fredag 6 juli 2012

Hemma på Höjden


Idag har jag för första gången besökt min nyfunna trädgårdsvän Åsa. Dottern och jag tog bilen, styrde ut på E22 och snart var vi på plats i trädgården som ligger så fint däruppe på Höjden. Det är en märklig känsla att plötsligt vara på en plats som man sett på bild så många gånger, hemtamt och välbekant och samtidigt nytt och spännande. Och precis på samma sätt som jag direkt tyckte om Åsa första gången vi träffades kände jag mig genast välkommen i det gröna hemma hos henne.


Trädgården ligger nära skogen och det är lite vilt och mycket vackert.

Skogens växter kommer nära och blandar sig så fint med de planterade. 

Ser ni hur ormbunken klänger sig fast i murskrevan där den passar så väl ihop med nävor och kärleksört?


Trädgården ligger i en slänt och de olika nivåerna knyts ihop med vackra trappor i natursten. Det är lite trolskt och lite hemligt. Vem smyger här om natten tro, är det en stig för älvor och troll?


Chokladblomman som Åsa köpte när vi var på Malmö Garden Show blommar som vackrast just nu med sina sammetsmjuka kronblad och med en doft som ju inte är av denna värld.



Fingerborgsblommorna finner sina egna vägar och dyker upp här och var i trädgården. Jag bara måste skaffa några egna, så underbara som de är!


Ni som läser Åsas blogg vet att hon är en mycket kreativ person och på flera ställen i trädgården stöter man på hennes härliga alster. Hennes trädgårdsmobil känner ni säkert väl igen, och man blir ju bara så glad av den! Jag fick en stomme att göra en egen av, så nu ska här pysslas under semestern!


De fina växtstöden av flätad pil är också egen design och så fina. Här är luktärterna på väg upp, envist kämpande trots ett ödesmättat möte med traktens rådjur nyligen. Störarna i bakgrunden ska bli ett avskräckande stängsel runt köksträdgården för att hålla vilddjuren borta.



Senast i raden av skapelser är den här pärlbeströdda kronan gjord av en gammal lampskärm, som hänger så fint utanför köksfönstret. Jag tror absolut att disk och matlagning blir roligare om man får titta på något så skönt medan man donar omkring.


Åsa och jag blev med växthus ungefär samtidigt i våras, men medan mitt av olika segdragna anledningar fortfarande ligger i sina beståndsdelar i vår källare står Åsas där på höjden och är redan fullt av sköna gröna ting. Fina små sittplatser finns både inuti och utanför, och därinne kan man sitta och njuta av att se zinnian slå ut. Fantastiska färger, eller hur?


Jag blir glad av Åsas blogg och jag blir ännu gladare av att få vara i hennes underbara trädgård. Den är verkligen en perfekt mix av vilt och tuktat, ordnat och yvigt, precis som det ska vara när man bor i kanten av skogen.


Jag och dottern, som passat på att leka loss med Åsas killar medan mammorna lekte i trädgården, åkte hem med magarna fulla av kärleksmums och vattenmelon. Hon överlycklig över sitt nya halsband gjort av fantasipärlor, nysprayad hårfärg i luggen, glittrigt nagellack och en magisk rosa stenkula som hon fått av T, och jag med huvudet fullt av kreativa tankar och en stor glittrig glädje över att ha fått en ny vän som jag redan delar så mycket med.

Så tack Åsa för en jättefin eftermiddag på ditt vackra Höjden, hoppas att vi snart får komma igen!

Kram från

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...