torsdag 12 juli 2012

Mellan mörker och ljus

Igår kväll var jag ute och lekte med min kamera igen, och försökte fånga det där speciella ljuset som blir precis när det börjar skymma. Det är inte det lättaste att ta bilder just då, men om det lyckas blir de desto finare och färgerna nästan självlysande. 


Äntligen är zinniorna på väg att börja blomma, och det ser lovande ut. De är av sorten 'Lilleput' och blommorna är små, färgstarka och otroligt söta! Det tycker även Helena med fina bloggen Helenas Hem o Trädgård, som bloggade om dem häromdagen. Hos henne kan ni se fler bilder i väntan på att fler slår ut hos mig. De är som en skål med marknadskarameller!


Här har vi en nykomling hos mig, som visst vill vara lite hemlig bakom elefantgräset. Det är en hampflockel som jag köpte i höstas och som jag länge var säker på att jag hade förlorat under den kalla vintern och alla omflyttningar av växter som jag tvingades göra under ombyggnaden. Men så dök den upp till sist i alla fall och nu blommar den med en första gammelrosa blomma. Jag hoppas mycket på den, då jag saknar riktigt höga perenner och gärna vill ha höjd i mina nya rabatter. 



Bolltistlarnas härliga färg blir ännu mer lysande blå i skymningsljuset och deras silvriga bladverk stiligare än någonsin. Ser ni förresten hur fint våra metallkanter har börjat rosta där de skymtar fram i den översta bolltistel-bilden? De senaste dagarnas regnskurar har visst gjort susen!



Och så har årets första solhattar slagit ut. Jag har samlat alla vita på ett ställe och kommer att få en egen liten solhatts-äng i rabatten inom de närmaste dagarna. På motsatta sidan av gången väntar jag på att de röda 'Magnus' ska veckla ut sina vackra kronblad. De blir nog en fin match tillsammans med luktärterna, eller vad tror ni?


Imorgon är det en stor dag här i Tages trädgård, vi har något att fira och alla ni som läser är inbjudna att vara med. Så håll utkik!

Nu ser det ut att bli en fin kväll här efter en dag med många regnskurar mellan solglimtarna. Vi ska grilla med vänner, vinet ligger på kylning och det blir lammfärsbiffar till middag. Härliga sommarkväll!

Kram från

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...