fredag 20 juli 2012

Ö-trädgård och burkvinnare

Det här är utsikten från mina föräldrars hus på Öland. Jag har sett den tusen gånger och ändå kan jag inte slita blicken från den. Att få sitta där på terrassen och låta blicken följa horisonten är det bästa jag vet.

Här kommer naturen ända in på knuten och ängsblommorna är en helt naturlig del av trädgården.



Många av de vanligaste och mest älskade svenska ängsblommorna växer här, men också en och annan verklig raritet. Som den vackra orkidén salepsrot, som i år för första gången dykt upp på tomten. 



Ny för i år är också den fina glaskulan som fångar ljuset så fint och liksom glöder inifrån när solen är på väg ner.



När man bor vid havet är det inte vilka växter som helst som överlever. De träd, buskar och perenner man planterat måste klara av blåsten och den sandiga jorden. Det är inte så många som gör det, så lösningen är att odla i krukor. Ingen gör så fina arrangemang som min mamma och en av de finaste av årets kombinationer tycker jag att detta gräs med sina sirliga vippor tillsammans med den fina funkian är.


Lavendelhäcken planterades förra året och är redan så här tät och fin. Som om en liten bit av Toscana trillat ner här på ön.



Årets pallkrageodlingar ser ut så här och precis som i fjol fastnar jag för den underbara vita vädden. Jag vill så gärna ha den i min trädgård också, men den brer ut sig ganska mycket och frågan är om jag har plats?

Den prinsessdyrkande dottern är mest förtjust i den knallrosa astilben, som tillsammans med kantnepetan strax intill bildar rena prinsesstårtan!


Det är en konst att kombinera det vilda med det tuktade, och har man en naturtomt så gäller det att hålla balansen. Om det är något mina föräldrar har lärt sig efter alla år på denna vackra plats så är det just detta, och det som är planterat är insmuget så fint bland de inhemska växterna. Som här, där purpurklätten samsas med rallarrosen.


Ett och annat konstverk har också smugit sig in och jag tror bestämt att detta är det finaste av dem alla! Eller så är det för att jag är partisk då jag råkar känna den lilla konstnären väl... Ja, så är läget här på ön just nu, det regnar lite och solen lyser lite. Vi badar ena stunden och pysslar nästa och har det väldigt bra. Lugnt och skönt som det ska vara när man har semester!

Men vänta lite nu, har jag inte glömt något? Jo, just det - ni vill säkert veta vilka som vann burkarna i min utlottning!? Det var jättemånga som ville vara med, tack snälla för det och för alla snälla saker ni skriver om min blogg. Stärkt av alla era komplimanger känner jag mig redo för ännu ett bloggår, och det ska bli kul!

Vinnarna är...
Maj Berggren som vinner den stora burken, och Ewas galleri som vinner den mindre.

Stort grattis till er! Maila era adresser till mig så skickar jag era vinster i nästa vecka.

Och alla er andra vill jag önska en fortsatt fin kväll!

Kram från

10 kommentarer:

  1. Vilken underbar trädgård din föräldrar har på Öland! Jag vet hur det är att odla i sandjord vid havet...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Välkommen att följa min blogg! Och när jag tittade in hos dig så får jag dagens glada överraskning, jag har vunnit! Otroligt roligt att Fru Fortuna varit med mig. Min adress är
    Maj Berggren
    Lillekärr södra 44
    42531 Hisings Kärra

    SvaraRadera
  3. Nu förstår jag var du har fått ditt trädgårdsintresse ifrån! ;-) Vilken fantastisk trädgård dina föräldrar har! Och utsikten skulle man ju gärna ha!

    Ett försenat grattis till bloggens ettårsdag! Det missade jag tidigare...

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  4. Vilken helt otroligt fantastisk trädgård dina föräldrar har, här sitter jag och blir alldeles lyrisk! Jätteunderbart! Och så har det gått i arv också!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Kan känna den lugna känslan av att sitta där och blicka ut över havet! Helt underbart. Så vackra bilder.
    Stort grattis till vinnarna.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig utsikt! Den skulle jag heller aldrig få nog av!

    Marie

    SvaraRadera
  7. Har inte skrivit på länge... Följer alltid din blogg och ser allt fint ni gör. Grattis till ditt fina ettårsjubileum! Fortsätter gärna följa dig länge till!

    kram louise

    SvaraRadera
  8. Dina föräldrar har verkligen en jättefin trädgård, förstår att du stormtrivs där. Och äpplet faller inte långt från trädet...

    Kram

    SvaraRadera
  9. Vaaa, vann inte jag??? Hmmmm... Nåja jag får väl gratulera vinnarna och njuta av dina vackra bilder från Öland, jag förstår att du trivs där!
    Ha det jättebra!
    Kram
    Katarina
    PS Så fina inlägg du gjorde om vår bloggträff! DS

    SvaraRadera
  10. Vilken häftig trädgårdskula...en sådan skulle man haft :)

    Kram Kajsa

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...