måndag 16 juli 2012

Flaggan i topp på lekstugan!

Det är som sagt ett underligt väder vi har. Regn och sol och sol och regn. Och blåst! Just idag blåser det rejält i Skåne, så pass att solseglet fick plockas ner och barnens leksaker far omkring som fjärilar i vinden. Jag bryr mig egentligen inte så mycket, är nöjd med den sköna känslan av att vara ledig och bara gå och småskrota här hemma. Man tänker så bra då, när det inte händer så mycket. Och har man tur så får man rentav ett infall!

Som igår, när jag och min vän sydde en flagga till lekstugan. Vi fick en litet skjuts där när vi klippte remsor till mobilen i förra inlägget, och sedan fortsatte det visst av bara farten!



Men den var verkligen inte lätt att fota i blåsten, inte en enda bild blev det där den ville vara still så pass så man kunde se hela på en gång. Ni får hålla tillgodo ändå, helt enkelt.


Flaggan är sydd av små stuvbitar från Stoff & Stil och kantad med de remsor som blev över från dagen innan. En rosa bollfrans blev pricken över i:et. Och så en guldig flaggstång förstås, av en rundstav med träknopp som spraymålats med guldfärg..

Dagen till ära slog också Helenas vallmo ut, som av en slump dessutom färgmatchar flaggan perfekt! Någon läsare som varit med ett tag kanske minns min efterlysning från i vintras, när jag var på jakt efter den vackraste av vallmor som jag hade förälskat mig i på en utflykt förra sommaren. Tur att jag hade kameran med mig, och tur att Helena läste mitt inlägg. Hon skickade mig en hel drös med frön, och nu blommar den så här vackert i min lilla drömrabatt på lekstugans södra sida. Tack fina Helena för att du delade med dig!


Och så dagens zinnia, jag kan ju bara inte låta bli att bildbomba er med dem. Nu har det tillkommit en röd liten skönhet, alldeles lysande där mitt i pallkragen där de bor. De kommer garanterat att bli återkommande sommargäster i min trädgård!

Till sist en bild av det senaste projektet. Ni tror väl inte vi är kloka som vi håller på... men vi vill så gärna få alla små eftersläpningar efter bygget att bli klara, och det här är en av de absolut sista. När vi flyttade entrén till framsidan av huset hamnade den nya yttertrappan mitt på stengången. Passagen blev därmed mycket smalare och man måste gå ut i gräset för att komma förbi med cyklar och barnvagnar. Det blir geggigt och lerigt så snart det regnar och leran följer gärna med in. Så nu breddar vi gången, eller rättare sagt maken breddar den... själv sitter jag ju här vid datorn och drömmer vidare om det där trädet som ska stå precis där i kröken. Tack igen för alla era tips!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...