lördag 7 juli 2012

Save for a rainy day

Det blev en regnig lördag, men inte mig emot. Trädgården behöver vatten och jag har en massa bra böcker att läsa som ligger på hög och väntar på just en sådan här dag. Jag har alltid gillat regniga sommardagar och minns att det brukade kännas skönt med ett avbrott från strand och bad även som barn. Då brukade jag dra mig tillbaka till vår friggebod vid sommarstugan och bara ligga där och läsa hela dagen medan det smattrade på taket...

Idag kunde jag dock inte låta bli att ge mig ut i trädgården. Jag hade bestämt mig för att börja klippa ner överblommade försommarperenner och envis som jag är så lät jag inte regnet stoppa mig.  Men oj så blöt jag blev, för som vanligt hann jag inte få på mig regnjacka och stövlar innan jag störtade ut. Är det bara jag? Förkläden och trädgårdsbyxor är heller ingen idé, fort ska det gå när jag ska ut! (Hmm, så ser jag oftast ut därefter också under trädgårdsäsongen, ständigt lite jordig!).


Den lilla smygstigen har hunnit bli alldeles igenvuxen på kort tid, så idag har jag klippt fram den igen. 


Jättedaggkåpan hade börjat blomma över och fick sig en omgång med sekatören. Efter att ha lyssnat på mina nyfunna bloggvänner var jag i år väsentligt djärvare i mitt klippande än i fjol, och nu hoppas jag på en andra omgång fina blad under sensommaren.


Fem millimeter kom det visst, men det kändes helt klart som mer just när det pågick! 



I solrabatten har det inte varit ett dugg soligt idag, men har man glittriga prismor så klarar man sig ändå...



Här i solrabatten lät jag japansk malört och liten kärleksört flytta ihop av en slump i våras. Och se, de hade absolut äktenskapstycke. Jag tror det här kan bli långvarigt!


I en annan del av trädgården, på det hemliga trädäcket, är det fart i krukorna. Mina vita pompomdahlior blommar för fullt och än har inte sniglarna hittat dem. Och mitt fina gråbladiga gräs, som är någon slags hirs, överlevde vintern mot alla odds och är efter en mycket trög vår nu så här fint. Älskar färgen på det! Den lilla kompisen i krukan bredvid är en krypkotula.

Men, det är ju nåt galet med den här bilden! Hittar ni felet? Rätt svar och en förklaring avslöjas imorgon! Nu är det dags att krypa till kojs med en av de där härliga böckerna i semesterhögen. Och för stämningens och trädgårdens skull hoppas jag på mer smatter på taket i natt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...