika många nya när jag kommer hem från jobbet dagen därpå. Det är en sådan rikedom! Tänk att de där små fröna som jag satte  i våras och var så nära att ge upp hoppet om på försommaren har givit upphov till en sådan explosion av växtkraft och väldoft. Det är trädgårdslycka när den är som störst.

Vädret har slagit om och de senaste dagarnas temperaturer runt 30-strecket har fått ge vika för lite svalare luft. Vi har till och med fått lite efterlängtat regn idag. Sedan kom solen tillbaka och jag och barnen hade en sådan fin eftermiddag i trädgården. Det är mycket som börjar blomma över, och det är en lugnare tid som har tagit sin början. Jag räfsade upp nedfallna plommon och klippte gräset, för jag tänker så bra när jag drar runt vår gamla Klippo. Sköna tankar om hösten som snart ska komma och som kommer att bli så mycket stillsammare än förra årets byggkaos. Barnen är ett år äldre, ledsamma lämningar på dagis är ett minne blott och förhoppningsvis har vi klarat oss igenom de värsta vab-åren också. Det känns så bra!


Medan jag går där tänker jag att det har blivit dags att förnya jordgubbslandet, och så åkte spaden fram. Efter fyra år på samma ställe har jag nu grävt upp de gamla plantorna och förpassat dem till komposten. Men inte förrän jag hade tagit små revplantor förstås, så att jag kan starta upp ett nytt jordgubbsland med ny fräsch jord i pallkragen bredvid.


Nu står de små plantorna i växthuset där de ska få rota till sig lite i värmen så att de förhoppningsvis kan ge en och annan gubbe redan nästa sommar. Tänk, alla dessa plantor härstammar från en ampeljordgubbe som min granne fick av sin mamma. Jag fick några revplantor av henne, och sedan har jag i min tur delat ut massor av småjordgubbsplantor till dem som velat ha. Tala om avkastning, jag är inte bara luktärtsrik utan även välbärgad på jordgubbsfronten. Och det allra bästa med trädgårdsrikedomen är ju att det är så lätt att dela med sig av frön, sticklingar och skörd.


Under sena eftermiddagen blåste friska vindar in över Skåne, och i elefantgräset rasslade och prasslade det som aldrig förr. Solen glänste verkligen i de vackra långa bladen, så vackert. Jag vet att jag visat gräset många gånger förut, men jag är så förtjust i det att jag inte kan låta bli...


...ännu mindre sedan jag upptäckte att årets första silverfjäder har dykt upp i min 'Silberfeder'. Mera glitter! Allt detta i min trädgård just nu, en helt vanlig onsdagseftermiddag. En bit bort dignar fruktträden av äpplen, och snart är det skördetid. Mos och paj åt oss och vintermat åt koltrastarna. Bara några kilometer bort ligger Malmö city, nästan mitt i storstaden odlar vi vår trädgård. Tänk att vi får ha det så, det är en sådan glädje. Ja, jag är verkligen rik!

Hoppas att det är fler som känt sig rika i sensommarsolen idag!

Kram från

15 kommentarer:

  1. Vilket underbart inlägg! Blir alldeles glad och visst är hösten mysig. F vill inte gå hem från förskolan på eftermiddagarna, han har så otroligt roligt där. Känns ju bara så bra! H tackar och hälsar tillbaka :-) Han är otroligt nöjd med sin stenläggning.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Så fint att du kan se och känna din rikedom.
    Jepp elefantgräset rasslade nästan öronbedövande i blåsten på eftermiddagen även här.
    Det knakade och brakade i naturen och några handdukar på tork for över åkern.
    Det är så mysig årstid nu tycker jag.
    Önskar jag hade tagit bättre hans om min luktärtor i år - gläds med dig.
    Hej så länge
    Malin

    SvaraRadera
  3. Ljuvligt inlägg och luktärterna är underbara! Jag har några här men inte så praktfulla som dina!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Ljuvligt inlägg - en riktig njutning med trädgårdens rikedom!

    Hur gör du för att lyckas med luktärter? Det brukar inte gå något bra för mig... Elefantgräs kanske man skulle ha? Får hamna på tipslistan...

    Här har det bara varit grått i dag och även lite regn på kvällen. Men jag piggade upp mig med Trädgårdsonsdag på SVT. :-)

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  5. Jag håller helt med dej, jag blir så glad då jag sitter vid morgonfikat och tittar ut genom fönstret och ser alla luktärter. De är så vackra! Också här i norr blommar de fint när de äntligen kommer igång. Bra idé att ta itu med jordgubbslandet, det ska jag göra idag.
    En fin dag!
    önskar Agneta

    SvaraRadera
  6. Mina luktärtor blommar också mer än någonsin tidigare. I alla fall de som står uppe i köksträdgården och klänger på mina växtstöd. Tror det är bättre jord där än nere intill förrådet.
    Efter att ha sett ditt fina elefantgräs är jag också så väldigt sugen på att skaffa någon slags rasslande gräs.
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Oj, vad glad man blev av det här inlägget. Och rik känner jag mig också som även jag kan plocka in bukett efter bukett av luktärt och kan plocka ihop en måltid från det jag hittar i trädgården så här års :)
    Tack!

    SvaraRadera
  8. Så härligt du skriver, livsinspirerande!
    Det är verkligen äkta rikedom med luktärter, för att inte tala om trädgård :)!

    Ha det fortsatt fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  9. Har inga luktärter men känner mig rik ändå....bara att kunna gå ut i trägården är en enorm rikedom.
    Kram :-)

    SvaraRadera
  10. I morgon slutar jag tidigt. DÅ hoppas jag hinna njuta där ute ett tag, fota lite, plocka blommor, stoppa näsan i luktärterna, skörda hallon baka paj...Oj, hur tidigt tror jag att jag slutar egentligen? Måste ju till Maxi också.

    Kramar

    SvaraRadera
  11. Visst är det härligt att kunna plocka egna blommor och skörda frukter och bär i sin egna trädgård, det är rikedom det!Det var en redig rugge med elefantgräs, så snyggt!

    Kram

    SvaraRadera
  12. Inte dåligt att ha så mycket luktärtor!! Jag känner doften ända hit.
    Vilken härlig onsdag du haft. Min onsdag var sådär, men idag känns det bättre.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  13. Vad fint du skriver! Rikedom, ja verkligen! Hoppas vi snart ses i an English garden ;-) Kram!

    SvaraRadera
  14. Härligt och positivt inlägg du skriver:)
    Önskar dig en skön helg!

    SvaraRadera
  15. Jag håller helt med! Rikedom är att kunna gå ut att plocka en stor bukett doftande blomster eller att hämta en hel middag i köksträdgården. Väljer det trädgård alla dagar i veckan före dyra bilar, smycken eller annat trams.
    Kram, vännen!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...