lördag 4 augusti 2012

Borta bra men hemma i trädgården bäst


Semestern går obönhörligt mot sitt slut och på måndag börjar jag jobba igen. Det har varit fem härliga veckor och vi har verkligen hunnit med mycket, sett en massa nya spännande ställen och umgåtts med folk vi tycker om. I trädgården har det också hänt en del, både med spade i hand och på idéstadiet. Jo, jag är nöjd med min semester även om den som alltid känns alldeles för kort. Det är som vanligt lite vemodigt så här års, särskilt när det varit så ostadigt väder, samtidigt som det känns rätt skönt att få ordning på vardagsrutinerna igen. 

Men vänta nu, det är ju faktiskt fortfarande helg och fortfarande tid att njuta av ledigheten. Här finns ingen tid att förlora, särskilt inte när jag ska ha öppen trädgård om bara en vecka! I trädgården blommade det mer än någonsin när vi kom tillbaka från vår västkusttripp, och vid lekstugans södervägg har solrosorna slagit ut ordentligt. Det är en miniatyrsort som heter 'Vanilla Ice' och den blir bara ca en meter hög med blekgula blommor. För mig är det första gången jag sått solrosor och jag är så glad för dem.


I nya rabatten har de första Spanska jungfrun, Nigella Hispanica 'Lovey Dovey' visat sig. Oj, så fina de är! Blekgrönt sirligt bladverk och så de vita blommorna med sin vackra purpursvarta mitt. Jag frösådde dem direkt i rabatten i maj, och det kommer jag nog att göra om. Favorit-varning på dessa alltså!

Ja, det blommar och blommar och jag vill aldrig att det ska ta slut. Jag vill stanna i min sommar-bubbla där dagarna flyter förbi, vänner kommer på spontan-grillning och rosévinet är så ljuvligt svalt och gott där man ligger och sippar i solstolen... Och så är det som alltid tusen saker jag vill göra i trädgården, gärna innan nästa helg! Så idag på semesterns näst sista dag har vi hunnit med både slappande på stranden och ett ryck i trädgården. Ny plantering på gång, och just nu ser det ut så här.


Hmm... visst har jag nämnt att min man är mattelärare? Här görs ingenting på en höft, och ska det grävas en planteringsgrop i gräsmattan så ska den vara cirkelrund. Det händer att jag blir vansinnigt irriterad på denna perfektionism, men för det mesta är det en tillgång. Jag får infallen och han genomför dem enligt konstens alla regler. Inte så dumt faktiskt!

Imorgon får ni se hur det går när otåliga jag och noggranna maken ska plantera ännu ett träd ihop. Missa inte det! ;)

Kram från

12 kommentarer:

  1. Vilken vacker solros. Ser med spänning fram emot nästa inlägg - är ju mattelärare jag med:-)
    Kram Hanna C

    SvaraRadera
  2. :-D ser så fram emot ert planteringsprojekt! Jag börjar också jobba på måndag, känns lite overkligt!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Hihi - kan inte låta bli att skratta åt den där cirkeln. Jag skulle ju absolut behövt lite mer av en mattelärare i mig ibland. Här blir det lite mer höftande. Eller riktigt mycket tom ibland. Ibland bra. Ibland inte. Förstår att det kliar i fingrarna att fixa och piffa in i det sista. Det kommer ju att bli bra i vilket fall men det är ju en riktig stor morot att förverkliga idéerna innan trädgårdsgrinden öppnas och besökarna strömmar in. Varför vänta ;-)
    Vi tog en sista-turen-iväg-innan-jobbet-börjar-på-onsdag tur och förlustar oss i Göteborg några dagar.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  4. Jag skrattar när jag ser att din man är mattelärare! Matte är iofs ett av mina absoluta favoritämnen, men ändå. Min omgivning är så långt från den perfektionismen man kan tänka sig även om han är naturvetare, men visst är det kul, bara det finns engagemang så räcker det så väl.

    Ja, tiden går fort och semestrar börjar ta slut, men det är bra det också!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Här brukar vi vara ganska spontana och bygga och fixa med skisserna oftast bara i huvudet... Min man gasar och jag bromsar, för när han får idéer ska de genomföras på direkten. Jag vill oftast fundera mera innan jag fattar beslut, men ibland får man hänga med i svängarna...

    Jag förstår inte vad sommaren har gått fort. Skönt att jag har 1½ veckas semester kvar... Faktiskt ett smart drag att börja jobba halv vecka. Jag har gjort det några år och det kan verkligen rekommenderas. En halv vecka går MYCKET fortare och är enklare att klara av efter semesterledigheten. ;-)

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  6. Välkommen hem! Så vackra bilder från Koster!! Jag har aldrig varit där.
    Jag tänkte på dig i fredags:)).
    Min sambo är väldigt noggrann, vi sitter och pratar om en ny rabatt nu, och jag vet inte om jag får med honom på noterna.
    Så mycket fint du frösått, jag sådde ingenting alls i år och jag saknar det. Får bli ändring:)).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Väldans tjusig solros.
    Så mild och härlig i färgen!

    Åhhh, det är så trist för jag hade så gärna velat åka runt på Öppen trädgård, men då sitter jag på Norrlandståget hem från Skellefteå. Inte alls lika lockande som att bli inspirerad av andras trädgårdar.

    Ser dock fram emot att se vad som ska ner i den "perfekta cirkeln" :)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  8. Hihi, ja det var en snygg cirkel vill jag lova :)!
    Jo, nu är det snart jobb igen men det är som du säger, man får ta vara på nuet när man är ledig och så alla helger som kommer.
    Jag älskar solrosor och har i år provat en jättesort, ska bli kul att se hur många meter hög den blir :) jättevacker den spanska jungfrun är!

    Ha en fin dag, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  9. The circle proves that I am not the only anal retentive (orderliness) type! So exacting. Love it!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, it's good that there are more people like my hubbie! :)

      Radera
  10. Just det ja, öppen trädgård! Är det på söndagen den 12/8? Hur hittar man till dig? Jag ska kanske ta och läsa på lite nu känner jag. Finns säkert flera jag vill besöka.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul om du vill komma! Det känns lite tryggare nu när jag vet att några bloggvänner kommer! :) Det finns karta på Trädgårdsrikets hemsida, sök på Tages trädgård. http://www.tradgardsriket.se/

      Kram!

      Radera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...