onsdag 11 juli 2012

Fantasins vingar bär till Lund


Igår gjorde vi en utflykt till Kulturen i Lund. Det var perfekt väder för sånt, typiskt kulturväder som vi brukar kalla det. Just nu firas Alfons Åberg, som faktiskt fyller hela 40 år i år, med en fin lekutställning där man kan flyga helikopter, hälsa på hos farmor och klä ut sig till Alfons eller  Milla. Barnen var stormförtjusta förstås. Själv kunde jag inte låta bli att snegla ut genom dörren mot trädgårdarna som finns där... 



I rabatten utanför utställningslokalen hyllas Alfons med textila teckningar gjorda av besökande barn, och jag blir genast sugen på att göra något liknande tillsammans med Tage och hans syster och pryda vår egen trädgård med därhemma. Jag blir så glad av barns konst och av vuxna som tar den på allvar. Och att man är noga med detaljerna, som att banden som smyckar upphängningsstolparna har exakt samma nyans som dagliljorna som växer strax intill. Det är genomtänkt och det är fint.




Jag hittar flera smarta trädgårdslösningar som gärna skulla få flytta in i min trädgård när som helst. Som den där drivbänken att fästa ovanpå en pallkrage. Jag bloggade om en liknande i våras, och konstaterar att den är ruskigt snygg i svart... Och så den fina spaljén som är snickrad som en kub och målad svart. Undrar om man kan övertala maken att bygga något liknande till min bångstyriga krusbärsbuske?


Den lilla örtagården ser ut som trädgårdar gjorde på medeltiden och är så vacker med sin gamla mur omkring.




Trädgårdsinspiration behöver ju inte nödvändigtvis komma från växter och blommor. På Kulturen är miljöerna inspirerande i sig själva. Färgerna, formerna, och historien som talar sitt eget språk. Kameran klickar oavbrutet och jag bara njuter av alla detaljer och nyanser. Som den åskblå färgen där på gaveln, är den inte otrolig?

På den fina lekplatsen har en en okänd innevånare flyttat in i en ovanligt fantasifull fågelholk. Eller är det en rentav ett litet hus att samla alla Kulturens bortglömda berättelser i? På väggen intill samlas kvarglömda saker, där en del säkert har en egen sorglig historia att berätta. Finns det något mer hjärtskärande än övergivna nallar och tappade nappar?


Vid det mysiga lilla trädgårdscaféet finns en egen liten täppa, där riddarsporrarna blommar i blåaste blått, granne med en lysande gul daglilja. Barnen som sprungit sig trötta äter glass sittande i de sötaste små vita trädgårdsmöbler, och idyllen är för en stund fullkomlig. Själv dricker jag kaffe ur en sirlig gammal kaffekopp och samlar lyckligt alla mina intryck av dagen för att kunna ta fram dem när den mörka årstiden kommer, som små skatter ur ett sommarskrin...

Det är bra att lämna sin trädgård ibland, även om det kan vara svårt när den blommar för fullt. Men om man ger sig ut i världen får man ju alltid nya oväntade impulser. Igår behövde jag inte åka längre än till Lund för att bli fulltankad! Vilka resor, verkliga eller fantastiska, gör ni när det är kulturväder?

Till sist ett stort varmt tack för allt engagemang i mina trädfunderingar. Jag ska ju inte säga att alla era många förslag direkt gjorde mig klokare, men jag fick definitivt många nya uppslag kring hur den här platsen ska få nytt liv i min trädgård. Det är så roligt att se hur olika ni tänker, och det är helt otroligt vilka kunskaper ni besitter. Min egen personliga wiki!

Kram från

5 kommentarer:

  1. Mina ungar är för stora för Alfons...(om man nu egentligen kan bli för stor för honom) Men jag kommer till utställningen iallafall. Med jobbet.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  2. Tänk, att vi har bott i Lund i 31 år (!) och under den tiden var kanske 5 ggr på Kulturen... Kanske dags nu, när vi inte bor där längre!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig dag, och vilka fina och inspirerande foton! Visst är det perfekt väder för utflykter, och liksom dig finner jag mig alltid sneglandes efter trädgårdsting...men det är ju inte särskilt svårt - där andra ser "vanligt", ser jag trädgård i alla fall. En äkta nörd jag :). Mys vidare! //Kram Marie
    Psst. Grattis Alfons till en gyllene ålder! Känner igen den...;)

    SvaraRadera
  4. Befinner mig just nu geografiskt lite närmare dig än vanligtvis. Dessvärre lite för långt för att jag ska göra en dagsutflykt. Tiden prioriteras för mormor och morfar nu när vi äntligen är här.
    Vad härligt det ser ut med besöket i Kulturen. Finfin utställning verkar det vara och roligt med barnens alster. Jag är själv en förespråkare för "långsamhetens lov" vad det gäller barnkultur och Alfons är en favorit.
    Hoppas på lite solglimtar mellan regnskurarna så att det blir en och annan utflykt till haaaavet!

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder och många trevliga tips! Jag brukar bege mig in till gamla delen av kalmar när det är "kulturväder". Stadsparken är också ett kärt tillhåll. Jag har en adward till dig på min blogg om du är intresserad :) Ha en skön fortsatt dag
    / Sylvia

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...