måndag 20 augusti 2012

Himmel, så varmt det är!

Och himmel, vilken himmel vi hade här över Malmö igår! Nu mörknar det tidigare om kvällarna och precis när det började skymma var jag ute och försökte fånga de här häftiga molnen på bild. 


Fönstrena står på vid gavel i ett försök att få till ett litet korsdrag på övervåningen. 27 grader igår men idag har det varit ännu varmare. Fortfarande nu när klockan snart är åtta på kvällen är det nästan 30 grader varmt. När jag såg de här molnen igår var jag helt säker på att det skulle bli åska, men icke. En klibbig hetta ligger parkerad över sydvästra Skåne och verkar visst inte ha någon lust att avta. 



Ljuset i skymningstimmen är fantastiskt, men inte lätt att fotografera för en nybörjare som mig. De blå tonerna är så vackra och gör en del blommors färger nästan självlysande.


Det lilla silverpäronets siluett avtecknar sig mot himlen lagom till gatlyktorna tänds. Det längtar nog efter regn precis som jag som börjar bli lite trött på allt vattnande. Med så mycket nyplanterat som jag har i trädgården den här säsongen är det ett himla spring med vattenkannor och droppslangar.


Idag gick det knappt att vara ens i trädgården på eftermiddagen när jag hämtat barnen på dagis. De var så svettiga och ville till sist bara in och få lite skugga. Så snart maken kom hem drog vi iväg för att ta ett välförtjänt kvällsdopp. 28 grader i luften och 21 i vattnet på Kämpingestranden. Ett härligt dopp att minnas och drömma sig tillbaka till under de kallare dagar som kommer.


Solen är på väg ner över funkiskåkarna på andra sidan gatan. Det blir ännu en varm natt, men det gör absolut ingenting. Så här års lever man ju som om varje varm sommardag kan vara den sista. Det är tid att njuta av varje minut och uppskatta varje svettdroppe, för redan imorgon ska det visst bli väderomslag. 


Ja, det mörknar så sakteliga och de första gula löven har siktats därute. Svampsäsongen är igång för fullt och hösten står och stampar på tröskeln. Just en sån här dag vill man ju helst inte tänka på det, men det finns ju saker att se fram emot när mörket har fallit också. Som att den tredje säsongen av Downton Abbey kommer att börja sändas i SVT den tredje november. Jodå, det finns hopp för hösten !

Nu är det dags att gå upp och dra igång fläktarna i sovrummen så att vi inte klibbar fast i lakanen i natt!

Varma (ja, minst sagt!) hälsningar från

14 kommentarer:

  1. Kvällshimlen är verkligen vacker. Ser dramatisk ut. Man vet inte riktigt vad det ska bli av det hela. Jag fick en påse med nyplockade kantareller av en vän som kom förbi igår. Mumma! Downton Abbey? November? Jag väntar...:-)
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Eller mitt älskade Året i trädgården som börjar 11 september! Det får du inte missa! Undrar om det har kommit något rejält regn till dess?!
    Ha det bra!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Ja, Downtown Abbey! Älskar det programmet. Vad stora dina vita solhattar är, jättevackra!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Vi hade samma moln här i går kväll! Jag satt på altanen, svettades och tittade på dem. Här var över 31 grader i går men lite svalare idag. Nu i kväll har det blåst rejält och faktiskt nästan kyligt.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Sådant väder har vi inte här!!! En rejäl åskskur på förmiddagen, och lite droppande på eftermiddagen. Visst är det varmt och konstigt klibbigt väder, men inte i närheten av 30°.
    Vilken härlig himmel.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Natten son gick var nästan outhärdig, jisses så varmt och klibbigt, jag hade hoppats på rordentligt med regn och åska men allt som kom var några droppar regn som bara gjorde att det doftade härligt under Alvin och min morgon promenad.
    Tack för dina värmande ord om sonen.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Njut av värmen så länge du kan. Här (i Stockholm) börjar det kännas höstigt ibland. Jag går till jobbet i för varma kläder och svettas på lunchen och vägen hem. Vilken vacker plats du skapat!

    SvaraRadera
  8. Ja, pust, nu är det varmt! Roligt att höra att ni var på "vår" strand!
    Precis som på dina bilder såg himlen ut här också igår kväll.
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  9. Oj, har ni SÅ varmt och fint väder! Här har det varit ganska grått de senaste dagarna, både i lördags, idag och söndag förmiddag. Eftermiddagen däremot i går var ljuvlig! Och då var det 24-25 grader varmt. Idag har det varit runt 20 grader... Skicka gärna hit lite sol och en del av den där värmen! ;-) Bäst att njuta och suga på karamellen så länge det går. Snart är värmen ett minne blott...

    Väldigt fina bilder på molnen!

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  10. oj så varmt ni har det.. här klibbar inga lakan fast.. nu har vi bara +6...o man får va rädd att det skall frysa, typiskt då mina dalior har stora knoppar...Ha det bra!

    SvaraRadera
  11. Hopplahejsan vilken värme. Vi hade det varmt här också men inte alls så många grader. Jag gick ut och sov på verandan i natt och det var härligt, men på morgonkvisten när jag vaknade var det lite vasst i luften, men härligt.
    Vilka fina himmelsbilder!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. I löööv Downton :) Ser verkligen fram emot de nya avsnitten. Serien är fantastiskt bra och som vanligt är det engelsmännen som lyckas bäst!

    Tycker dina bilder är jättefina! Visst är det svårt med skymningljuset men du fångar det bra. Blir samtidigt påmind om att jag också har ett nyplanterat silverpäron. Mitt har jag dock glömt ge vatten. Skitarns också!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  13. Men skicka upp lite värme hit till Enköping, då. För moln, det har jag redan fullt av, om än inte lika vackra som dina.
    Kram från Törnrosa

    SvaraRadera
  14. Är allt lite avis på all denna värme som ni har fått skickad till er. Undrar om inte årets toppnotering har legat precis under 25 grader... Inte mycket att skryta med... :)
    Så himla fin månadsbilden var. Och gräsmattan! Man tror ju knappt det är samma matta! Fascinerande vad det växer under en säsong.
    Massa kramar!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...