onsdag 18 juli 2012

I goda trädgårdsvänners lag, del ett

Igår var jag på trädgårdsträff igen, tänk vilken tur jag har va? Mina nyfunna trädgårdskompisar Anna Vattenkanna och AnnCharlotte bjöd in ett helt gäng med glada bloggare till visning av sina trädgårdar och smarrig fika. Det var så roligt att träffa Åsa, Katarina, Maria och Anna igen och att få två nya bekantskaper i Eva och Eva. Tack alla för en jättefin eftermiddag, ni är för sköna allihop!

Vi började hos AnnCharlotte, som ju faktiskt har två trädgårdar. Först åkte vi till den stora, där hon jobbar som trädgårdsmästare. En fantastisk trädgård, lika pampig som huset den omgärdar och där allt är stort. Stora träd, stora ytor, ja, mycket trädgård helt enkelt.


Det är en härlig trädgård AnnCharlotte har skapat, och man blir lite avundsjuk på de lyckliga som jobbar  i villan och kan titta ut på den här utsikten från sina kontor varje dag.



Här blommar redan höstanemonerna med sina vackra knoppar och underbara färg.


En japansk lönn i en gigantisk urna. Ja, allt är stort här och det är härligt med den rumslighet som de jättestora omgivande träden ger.



I skuggan under träden frodas murgrönan och har bäddat in marken i en djupgrön matta. Här har AnnCharlotte anlagt en stig och vid dess slut finns denna lilla sittplats dit man kan dra sig tillbaka för enskilda samtal.


En underbart doftande namnlös ros avslutar besöket i en trädgård som känns lite hemlig där bakom muren. Vilken tur jag har som lärt känna trädgårdsmästaren som har nyckeln hit!

Och som om det inte var nog med det blev vi ju dessutom hembjudna till henne. Hemma hos AnnCharlotte är råder motsatta förhållanden mot i den stora villaträdgården. Här i hennes egen lilla radhus-oas är det istället litet, ombonat och väldigt personligt och härligt. 


Vackra färgglada vimplar hälsar oss välkomna vid entrén.



Vippvallmon är en ny bekantskap för mig, en ståtlig perenn med vackra silvergrå blad som når en höjd på två meter. En riktig snygging, tycker jag.



I rabatten blommar dagliljor och solbrud i varmaste orange så fint ihop med mörkbladig alunrot och kärleksört.



En mysig liten sittplats vid planket, vacker gammal ölandssten, egengjutna fågelbad och personliga små detaljer överallt. Lugnt och vilsamt och ändå så mycket att titta på!


AnnCharlottes lilla silverpäron är fem år gammalt och alldeles ovanligt silvrigt och fint. Runt fötterna har det den söta lilla fingerpilörten där inspirationen faktiskt kom från Tages trädgård. Så kul det är när man kan byta idéer och plant-tips med varann!


Den lilla ängeln har fått sällskap av två vallmor, sida vid sida och raka i ryggen står de där alla tre.



I den gamla kaninburen (eller ska man säga kaninslottet för snacka om ståndsmässig bostad åt en kanin!) är det en liten köksträdgård. Som ett lusthus för salladen, en så rolig idé!

Jag trivdes så bra i AnnCharlottes trädgård och hade kunnat sitta där på hennes sköna trädäck hela kvällen. Men det var ju inte slut på trädgårdsäventyret än. Det var dags att bege sig till dagens tredje trädgård, äntligen skulle vi få se Anna Vattenkannas spännande lilla djungel. Mer om det besöket kommer i ett eget inlägg imorgon. Ni hänger väl med?

10 kommentarer:

  1. Självklart hänger jag med även i morgon!
    Så roligt att vallmofröna grodde snällt :-)de är ju vackra mina har blommat över men det brukar komma fler knoppar på stjälkarna :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Så roligt att vi blev så många tycker jag. Härlig eftermiddag på alla sätt - ja, störtskuren kunde vi ju klarat oss utan - men annars TOPPEN! Nu blir jag ju lite nervös inför morgondagens inlägg...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag rodnar upp över öronen.....så himla roligt att ha alla härliga bloggvänner på besök och jag är helt säker på att Anna inte behöver vara ett dugg orolig för nästa inlägg.
    Kramar :)

    SvaraRadera
  4. Så kul med bloggträff!
    Och vilken härlig bonus att få se så många inspirerande trädgårdar samtidigt.
    Trevligt att du delar med dig av alla fina bilder!

    Må så gott idag!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. En sån trevlig dag ni verkar haft! Vad roligt att ni träffas och besöker varandras trädgårdar. Ja, vilket privilegium för de som jobbar i huset där AnnCharlotte tar hand om trädgården. Lyx att ha en sådan att pausa i. Och hennes egen söta trädgård med den ljuvliga kaninburen. Kanske tur att hon har en liten trädgård hemma, när jobbträdgården är desto större.

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  6. Men oj så kul ni verkar ha haft!

    Väldigt intressant att se dina bilder från AnnCharlottes domäner. Det blir ju annorlunda ur någons perspektiv.
    Tjingeling!

    SvaraRadera
  7. Jättekul att följa bloggträffens olika stopp. Så det är klart man hänger med i morgon och ser vad du då visar för fina bilder.
    Kram
    Ann

    SvaraRadera
  8. Ja, vilken fantastisk eftermiddag vi hade.
    Och det blir ju fler...
    Tack igen för du-vet-vad som nu hänger du-vet-var ;-)
    Kram från kivik till öland

    SvaraRadera
  9. Super trevlig..det är jätte roligt at få träffa er alla tjejer och snart är det min tur....hjälp jag som står mitt i röran.

    Tjejerna hade super fina trädgårdar och inspirationen flödar i tankarna nu.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  10. Låter som ni haft en underbar dag med mängder av inspiration!!
    Vippvallmon är skir samtidigt som den är maffigt hög. Klart jag hänger med i morgon:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...