tisdag 7 augusti 2012

En försmak av hösten?


Ja, det kändes ju onekligen så idag när regnskurar och åskblå dramatiska moln dundrade in över Malmö. Min vana trogen var jag förstås ute och cyklade när det vräkte ner som värst, men eftersom jag gillar både regn och att cykla så var det mest skönt tyckte jag. Bara ljummet vatten, och ett torrt varmt hem som väntade. Rätt så mysigt faktiskt att för första gången på bra länge kura en stund i soffan och lyssna på smattret.


Det blev en del nederbörd verkar det som, eller så ljuger min nya regnmätare. Anisisopen är så fin just nu, medan den vanliga isopen i förgrunden tyvärr håller på att blomma över. Attans, jag som hade hoppats att solrabatten skulle hålla sig fin över Tusen Trädgårdar-söndagen, men så blev det visst inte.


I skuggrabatten under fruktträden är det grönt och frodigt. Och kolla så fin daggkåpan är nu, exakt på dagen en månad efter att jag klippte ned den efter blomningen. De två vitkantade funkiorna är jag så glad för, de är två av mina finaste. Jag köpte dem på Alnarpsdagen för tre år sedan, då jag väntade Tage och hade gått en vecka över tiden. Höggravid på övertid var jag ute med spaden och grävde ner dem, i hopp om att grävandet skulle sätta fart på värkarna. Men nej, han var ett envist barn redan då och ville inte komma ut på ytterligare en vecka. Så här i efterhand kan jag skratta åt det, men jag minns hur sammanbiten jag var medan jag grävde!

Ett riktigt äppelår verkar det bli i år, och det känns ju bra som motvikt till förra årets mycket blygsamma skörd på totalt fyra äpplen. Vädret idag fick mig faktiskt att längta till hösten för en stund, till äppelmos-kok och thé i soffan på kvällskvisten...

Men nej, sedan kom jag till sans igen. Augusti är och förblir en sommarmånad, och jag hoppas verkligen på fler varma kvällar och sköna bad innan den är slut. Ikväll är det blåsigt och ännu fler mörka moln drar förbi, men jag tänker ändå inte ta fram jacka och gummistövlar när jag ska till jobbet. För är det sommar så är det, så det så - imorgon är solen säkert tillbaka!

Kram från

9 kommentarer:

  1. Usch, säg inte höst. Och du som bor i Malmö där sommaren är så mycket längre än här i Mälardalen. Här kan den ta slut redan om några veckor om det vill sig illa.
    Din skuggrabatt är verkligen fin. Härliga bladformer i fina kontraster mot varandra.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  2. Ååå vad fint ditt elefantgräs (?) är, jag bara måste köpa det. Jag har insett att en av mina rosrabatter står för skuggigt och för torrt. Måste göra om och plantera skuggtåliga perenner istället. Kommer nog knycka lite tips från dig:)). Den vitkantade hostan är så snygg. Fint med det vita som lyser upp.
    Japp, augusti är en sommarmånad även om det kändes mycket tveksamt idag... :)).
    Ha det gott vännen.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är elefantgräs, 'Silberfeder' heter sorten. Det är nog fem år sedan vi satte det och som du ser blir de stooooora med tiden. Fick gräva ner ett rotstopp i våras för att bromsa den lite:) Kram på dig!

      Radera
  3. Ååååhhhh. En tredjedel kvar av sommaren ju :-D
    Jag räknar gärna september som en sommarmånad här nere i Skåne! Fast ikväll undrar man ju, som det stormar och har sig!

    Hostan är verkligen fin!
    Fniss... Nej, att gräva etc. sätter inte igång värkarna, försökte detsamma för tre år sedan när minstingen skulle till att födas. Men de kommer ut när de vill så att säga. Men din rabatt blev ju fin :-D

    Kram, Eira

    SvaraRadera
  4. Det var några riktigt rejäla skurar vi fick idag...och riktigt mycket geggamoja som gladdde barnen....fröknarna var inte lika förtusta dock :))
    Jag som inte har klippt daggkåpan....hmmm....undrar om man kan göra det nu??
    Kramar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är klart man kan - här i zon ett kan det inte vara nån fara. Och geggamoja gör sig helt klart bäst på avstånd... ;) Kram på dig!

      Radera
  5. Här sprang jag med tvätt ut och in för mellan skurarna var det klarblå himmel och strålande sol.
    Stämde av med regnmätaren i kväll - ynka 7 mm! Men det kom som sagt i häftiga skurar så det kändes som mycket mer. Särskilt när jag stod på en stege och satte upp ett nytt tak på hönsens sommarviste. Sjöblöt katt i stövlar var det enda jag kunde tänka på när jag kom mig in igen.

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig skuggrabatt!

    SvaraRadera
  7. En del grått här idag och en liten skur precis. Jag som var på väg ut för att hänga tvätten.
    Någon tanke om höstkänslor har hastigt svävat förbi mitt huvud. Det gör mig inget men ännu är det bara hastiga flyktiga känslor.

    Nu kom solen igen!

    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...