måndag 13 augusti 2012

Dagen efter...

Efter gårdagens vimmelfest är det idag desto lugnare i Tages trädgård. När Tage och hans syster har somnat och tystnaden har lagt sig är det bara jag och mina blommor. Jag har haft en riktigt bra dag idag också, fortfarande helt uppfylld av allt roligt jag var med om igår. Det här var första gången jag hade någon annan än vänner och bekanta på besök i min trädgård, och det var såklart nervöst. Men det var bara trevligt folk som kom, och min nervositet var snart som bortblåst. Tack för alla era uppskattande ord om vår täppa, det känns så bra!


Nu när trädgårdsdagen och alla våra projekt är avslutade (ja, vi ska visst måla några fönster också men det känns så trist så jag inte ids tänka på det just nu) hoppas jag på många sköna sensommardagar till. Tempot går ner, luften är klar och skön och det är tid att njuta av lugnet.

Ikväll tog jag min vanliga runda i trädgården med kameran och bara luktade på blommorna. Luktärterna...



...och den grekiska lövkojan. Önskar att man kunde spara dessa ljuva dofter på burk när vintern kommer.


Ljuset ändras nu, det är varmare och skönare tycker jag. Och härligt att fotografera i! Ja, sensommaren är fin på sitt alldeles särskilda sätt. Och zinniorna blommar vidare, blommar och blommar. Jag kan bara inte låta bli dem, är där och tittar och beundrar flera gånger varje dag. Det var många av er som var här igår som undrade över dem. Sorten heter 'Lilliput' och de är extremt lättodlade. Man sår dem direkt på växtplatsen, och sen är det bara att vattna och gödsla lite och snart har man sitt eget lyckliga lilla zinnia-land.


Glanskörsbärets vackra sidenmjuka stam är som gjord för att beundras i sensommarens mjuka kvällsljus. Som jag ser fram emot att se mitt lilla träd växa!


Just där i en av solstolarna vill jag tillbringa så mycket tid det bara går framöver, och betrakta mitt träd medan skuggorna blir längre. Ja, precis där och ingen annanstans vill jag vara nu när tiden har kommit att bara ta det lugnt. Take time to smell the roses... Precis så!

Kram från

7 kommentarer:

  1. Hej Hanna. Vad lugn och skön tillvaro du har nu, solstolen är inte fel:)). Det är du så väl värd efter allt slit du gjort i trädgården, roligt slit men jobbigt i alla fall. Förstår att du kommer leva länge på den fina dagen igår! Jag ser gärna hur många bilder som helst på dina fina zinnior. Jag har kollat upp dem på Impectas sida, och det får nog bli en beställning.
    Älskar trädgården på kvällen:))).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Vilken bark!!!Fina bilder i gårdagens inlägg också.Efter igår så behövs verkligen en stunds avskildhet så man hinner smälta allt roligt i lugn och ro. Men helst gör jag nog som korna, idisslar det lite till, det var ju så gott!

    SvaraRadera
  3. Just det, det glömde jag fråga när jag var hos dig: vad heter den läckra vita blomman på första bilden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den heter Spanska jungfrun och jag föll för den direkt när jag såg den i Impectas frökatalog i vintras. Den är alltså ettårig och jag har frösått den direkt på plats. Ja, visst är den läcker, så annorlunda med det svarta och vita. Rekommenderas! :)

      Radera
  4. Jag gillar också ljuset nu och även luften. Den känns renare på något sätt när den är hög och lite svalare.
    Jag har min sista lediga vecka nu och njuter så mycket som jag kan.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Ljuvliga sommarbilder från trädgården! Roligt att det kom så mycket besökare till trädgården!

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  6. Vad roligt det låter med att få visa upp sin trädgård, själv är jag inte på långa vägar klar med en trädgård att visas upp...men sen kanske. Ska ha det i åtanke, för det verkar så roligt och givande.

    Tyvärr missade jag att åka runt, tråkigt men sant. Får hoppas på bättre tajming nästa år

    Kram Kajsa

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...