onsdag 25 juli 2012

Hem till djungeln

Det är alltid lite svårt att åka ifrån trädgården, tycker jag. Inte minst på sommaren då det är högsäsong och händer så mycket. Precis de dagarna vi var borta så kom ju värmen och när jag kom hem hade det formligen exploderat i rabatterna. Särskilt i den nyanlagda rabatten var det spännande att se vad som hänt.

Minns ni hur det såg ut för några månader sedan? Bilden till vänster är tagen i maj. Som det har vuxit, det är ju snart en djungel! Men självkritisk som jag är måste jag erkänna att jag inte är helt nöjd. Det är lite för plottrigt och magnolian i mitten drunknar bland alla perenner. Det blir nog till att börja flytta runt saker igen... men gräsmattan är i alla fall äntligen grön och fin!


 Luktärterna har nått toppen av sitt fina rostiga spaljétorn och doftar underbart.


Mina första röda solhattar har slagit ut. Äntligen har jag egna, jag som älskat dem på avstånd så länge.


Mina kära zinnior igen. De blommar som galningar och  jag blir bara mer och mer tokig i dem!


Stenläggningen är klar och gången är nu breddad så att vi slipper gå ut i gräset med cyklar och barnvagnar. Detta var den näst sista av alla små eftersläpningar efter ombyggnaden. Nu ska vi bara måla de gamla fönstren också, sen är det helt klart och vi kan lägga en jobbig och stökig tid bakom oss en gång för alla.

För att fylla upp den stora nya rabatten snabbt har jag sått mycket sommarblommor där. Detta är knoppar av den söta "Spanska jungfrun" som jag föll direkt för i Impectas frökatalog i vintras. Snart får jag se om den lever upp till förväntningarna. Tage är i alla fall redan besviken på dem, han som tyckte bladen såg ut som morötter...



I min lilla spontanrabatt på lekstugans södersida blommar Helenas vackra vallmor, och den första solrosen slår ut när som helst. 



Och i köksträdgården har ännu en efterlängtad nykomling visat färg medan vi var borta. 'Strawberry Blonde' heter denna toksöta ringblomma. Ja, och så vart jag förälskad - igen!
Men hemkomsten bjöd inte bara på nyförälskelser utan även ett par hjärtesorger. Den blekgula slingerkrassen väller förvisso äntligen fram i sina pallkragar, efter lång och otålig väntan. Men de är fulla med löss och många av bladen är gula och trista. Jag har såpsprayat dem, men det verkar inte hjälpa. Tips?


En ännu större sorg är att jag återigen tycks ha misslyckats med mina klematis. Min vackra 'Georg E' såg ut så här när jag kom hem, och den som var på så god väg. Grannen 'Alpina Plena' har blivit uppäten av larver. Nu har jag klippt ner båda två, men något stort hopp har jag inte kvar. Dags att börja fundera på alternativ för min spaljévägg för jag är trött på att se den utan grönska.

Mitt fotosällskap under morgonens runda med kameran brydde sig dock inte ett dyft om mina ledsna små suckar. Och hon har ju rätt, sådana här dagar ska man njuta av solen istället. Så vi åkte till stranden där jag kom på bättre tankar och Tage badade med simring med de stora barnen för första gången. Han var så lycklig: "Titta mamma, jag KAN bada!". Fina ungen min!

Till sist ett litet tips: Stor sommarrea på Plantagen just nu. Jag är medlem i kundklubben och fick en mailinbjudan till tjuvstart på rean. Alla krukor och blommor på bilden, nytt tak till hammocken och en liten cafégrupp med bord och två stolar blev det för en tusenlapp jämnt. Det  var för bra för att jag skulle kunna låta bli, även om jag egentligen inte gillar hur Plantagen blivit plantskolornas motsvarighet till McDonald's...

Hoppas ni njuter av den varma sommarnatten. Själv ska jag ut i det varma mörkret och principsitta ett tag till.

Kram från

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...