måndag 2 juli 2012

Det blommar på Wanås!

Vi tar en liten tur till i Wanås slottspark! Vid serveringen just innanför entrén finns en liten trädgård i ett femtontal stora odlingslådor. Det ser inte ut som vanliga man använt pallkragar, för de är större och mer kvadratiska. Snyggt! Och det blommar och växer över alla bredder.



Armeringsramar här och där ger klätterstöd, och ja, jag känner mig som hemma. :) Här är det humle som klättrar, och i lådan bor även kärleksört, timjan och lite annat smått och gott.


Det jag gillar mest här är att det är lite rufsigt, lite huller om buller men ändå genomtänkt och med stark känsla. Helt klart har en riktig odlarvän varit framme! Perenner, sommarblommor, små buskar och grönsaker samsas i lådorna, och jag tror att Alys Fowler hade blivit stormförtjust om hon hade haft vägarna förbi.


Den här snyggingen var en av många som blommar just nu. Är detta ett violkungsljus, någon som vet?



Runt omkring den lilla trädgården fortsätter parken, och gräsmattan var igår eftermiddag full av folk som tog en stunds siesta i de stora trädens skugga. Det är en väldigt lugn och fridfull plats, där man gärna stannar kvar lite till. Ja, här får tiden gärna stå still...


...och kanske är det just det den gör? För vad händer egentligen när tiden går framåt och bakåt på samma gång, som i konstverket av Esther Shalev-Gerz som hänger på entrébyggnaden? Jag har inget svar, men hoppas att ni som har vägarna förbi Skåne i sommar inte missar Wanås. Det är en verkligt unik plats som stannar kvar i minnet länge, länge...

Ha en fortsatt bra dag, här njuts det för fullt av den första lediga måndagen på semestern. Ska nog ta och klippa gräset. Så får det bli!

Kram på er!

 

7 kommentarer:

  1. Tack för tipset om Wanås! Det får nog bli en utfärd dit någon dag...
    Ja, klippa gräset behöver man göra ofta nu, när det regnar på natten och är sol på dagen...idealiskt trädgårdsväder!
    ha en skön semesterdag!
    Kram, Monica
    P.S. Din kommentar har inte kommit in på bloggen men jag har fått mail om den??? D.S.

    SvaraRadera
  2. Det ser ut som ett franskt kungsljus Verbascum chaixii album.

    kram

    SvaraRadera
  3. Så snyggt, jisses! Ser ut som ett franskt kungsljus, jättefint.
    Önskar att jag hade fler timmar om dygnet just nu. Så mycket vackert att se och upptäcka.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Ja, visst är Wanås ett fantastiskt utflyktsställe!
    Jag (som bor jättenära) är där minst en gång per säsong, helst när alla rhododendron blommar.
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Franskt kungsljus tror jag också att det är. Mindre och nöttare än det vanliga gula.
    Wanås var det länge sedan jag var på. Dit åkte vi ofta när barnen var mindre.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  6. Sv: Sår du Fingerborgsblommor nu så kommer du ha dem i trädgården 'för alltid'. De sprider sig lätt men är inte svåra att flytta. En älsklingsblomma!

    SvaraRadera
  7. Tror också på Fransk kungsljus:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...