tisdag 3 juli 2012

Bästa hänget


Nu blommar äntligen New Dawn, och vår uteplats blir en om möjligt ännu mer njutbar plats att hänga på. Jag beskar dem hårt i våras i ett försök att hindra rosrostens framfart, men det hjälpte tyvärr inte. Jag plockar bort angripna blad och pysslar om dem så gott jag kan, och än så länge ser det inte så farligt ut. Kanske har det hjälpt att jag sprutat Binab på dem, eller så har den kalla våren hjälpt till. Jag tycker de är så fina, som marsipanrosor, och blir glad varje gång jag ser dem.

Här har ni vårt häng. Vi har samma spaljéväggar här som på flera andra ställen i trädgården. Armeringsjärn är liksom vår grej! Dessa var de första som kom på plats för fyra år sedan och hade det inte varit för rosrosten hade de nog varit helt inklädda med rosor nu. Solseglet ger skön skugga och här sitter vi så ofta vi kan. 


På väg till uteplatsen passerar man den lilla köksträdgården, och kan plocka en jordgubbe eller nypa ett blad från någon krydda i förbifarten. Torrt, torrt är det fortfarande här hos oss, och regnet som kom förra veckan skulle behöva upprepas flera gånger om. Idag har det varit mulet här hela dagen och en bra dag för vattning, bladlusbekämpning, allmänt småpyssel och en och annan kopp kaffe där under seglet.

När man sitter där är dessutom utsikten över bolltistlarna perfekt, nu när dom är som allra finast. Första parkett!


Imorgon ska det bli sol igen och riktig sommarvärme. Jag tror jag sitter kvar här med min bok, varvar kaffet med ett och annat glas vin och tuggar förstrött på ett basilikablad då och då... För mig är detta semester i sin allra ädlaste form!

Hoppas ni också haft en skön dag. Imorgon slappar vi vidare!

10 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder!
    Är det okej om jag "pinnar" några av dem på Pinterest? Jag skulle gärna vilja lägga till dem i min trädgårdsmapp! :)
    (Jag heter Jo_1 på Pinterest)

    SvaraRadera
  2. Visst är det skönt att slappa!? SÅ fint ni har det. Jag har nog inte sett helheten så tidigare.
    Här har vi haft sol mest hela dagen och i morgon ska det också bli sol. Kanske att jag tar en sväng till stranden på eftermiddagen. Vi får se.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Armeringsjärn är perfekt till rosor och andra klättrare. Så snyggt med allt järn. Vad roligt det är att se helhetsbilder från trädgården. Ska nog ta och fota några jag också. Man blir lätt fokuserad på att komma nära :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt "häng"!
    Förstår om du stannar här resten av sommaren...
    //Ulrika

    SvaraRadera
  5. Hej Hanna,
    så fint du har det! Rosrost är det värsta men alla rosor är drabbas inte. Tyvärr hjälper inte Binab mot rost men kan ju vara bra för annat, om man sprutar både med Binab och Kumulus måste det gå en tid emellan, eftersom Kumulus motverkar tricodermasvampen.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Det ser ju jättefint ut i din trädgård!
    Jag förstår att du har bolltistlarna som header...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  7. Du kunde få låna lite regn av oss. Nu har det visserligen varit uppehåll i några dagar med det är fortfarande riktigt blött i markerna. Jag kan tänka mig att det blir ursnyggt när rosorna blir sammarbetsvilliga igen.

    SvaraRadera
  8. Det ser ju underbart härligt ut allt du visar idag! Förstår verkligen att du njuter där - fortsätt med det du! Här är allt annat än torrt, men det som inte har regnat sönder växer ju så det knakar, det är blomning och färg på jordgubbar och tomater som inte riktigt vill utan sol... Jobbar 1 1/2 vecka till och sen ska jag ha sommarlov!!!!! Längtar något så fasligt just nu. Ha det fint! //Kram Marie

    SvaraRadera
  9. Jag har inte orkat att plocka bort rosrost bladen, men den blommar fint. Härlig köksträdgården är, vi har endast kryddpåsar. Men på nästa ställe ska jag gå loss med pallkragar:-)

    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  10. Semester för mig är långa frukostar, och massor med böcker och helst ska dessa avnjutas utomhus....
    Eraa spalljeer är otroligt fina.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...