lördag 14 juli 2012

En riktig pysseldag

Jag vet inte vad det är med vädret i dessa dagar, eller ska man kalla det "icke-väder"? För det är inte kallt och inte varmt, det regn och sol om vartannat eller rentav samtidigt, och det blåser ena stunden och är alldeles stilla i nästa. Inte direkt läge att packa för stranden, så här blev det en pysslig dag i goda vänners lag istället. Så kul det är när man börjar smågreja med något, som leder till något mer och större, fler hakar på och plötsligt är både vuxna och barn djupt engagerade. Det slutade med att jag och vännen och alla barnen satt tillsammans och pysslade på uteplatsen. Tyg och pärlor och paljetter bara flödade!

Vi gjorde fina stenmobiler av flintstenar som vi plockade på stranden i Smygehuk igår. Där finns många fina stenar med naturliga hål i som verkligen inbjuder till pyssel, och jag har använt dem i trädgården flera gånger tidigare. Så här blev dagens stenalster, med stenar fastknutna på svart läderband.



Det fanns så vackra glitterstenar också där på stranden, och de hamnade bland de andra finstenarna på trappan.


När jag var hos Åsa på Höjden häromdagen fick jag en stomme av flätad pil att använda till en egen trädgårdsmobil. Jag gillar ju hennes så mycket, och idag knåpade vi ihop en egen av stuvbitar, pärlor och vackra band.




Och mer är på gång. Imorgon ska det bli en fin flagga till lekstugan och dessutom har vi köpt sprayfärg i guld. Återstår att se vad det blir av det? Nu är jag pysseltrött och sängen kallar, men först ännu några zinnia-bilder - kan bara inte låta bli att visa dem igen...  Nu slår fler och fler av lilleputtarna ut och de är verkligen helt bedårande. Och färgerna, i rött, rosa, gult och vitt, som smågodis. Titta och njut!




13 kommentarer:

  1. Vilka trevliga pyssel! Ja vädret kunde vara bättre, men det lämnar ju utrymme för kreativitet.
    Carina

    SvaraRadera
  2. Å, vilken härlig pysseldag. Och ytterligare en som väntar. Intensivt pysslande - jag gillar´t ;-) Blev himla fint med stenarna och vilken bra idé att hänga pärlor med tygremsorna. Kommer att fladdra härligt i vinden.

    Zinniorna har börjat blomma här med. Så himla söta.
    Nattinatt!
    Åsa

    SvaraRadera
  3. Så fint ni har gjort! Och vilken härlig uteplats ni har : )
    /Cika

    SvaraRadera
  4. Jag vill också vara pysslig!
    Din mobil är jättefin. Jag gjorde en sådan till trädgårdslandet för att hålla fåglarna borta. Det funkade nog inte så bra men den är fin i alla fall. Börjar kanske bli lite trasig på vissa bitar nu som blåst mot en pinne.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Det er merkelig vær i Norge også, og jeg klipper bort ødelagte blomster hele tiden! Nå vil jeg snart ha sommer og sol!

    Kjempe fint med stein og det kan jo brukes til så mye!

    Ønsker deg en fin sommerdag! Klem

    SvaraRadera
  6. Du inspirerar! Och vilken underbar sitthörna.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  7. Inspirerande inlägg! Såå fina stenar du hittat....kanske ska jag pyssla lite härhemma eftersom det inte är uteväder och mannen är på golfbanan//M

    SvaraRadera
  8. Fina grejer ni gjort!Jag brukar använda stenar med hål till att tynga grenar med :-)Blir säkert läckert med flagga oxå av tygremsor.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  9. Hej Hanna. Vad mysigt det låter när ni pysslar, och vad fint det blir. Mobilerna är jättefina.
    Zinniorna är underbara!
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Så härligt pyssel och så fin den blev, jag har länge funderat på att göra en och nu blev jag minnsan inspirerad, tänk en helt vit eller svart här hos mig eller rent av en blandad.....kanske när sem börjar nästa vecka så får jag tid över.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  11. Härligt att bara låta fingrar och tankar löpa. Fina pyssel blev det ju också. Fladdermobilen ser så glad ut - och då blir man ju själv glad.

    Kram

    SvaraRadera
  12. Hej Hanna! Va mysigt och fint ni gjort med stenarna! :) Hade jag haft tillgång till så fantastiska stenar hade jag gjort ett halsband. Jättefint! Kram/ Hon som talar med blommor

    SvaraRadera
  13. Vad fint det blev!! Blev sugen pa att pyssla nu med, ingen tradgard har vi ju men kan ju pryda mina foraldrars kanske, lite borde det bli pa 3 veckor. Hoppas vi ses snart!
    Kramar
    Nina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...