fredag 27 juli 2012

Fler trädbryderier... och några färdiga idéer

För ett par veckor sedan skrev jag ett inlägg om mina funderingar kring ett nytt träd till trädgården. Responsen från er var stor, jag fick en massa nya uppslag och sedan dess har jag klurat vidare. Nu tror jag att jag kommit på hur jag vill ha det! Otålig som jag är vill jag helst åka till plantskolan direkt, men får ju hia mig så pass så att ni får veta hur jag tänkt (för er som bor uppåt i landet kan jag berätta att hia sig är samma sak som lugna sig, typiskt uttryck här neråt Skåne och Smålandshållet).

Är ni med då, så ska jag försöka visa mina planer. Och som vanligt blir det ju alltid en flerstegsraket...


Här är den nya stenläggningen vid trappan och idag är platsen för det tänkta trädet utmärkt med Tages Bobbycar. Jag fick förslag på att sätta flera träd i rad längs gången vid kökslandet, men eftersom jag odlar grönsaker där och har en solrabatt bakom tror jag att det skulle skugga för mycket. Så jag håller fast vid ett träd, och dessutom en liten låg häck, troligen liguster, längs gången istället. Jag tänkte låta den börja precis i kröken där man svänger av, rakt ut från stolpen till pergolan. Vad tror ni om det? 


Från andra hållet ser det ut så här. Höjden på huset är ca 7,5 meter till nock och ni har nog rätt i att det ska vara ett lite högre träd. Och det får inte ha för stor och kompakt krona, dels för att inte skugga för mycket och dels för att inte bli för brett. Så efter mycket funderande, googlande och tittande i trädgårdsböcker lutar det åt ett glanskörsbär, Prunus serrula. Det har vacker vit vårblomning, ännu vackrare stam och blir ca 7 meter högt. Jag tror det kan bli jättefint där i hörnan!


Men silverpäronet då, som jag så gärna ville ha? Den tanken har också grott vidare, och jag har grubblat och grubblat på vart jag skulle kunna plantera detta vackra lilla träd. Och så "Pling!", så kom jag på det. I nya rabatten såklart, på platsen där magnolian står och vantrivs just nu. Ser ni den i bilden ovan, till höger om pallkragarna med ljusgröna, missnöjda blad, trots ihärdig vattning och gödsling. Där!


Från andra hållet. Med ett litet träd där får vi mer insynsskydd, och silverpäronet blir ju rätt brett så det är perfekt. En bit till vänster i bild står dessutom den lilla carmencitarönnen alldeles ensam, nu får den sällskap av ett träd i samma höjd och det blir mer ombonat där i kalhygget efter de gamla barrträden. Dessutom passar silverpäronet fint ihop med den grå betongstenen och de blå-grå-vita färgerna på rabattens perenner. Jösses, så glad jag blev när den poletten trillade ner! (Och moster Gittan, hoppas det är okej att Tages träd blir ett silverpäron, även om frukterna är godast för fåglarna...).



Okej, so far so good. Återstår att placera om den stackars ledsna magnolian. Det är inte lätt när man plötsligt får en växt till skänks utan att ha en aning om vart man ska sätta den. Särskilt inte när det handlar om en så känslig en som magnolian. Helt klart är att den inte trivs där den står nu, det är nog för torrt. Så den flyttas till kanten av gräsmattan nära uteplatsen, så att vi kan njuta av blomningen därifrån om den mot förmodan kommer blomma efter min omilda behandling. Och det innebär i sin tur att den gamla "kommunal-krukan" som stod här när vi flyttade in och som jag behållit på nåder nu har gjort sitt. Är det någon som vill ha den? Hör gärna av er kvickt i så fall, annars blir det tippen.

Japp, så här får det bli! Och med det otåliga sinnelag jag fötts med drar vi igång detta redan idag. Det blir till att vattna ihärdigt om man ska plantera i den här värmen, men det hindrar inte mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...