fredag 6 juli 2012

Rara ärter

Äntligen har det blivit skördetid för sockerärter! Jag sår dem varje år och hela familjen mumsar glatt i sig dem som smågodis. Ytterst sällan under de år vi haft vår lilla köksträdgård har några ärter tagit sig hela vägen till köksbordet, de flesta äts direkt på plats och smakar himmelskt, sött och krispigt.

I år har jag sått den nya sorten 'Shiraz' som får mörklila, nästan svarta ärtskidor. Tänk er mörkaste stortens 70-procentig choklad, precis så ser de ut. Vansinnigt snygga tycker jag att de är, om man nu kan säga det om en ärta?



Blommorna är inte vita som hos vanliga sockerärter utan mörkrosa och ser ut som luktärter. Mycket vackra de också!

Över huvud taget är ärter fascinerande tycker jag, där de kastar sig uppåt med hjälp av sina fina klängen, sirliga som små antenner. 


Dessa mörka ärter har visst tagit tio år att förädla fram. Säkert ligger det mycket arbete bakom, och enligt mig var det värt varenda minut. De här blir ju direkt köksträdgårdens publikmagnet! Men de tappar sin vackra färg om man kokar dem. Desto större anledning att fortsätta knapra medan man filosoferar runt i trädgården, eller hur?

Jag vill passa på att tacka alla er som hejar på mig inför Tusen trädgårdar den 12 augusti. Det pirrar fortfarande i magen, men nu när jag vet att flera av mina bloggkompisar kommer ser jag mer och mer fram emot det. Det enda som är synd är ju förstås att jag själv missar möjligheten att besöka andras trädgårdar, men det kommer nog fler tillfällen. Jag passar på att slänga ut en fråga också till er som är vana besökare vid öppna trädgårdsvisningar. Vad uppskattar ni mest vid dessa tillfällen? Bör jag märka mina växter kanske, så att alla kan se vad det är även om det blir mycket folk och kanske svårt att kunna fråga? Har ni några bra tips på något som jag inte får missa? Jag tar tacksamt emot dem i så fall!

Men nu är det fredagskväll och dags att lägga upp fötterna och njuta av ett glas rött och nya avsnittet av Eighties. Ni som liksom jag var tonåringar på åttiotalet, missa inte att kolla in denna välgjorda serie. Ikväll om Frankie Goes to Hollywood och glamrocksvågen... Det väcker onekligen minnen!

Ha en finfin kväll!

 

9 kommentarer:

  1. Tänk ändå om Tages trädgård inte låg så långt bort. Då skulle jag komma på momangen!
    Önskar dig verkligen lycka till. Det kommer gå superbra!
    Växtnamn kan vara bra att ha fast jag har inte direkt saknat det när jag varit på öppna trädgårdar.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag uppskattar växtnamn mycket! Är lite blyg och vill inte störa med massa frågor när man är i någons trädgård... Sedan som super extra bonus tycker jag det är kul om det finns sticklingar att köpa. Som ett minne av någon särskilt vacker trädgård! Men bara om man har den möjligheten förståss! Lycka till! Mvh/Ulrika

    SvaraRadera
  3. Redan sockerärter? Mina är inte alls så långt komna.

    Jag ska nog ta och köra på den där rundan och ta mig en titt hos dig också.

    Kram

    SvaraRadera
  4. ......nu løber mine tænder i vand.........sommer er lig med ærter én masse :0)

    ......og hvor er dine ærter bare smukke ;0)

    Knus Dorthe

    SvaraRadera
  5. Oj, vad långt dina ärter har kommit! Våra är inte ens i närheten av att börja blomma, än mindre leverera något att knapra på!

    SvaraRadera
  6. Chokladärtor....ser väldigt goda ut. Och bättre godis finns väl knappast.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  7. For en utrolig artig ert. Skulle gjerne hatt slike i hagen, må nok på frøshopping til neste år. Takk for tips=) Fortsatt fin helg til deg. Vibeke

    SvaraRadera
  8. Jag fick aldrig mina Shiraz i jorden...attans också :-) Skyltar med växtnamn är alltid trevligt. Speciellt om det är någon speciell sort av en ros eller klematis :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  9. Kan du redan skörda ShiraZ? Jag väntar på mina med spänning, för de blommar nu!

    Ha det fint//Laila

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...