måndag 23 juli 2012

Ett ovanligt möte i Byxelkrok

I Byxelkrok på norra Öland finns den lilla plantskolan B'ströö träd & buskar. Den ligger vackert ute på en äng och drivs av Boel vars passion är växter av det ovanligare slaget. Jag har varit där en gång tidigare och blev helt fascinerad över att ett sådant exotiskt utbud kan finnas på en plats som lite avsides långt ute på landet, men så är det alltså. Här finns träd och buskar som jag aldrig sett någon annanstans!


Besöket igår var speciellt såtillvida att Boel öppnade för oss klockan 9 en söndagsmorgon. Och så var det ju sällskapet - för vem råkade befinna sig på Öland samtidigt som mig om inte Hélena som driver en av mina favoritbloggar, Bland rosor och bladlöss? Vi stämde träff hos Boel och trots att vi aldrig setts förut gick vi genast igång och och pratade trädgård så det stod härliga till. Men kanske är det inte så konstigt, för visst känner vi varandra ganska bra efter att ha följt varandras bloggar ett bra tag.

Både Hélena och jag hade familjerna med oss, och hennes lilla F lekte snart för fullt med Tage medan vi gick runt och tittade på alla spännande ovanligheter i plantskolan. 

Som den här variegerade björken. Så vacker! Eller silverbusken, alla vackra lönnar och en jättespännande korsning mellan rönn och häggmispel som jag tyvärr redan glömt namnet på...


Boels intresse för ovanliga växter förde henne till Polen där hon fann ett stort plantutbud till låga priser. Efter att ha gjort flera resor tillsammans med vänner med samma passion tänkte hon att varför inte importera och sälja till fler? Idag driver hon sin lilla plantskola mest som hobby men drömmer om att kunna utöka efter hand.


Här en del av det imponerande magnolia-utbudet. För den som är intresserad av att köpa något finns hela utbudet på hemsidan och kan också skickas på hel- eller halvpall inom Sverige. Priserna är väldigt rimliga, så här finns chansen även för er som har långt till Öland att få tag på det där ovanliga trädet eller busken ni letat efter! Eller varför inte ta en tur till vackra Öland och handla på plats?






Här ser ni Hélena och Boel inberipna i ett intensivt samtal. Ja, Boel fick en hel del frågor under stunden vi var där, men hon var beredd eftersom jag hade förvarnat om att det var två halvgalna bloggare som skulle komma. ;) Självklart kunde vi inte heller låta bli att handla några växter, och vad det blev ska jag visa en annan dag.

Efter plantskolebesöket åkte vi vidare till mysiga Mormors café i Byxelkrok där vi pratade bort några timmar och hade hur trevligt som helst. Jag är så glad att jag fick träffa Hélena och hoppas att vi snart ses igen i något trevligt trädgårdssammanhang framöver. 

Tack Hélena och familjen för en fin förmiddag och tack till Boel som öppnade sin plantskola speciellt för oss!

Kram från

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...