fredag 31 augusti 2012

Blooming Friday: En helt vanlig primadonna

Då var det dags för höstens första blommiga fredag, så här på den sista sommarmånadens allra sista dag. Hélena med bloggen Bland rosor och bladlöss har tagit över stafettpinnen från Katarina, och jag tror att det är många bloggare med mig som är glada över detta. Jag tycker det är himla kul att fundera över teman och tolkningar, särskilt de gånger man lyckas vara lite fyndig. Så tack Hélena för att du gör det möjligt för oss att fortsätta roa oss med detta nu när mörkret snart faller.

Första temat för säsongen är Primadonna, och jag fick fundera ett tag på vilken blomma som fått - eller krävt - störst uppmärksamhet i min trädgård i sommar. Och jag kom fram till att min primadonna heter 'Magnus'!

Jaha, tänker ni kanske, hur mycket primadonna är det egentligen över den, som står i var och varannan trädgård? En perennernas Volvo, Klippan-soffa eller mellanmjölk...

...men inte för mig! När min första 'Magnus' någonsin vecklade ut sina kronblad i mitten av juli var det fest i mitt trädgårdshjärta. Jag tycker att dessa blommor är så otroligt vackra.


Jag älskar färgen, den djuprosa som ljusnar med tiden när blomningen går mot sitt slut. Och dess orangeröda mitt, som bryter av mot det rosa på ett nästan fulsnyggt sätt.


'Magnus' står pall för blåst och torka, blommar länge och kräver inte så mycket. Föga primadonnelikt kanske, att vara så lite diva och nöja sig med det mesta. Inget fjäsk och inga specialinredda loger. Ingen champagne och inga limousiner. Bara lite kogödsel ibland.

Men kolla i närbild. Magnifikt! Då krossar den allt motstånd, åtminstone för mig. Sommaren 2012 har varit 'Magnus' sommar i min trädgård. Älsklingsblomma!

Hoppas ni haft en bra vecka. Min började bra, var fullkomligt usel i mitten men ser ut att sluta hyfsat ändå. Thank God it's Friday!

Kram från

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...