torsdag 19 juli 2012

I goda trädgårdsvänners lag, del två



Är ni med nu då, för här kommer fortsättningen av min lilla rapport från den roliga bloggträffen i tisdags. Från AnnCharlottes mysiga lilla trädgård till Anna Vattenkannas. Ännu mer inspiration stod på agendan, men först en rejäl störtskur - vad annars en sommar som denna? Men det passade faktiskt ganska bra eftersom Annas coola trädgård är som en liten regnskog, exotisk och spännande. Lite dropp från bladen bara förstärkte djungelkänslan.

Annas trädgård är bara 170 kvm stor men här finns så mycket att upptäcka att vi bara stod och gapade när vi kom in. Trädäcket som liksom svävar ovanför dammen är något av det coolaste jag sett! Här bubblar och ryker det och i vattnet glider stora koikarpar omkring. 




Annas monsterhosta är alldeles enorm, säkert en och en halv meter tvärs över. Det är en alldeles vanlig daggfunkia fast med ovanligt stor växtkraft. En hosta behöver en 7-8 år på sig för att bli riktigt fullvuxen, berättar Anna, och det kan ju vara bra att veta för den som liksom jag tycker att ens egna är i fjuttigaste laget...


Ni som följer Annas fina blogg vet att hennes senaste projekt är en liten ruin, där hon hämtat inspiration från Djungelboken. Hade jag inte vetat att detta var alldeles nymurat hade jag inte trott henne. Det är så fint och har redan den rätta ruin-patinan. Här i odlingsbädden ska det växa sallad och rädisor och till granne får de en bananplanta. Ja, vad annars när man växer i en djungelträdgård?


Överallt väntar det överraskningar. En rörelse i ögonvrån får mig att titta upp och möta - mig själv! Spegeln är finurligt insmugen i planket och ger djup i lounge-hörnan.


Den fina gamla trädgårdsstolen har fått nytt liv som spaljé. Eller sittplats åt någon okänd djungelinvånare kanske?


Lite bling-bling i trädet, ja, vart man än vänder blicken finns små installationer. Det är otroligt kul att gå omkring här och upptäcka fler och fler av Annas kreativa idéer i grönskan.


Det är helt förunderligt hur mycket som ryms på denna lilla yta och jag går där längs den fina lilla stigen och tänker på hur synd det är att så få utnyttjar sin trädgårdsyta fullt ut. Här hos Anna är allt genomtänkt in i minsta detalj, varje liten kvadratmillimeter används till max och ändå blir det aldrig för mycket. Det är en förunderlig trädgård, humoristisk och lekfull och alldeles alldeles underbar!


Efter många varv runt trädgården där allas kameror klickar som om det vore en flock paparazzis som gick lösa var det dags för godfika och ännu mer trädgårdsprat. Det var några riktigt roliga timmar tillsammans med ett skönt gäng som jag hoppas att jag snart får träffa igen. Än en gång ett stort tack till AnnCharlotte och Anna för att ni samlade ihop oss och bjöd på så mycket kul och gott!

Imorgon blir det en liten blink från min mammas trädgård på ön där jag befinner mig just nu. Det regnar lätt, vi plockar smultron och andas havsluft och blogspot bråkar med mig något alldeles otroligt på pappas dator...

Imorgon drar jag också vinnarna i min ettårs-utlottning. Missa inte det!

Och ha en skön kväll så länge!


Kram från


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...