måndag 9 juli 2012

Trädbryderier

Jag funderar på att plantera ett litet träd till i min trädgård. Precis i kröken där den rundade gräsmattan svänger av ner mot köksträdgården och uteplatsen skulle det stå. Det är liksom lite kalt där nu, så mycket gräsmatta och ganska öppet. Nu tänkte jag involvera er i mina tankar, först och främst om ni tror att det skulle kunna bli bra eller inte? Jag har försökt ta bilder av den tilltänkta platsen från olika vinklar för att ge er en känsla av hur det ser ut. Platsen där jag tänker att trädet skulle stå är utmärkt med Tages lilla röda spade.


Uppifrån trappan ser det ut så här. Jag har också en idé om att sätta en låg häck i kanten mot köksträdgården, för att boa in det ännu mer.


Bild tagen från uteplatsen.


Och från motsatta sidan av trädgården. Trädet skulle också skärma av pergolan lite mer och skugga den under heta dagar.

Så, vad tycker ni? Blir det för mycket, för nära köksträdgården eller rentav jättebra? Jag tror i alla fall det skulle kunna bli fint, men är långt ifrån färdigfunderad ännu. Övriga träd hos mig är små, så det ska helst matcha dem och inte bli högre än 3-4 meter. De träd som redan finns här är fyra små fruktträd, en carmencita-rönn och en klotlönn. Till den här platsen har jag tre olika förslag: silverpäron, klotrobinia eller, om det ska vara något ätbart, persika alternativt aprikos. Silverpäronet är nog favoriten, tänk så fint det skulle kunna bli tillsammans med de gråbladiga växterna i solrabatten! Hmm... ja, detta tål visst att tänkas vidare på...




...och medan jag klurar på träd har maken målat klart fulskjulet (ja, bortsett från den sidan där klätterhortensian växer då, där får det som sagt vänta). Det är fortfarande långt ifrån grannt men ändå så otroligt mycket bättre. Nu funkar det i alla fall ihop med det nyputsade huset. De nyplanterade lavendlarna ser ut att ta sig, och snart hoppas jag på stora fång av lila väldoftande blommor här. Slam den som ger sig!

Som ni ser på bilderna är det grått och väldigt blåsigt här i Malmö idag. Snacka om varannandagsväder! Men bra målarväder är det ju och nu lagom till kvällen ser det faktiskt ut att spricka upp. Med lite tur mojnar vinden också.  Ikväll väntar vi nämligen kärt besök av efterlängtade långväga gäster och jag hoppas, hoppas, hoppas vi kan sitta ute och grilla!

Ha en fin kväll allesammans, och säg nu ärligt vad ni tycker om min trädidé!

27 kommentarer:

  1. Jag tror på ett träd just där:)

    SvaraRadera
  2. Tror också att det kommer att bli jättefint med ett träd där. Jag tänkte silverpäron redan innan jag såg att det redan var ditt favoritförslag. Det silvriga bladverket kommer att bli ett jättefint inslag i den redan så fina trädgården!

    Nu drar det ihop sig till regn i nordöstra Skåne, men jag har redan haft en heldag i trädgården, så vad gör väl det! Fint med lite vatten på växterna.

    Ha det fint!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Silverpäron, check!

    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  4. Det fattas verkligen ett träd där! Om du kan tänka dig ett litet högre träd, så skulle jag rekommendera en Ullungrönn, som är ett underbart vackert träd vid alla årstider!
    Hoppas att ni har mindre blåsigt än här, så att ni kan grilla...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Ett trädskulle passa fint, men är inte ett silverpäron lite väl litet...
    Blir kul på torsdag men har lite visningsångest :))
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  6. Det skulle vara jättesnyggt med ett träd där! Men vad säger du om något högre så att inte är lika högt?! Kaukasik vingnöt har jättevackra blad liksom tulpanträd.

    Hälsn. Åsa

    SvaraRadera
  7. Det blir nog riktigt bra med ett träd där. Silverpäron har ju fantastiskt vackra blad:)

    SvaraRadera
  8. Jag gillar ju träd, häckar, rum och lummighet så jag tror absolut på ett träd där. Vilken sort? Ja, gå runt på en plantskola och läs på etiketterna, kolla runt i grannskapet och på bloggar så får du kanske tips.

    Lycka till!
    Kram

    SvaraRadera
  9. jopp! kör på silverpäronet där, jag tror det skulle bli fantastiskt! :D
    '
    Grilla lungt ikväll.. :)

    SvaraRadera
  10. Inte klotrobinia snälla... Silverpäron är vackra men blir inte det för litet? Kolla upp klotkörsbär och rundoxel - två vackra träd om du gillar den runade formen på kronan.

    Kram

    SvaraRadera
  11. Den rundade formen såklart. Glömde att skriva att jag absolut tycker att ni ska plantera ett träd där i kröken.

    Kram

    SvaraRadera
  12. Träd - jovisst, så klart!
    Men jag vill säga att silverpäron kan spreta till sig ordentligt så det skulle jag faktiskt inte rekommendera så nära gången. Mitt förslag är en hängkatsura (stamhöjd ca 2 m) Cercidiphyllum japonica 'pendula', ett träd att älska och som pryder sin plats alla årstider.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  13. Silverpäron skulle vara supersnyggt men även Malins förslag med hängkatsura. Det finns en tomt nära oss som har en otroligt vacker hängkatsura, jag tror den är högre än 2 meter. Jag känner de som bor där och kan ta några bilder när jag kommer hem. Nu vet jag inte hur solen går och hur höjden på trädet påverkar köksträdgården men det låter som om det kanske är bättre med ett träd som inte blir för högt.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  14. Det ser verkligen ut att vara en perfekt plats för ett träd, men vilken sort överlåter jag åt andra att råda dig om.
    Här har vi haft riktigt hett och soligt idag, sådär så att barnen fick vara inne för att komma undan solen. Men nu mullrar åskan och lovar lite svalare framöver...
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  15. Jag tycker absolut att det sulle vara snyggt med ett träd där du visar. Jag håller nog med Anna Vattenkanna att det borde vara något lite mer än ett silverpäron även om det är superfint. något lite mer rejält men ändå lagom. Men absolut ett träd snyggt, häftigt med en häck vid landet

    Kram Anna

    SvaraRadera
  16. En häck och ett träd låter som en god ide. Helt fantastiskt faktiskt:)
    Ska bli kul attse hur du gör.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  17. Låter superfint med häck och träd! Och silverpäron är fint! Tror det är bra med ngt som inte riskerar att skugga kökslanden. Lycka till med beslutet! Ps: appropå ditt tips till mig så såg jag i helgen en rabatt omgärdad av vintergröna. Något att fundera på för min del!

    SvaraRadera
  18. Perfekt med ett träd där så du får lite höjd i området;) Jag hade planterat ett träd med vacker stor krona som ett parasoll. Så kan man också ha fikaplats på andra sidan ;)Men det är ju jag och jag älskar träd!! En snabb tanke är ju ett körsbärsträd tex , så får du både storleken höjden karaktären OCH den sagolika blomningen på våren.

    SvaraRadera
  19. Röstar för silverpäron, men TRE på rad (och det säger jag inte bara för att jag ska ha just det längs gången i min trädgård ;)). Silverpäron silar ljuset så fint och skuggar inte så mycket. Fast det är klart. Är det skugga du eftersträvar är nog inte silverpäron det bästa valet...

    En fråga om "tyllgardinen". Har du spänt fast den med en gardinvajer från IKEA eller är det mer rejäla grejor du använt? Superfint är det iaf :)

    Tamara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tre på rad, det var en ny idé som jag absolut ska grunna vidare på!

      Gardinen hänger på en vanlig gardinvajer från IKEA och hittills funkar det bra, trots nästan stormvindar igår... :)

      Radera
  20. Mera träd, det heter ju faktiskt trädgård! Men vilket, det är frågan? Det finns ju så många fina... Jag har tre silverpäron, så det kan jag rekommendera, men det finns ju så många andra, kanske något med fin stam så du har något att titta på på vintern.
    Min ena glaskula kommer från Paradisverkstan på Öland, dropparna från en affär som tyvärr inte finns längre.
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  21. Plantera ett träd...eller flera!? Silverpäron eller vad som! Viktigt att få in träd i trädgården :)

    //Veronica

    SvaraRadera
  22. Jag tänkte faktiskt också på fler än ett träd när jag såg inlägget. Jag har dock så dålig koll på trädsorter så jag kan inte föreslå någon sort. Men jag röstar på fler än ett (fast inte så stora då)

    SvaraRadera
  23. Silverpäron är väldigt snyggt och passande, men personligen tycker jag om att välja ätbart och när man ni dessutom bor så det går att ha persika/aprikos är det ju toppen :-) Både vackert och gott. Tre på rad vore nog väldigt snyggt (fast jag har inte helt koll på hur stora de blir). Och dessutom är det synd om de skuggar köksträdgården, så det kan vara värt att fundera igenom väderstrecken. Kanske flytta lite på stället/spaden och fylla ut med några silverbladiga buskar istället...

    Ha det gott och fundera vidare... :-)

    /Annika

    SvaraRadera
  24. Ett klart ja till träd på platsen - ju fler desto bättre (säger trädälskaren). Men vilket...? Alla förslag du fått är ju jättebra men jag håller nog med Katarina - en vacker stam ger massor av pluspoäng.
    Kram

    SvaraRadera
  25. Så fint ni har det , och så mycket ni har hunnit med!

    Jag kikade lite på ditt frågetecken om träd här.
    Skulle man inte kunna tänka sig att dra en ligusterhäck längs gräsmattan från Rosenbågen vid högra hörnet av kökstrgrden. Och hela vägen bort till 20 kanstenar från svängen (har räknat på bilden) framför den vänstra uteplatsen. Jag ser framför mig en vintergrön ligusterhäck (altern. bokhäck) på cirka 120höjd klippt i perfekt 90gradig "låd"-form. Detta skule skänka lite långsam energi till både köksträdgården och uteplatsen till vänster närmast huset. Och dessutom binda ihop de båda uteplasterna på en lugnt och harmoniskt sätt.

    Tyvärr vet jag inte vad som finns till höger på översta bilden. Är det en sandlåda eller något? För jag skulle vilja se mer och avgöra om det ska vara ett träd eller kanske flera.... Dock inte något av de du nämner(sorry) eftersom de kanske är något för små resp för stort.

    Ha det gott, kramelikram H.

    SvaraRadera
  26. Ett Silverpäron absolut det är så vackert! Har ett själv som är 12 år gammalt och det är min favo i min trädgård. Tänk bara på att det blir väldigt brett om du inte beskär det hårt förstås men det är liksom själva grejen med Silverpäron att det är lika brett som det är högt :)
    Madde

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...