lördag 28 juli 2012

Är man trädgårdstokig så är man


Tror ni att jag lyckades hålla mig? Nej, när jag väl fått en idé i huvudet vill jag förverkliga den så snart det bara går. Så vi tillbringade gårdagens heta sommardag med att gräva och plantera, och det passade bra eftersom lillebror Tage ändå fått soleksem på magen och behövde vila från stranden under de hetaste timmarna. Och nu står det lilla silverpäronet där i rabatten!



Ungarna plaskade i poolen i skuggan, åt glass i solstolarna och tittade förundrat på sina halvgalna föräldrar som slet i värmen.


Det blev precis så bra som jag hade hoppats! Den nya rabatten har inte känts helt rätt, och det kan man väl inte räkna med att det ska göra direkt heller när man nyanlägger. Nu ser jag ju att det var höjden som saknades, allt blir så mycket mer harmoniskt nu.


Jag hoppas att magnolian ska trivas bättre på sin nya plats, om den nu någonsin förlåter mig för att jag flyttar på den igen.




De röda solhattarna är så fina just nu och de har fått sällskap av grekisk lövkoja och luktärter i matchande färger. Tack mamma och moster Gittan för att ni envist har upprepat att grekisk lövkoja, det bara måste man ha. Det är en ganska oansenlig blomma, men doften! Den fyller hela trädgården om kvällarna och är alldeles underbar. Så hör ni andra också: Ni måste skaffa grekisk lövkoja! Den är ettårig och jag har frösått mina direkt i rabatten, mycket lättodlad.


 Efter dagens svettiga grävande förtjänade både vi och trädet en riktig rotblöta.


Den vackra vita drakmyntan har börjat blomma. Nu kommer sensommarens snyggingar och det är mycket, mycket blomfägring kvar att njuta av.


Här är en annan nykomling i min trädgård. Dessa fina klockor växter i skuggrabatten och är en mycket uppskattad födelsedagspresent från mina snälla föräldrar. Den är från Alséns hantverk i Glömminge på Öland, och jag är så glad för den.


Så gick solen ner över det lilla silverpäronet för första gången här hos oss. Halvgalen eller inte, men bra blev det! Och körsbärsträdet är beställt, så inom ett par veckor är det dags att greppa spaden igen. Hoppas på lite svalare väder då, för igår var verkligen i hetaste laget. Men redan idag ska det visst bli väderomslag och vi laddar för blixt och dunder här längst nere i söder. Lite regn hade inte heller skadat...


Kram från grävgalna trädgårdstoken

23 kommentarer:

  1. Det blev toppenbra! Har själv svårt att "hållamig" när jag har fått en ny ide. Nu har vi så mycket på "G" så nu måste jag hia mig lite men den framtida rosrabatten "växer fram" i mitt huvud :)
    Håller tummarna för att du får lite regn och att även vi får en del droppar på oss.
    Ha en skön helg!
    Sylvia

    SvaraRadera
  2. Ha Ha Ha, jag skämtade när jag skrev att jag ville se hur det skulle bli idag men du är precis så galen som du skriver. Underbart! Och så snyggt det blev! Du har helt rätt, det var ett silverpäron och höjden som saknades i rabatten. Väntar med spänning på körsbärsträdet!
    Kramar Hélena

    SvaraRadera
  3. Det blev jättebra och du fick verkligen tag på ett fint exemplar av Silverpäronet :) Det är alltid fint med ett litet träd eller en buske i rabatterna det håller jag med om det blir pricken över I:et!
    / Madde

    SvaraRadera
  4. Lite galet låter det allt, men härligt...sitter här och ler när jag läser ditt inlägg:) Det ser verkligen fint ut! Precis som det alltid har stått där.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Det er herlig å være litt gal. Stilig tre du har!

    Nyt fortsatt sommeren! Klem

    SvaraRadera
  6. Grattis Hanna, så fick du ett träd till slut;-). Och vilket träd sen, underbart! Gissar att du tar det lite lugnare idag.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Men du! Så bra det blev :) Kan man annat än tokgilla silverpäron?
    Och nu undrar vi alla: Vad ska flitiga Hanna (och maken) hitta på under tiden de väntar på det beställda krsbärsträdet? Spännande!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  8. Så fint det har blivit! Jag kikade in hos Alséns Hantverk och där fanns mycket fint. Vi har ev planer på Öland senare i aug och då ska jag åka dit. Såg din kommentar och ibland undrar jag varför jag flyttade till storstad men såklart det är mång ++ också. //M

    SvaraRadera
  9. Åh, nu blir jag nästan lite avundsjuk! För vem skulle inte vilja ha ett silverpäronträd? Hmm, var skulle jag kunna sätta ett sådant?

    Din lilla magnolia ser precis ut som min. Jag planterade den för två år sedan, och den är grön och fin men fortfarande PYTTELITEN! Det lär ju dröja x antal år innan det blir ett träd av det...

    Idag är det lite molnigt ute, men fortfarande varmt. Hoppas du får tillfälle att njuta i ditt sköna gröna rum!
    Kram från Göinge!

    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. Det blev så himla bra! Jättefint med silverpäronet. Och kungsängsliljan, så fin, jag vill ha! Såg också marshallklotet på hemsidan, väldigt snyggt. Det verkar som jag måste ta med mig familjen på lite semester på Öland!

    SvaraRadera
  11. .....og jeg håber solen stod op igen over det smukke træ der nu så flot danner tag i bedet - helt perfekt :0)

    Knus Dorthe

    SvaraRadera
  12. Vad snyggt! Pricken över i helt klart! Jag skulle gärna vilja ha ett till hos mig, en klar favorit.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  13. Åh, vad snyggt det blev!! Vi ska också plantera ett silverpäron, men det blir inte förrän nästa år. Gillar också dina klockor i skuggrabatten skarpt, vill ha!!

    Kram

    SvaraRadera
  14. Halvgalna föräldrar??? Jag skulle säga helgalna, som ställer sig och gräva i värsta högsommarvärmen! Men det blev ju bra, väldigt bra får jag erkänna! Och silverpäron är ju så fint, som du vet har jag ju tre, än så länge... såg en häck av silverpäron i en tidning, jag dör...
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  15. Där var det kort sträcka mellan tanke och handling och så fantastiskt fint det ser ut att ha blivit och vilken fin uppbindning av trädet du har gjort, ser så där genuint ut!

    Dom små klockorna var ju helt bedårande! Det är sådana där vill absolut ha grejer.

    Grekisk lövkoja, jag vet om den, men har inte odlat den, jag skriver upp det för nästa sommar, det är underbart när det doftar gott!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  16. Lite halvgalen har väl aldrig skadat:) Håller med dig, det blev väldigt tjusigt med silverpäronet.

    Ha en finfin lördagkväll,
    Rebecca

    SvaraRadera
  17. Jag tror ditt nya träd kommer att stortrivas, med en sådan omsorg och härlig dusch redan första dygnet :)

    SvaraRadera
  18. Det är så härligt att höra och se att det finns fler hel- & halvgalna....Och fint blir det! Klart man ska följa stundens ingivelser :). Kram Marie

    SvaraRadera
  19. Välkommen fina silverpäron.
    Förstår dig fullständigt. Det är sååååå jobbigt att vänta när man har fått en idé som man vill förverkliga/fullfölja. Sol eller ej.
    Kram från loppistrött Åsa

    SvaraRadera
  20. Vilket bra val och vad snyggt det blev! Men det är det i hela din trädgård.

    Kram

    SvaraRadera
  21. Härligt när man känner sig nöjd. Ser jättebra ut!

    Jag imponeras av dem som orkar göra något i solen när de tär så varmt som det varit i veckan. Jag gör verkligen ingenting. Väntar på svalare väder i skuggan. Orkar inget annat.

    Kram

    SvaraRadera
  22. Kul med snaba ryck i trädgården! Man blir så glad!!!

    SvaraRadera
  23. Bra beslut, ser jättefint ut. Tur ni får vila upp er lite nu då:-)

    Kram
    Anna

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...