onsdag 15 augusti 2012

Den där lilla söta marktäckaren...

...vad heter den? Det var helt klart en av de vanligaste frågorna under Tusen Trädgårdar-dagen i söndags. Den heter slingerpilört, Persicaria capitata 'Afghan', och är en ettårig krypande liten växt. Eftersom intresset för den var så stort tänkte att jag skulle visa upp den ordentligt, även om jag vet att en del av mina läsare sett den förut. Själv såg jag den för första gången på Botaniska trädgården i Lund i fjol och tyckte att den var så otroligt söt med sina ljusrosa bollformade små blommor. Ja, titta själva.


Slingepilörten härstammar från Asien där den används som medicinalväxt bland annat mot njurbesvär. På sina håll, där klimatet tillåter, kan den bli ett invasivt ogräs, men den risken är nog liten här i kalla Norden. 


Här under elefantgräset håller den till, och de fem små plantor som jag satte ut i maj efter att ha drivit upp dem från frö bildar nu en liten matta som slingrar sig ut över grusgången. Bladen är mörkt bronsfärgade och påminner om stora klöverblad, bladskaften mörkt röda och den är mycket fin ihop med alla rödbladiga växter. 

Slingerpilörten blir drygt 15 cm hög och passar fint både som kantväxt eller marktäckare i rabatt och i kruka eller ampel. Ja, även som stenpartiväxt. Den ska vara ettårig men jag har hört att den kan övervintra här nere på sydligare breddgrader, så jag hoppas den ska klara vintern. Annars frösår den sig, och jag har redan hittat en och annan pytteliten fröplanta. Fröna köpte jag från Impecta och den var så lättodlad att även en frö-nybörjare som jag utan vidare klarade av den.

Så där ja, då är vi alla lite mer pålästa om denna relativt okända lilla sötnos bland sommarblommorna. Rekommenderas alltså varmt av mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...