tisdag 14 augusti 2012

Fjärilseffekten

Det var ett tag i somras jag undrade vart alla fjärilar tagit vägen? Det var alldeles stilla i trädgården, inte minsta fladder någonstans. Men nu har de hittat hit, och det är fullt av mjuka små vingslag som far omkring överallt. Lavendeln, solhattarna och anisisopen är mest poppis och det är så härligt att se. Pollinering pågår!


De är inte lätta att fånga på bild, de små liven, men det är kul att försöka och till sist fick jag den där nässelfjärilen att sitta still i just rätt sekund. Kålfjärilen däremot vägrade att låta sig plåtas med vingarna utfällda. Ser ni humlan som skymtar där bakom? De hade visst bestämt sig för att trängas på exakt samma blomma, trots överflödet som fanns runtomkring.

En lugn dag har det varit idag också, så stilla och skön efter all aktivitet den senaste tiden. Höstterminen har börjat och förskolerutinerna är återställda men i trädgården, där är det sommar så länge fjärilarna fladdrar...

Kram från

12 kommentarer:

  1. Hoppas fjärilarna fladdrar länge...länge....
    Kramar :)

    SvaraRadera
  2. Härliga somriga bilder
    Ha en fortsatt skön vecka

    SvaraRadera
  3. Visst är det kul att kolla alla fjärilar som fladdrar förbi, men de är banne mig inte lätta att fånga på bild!

    SvaraRadera
  4. Det är verkligen kul att fota alla pollinerare;) tyvärr är här dåligt med fjärilar i år.Kram/fia

    SvaraRadera
  5. Veldig fine bilder! Det er så flott å fange sommerfuglene i bilder!

    Klem

    SvaraRadera
  6. Vilka fina foto du bjuder på, både i detta och tidigare inlägg! Tycker vi haft väldigt dåligt med fjärilar i år men jag har ingen lavendel så det kanske är därför. //M

    SvaraRadera
  7. Det är så fint med fjärilar! Känns som om jag behöver ett lass med solhattar nu:)). Skönt med lugnet. Jag har 'bara varit' i trädgården idag, inte ens rensat ett enda ogräs:).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Fina bilder och vacker fjäril, så skör! JA, sommar vill vi ha ett tag till, kram Victoria

    SvaraRadera
  9. Det är lycka att fånga fjärilar på bild:) Jätte fina bilder!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  10. Fjärilar är så vackra och nu när värmen kommer, ja, då kommer fjärilarna fram. Njut av din vackra trädgård och fjärilarna det är du sannerligen värd efter den här sommaren.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  11. Så vackra bilder! Jag ska nog ge mig ut bland solhattarna och försöka fotografera fjärilar jag med idag!

    SvaraRadera
  12. Fjärilarna är inte lätta att fånga. Det blir MÅNGA suddiga bilder. Vackert när man lyckas.

    Kramar

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...